3 helppoa ja nopeaa tapaa parantaa AdWords-markkinoinnin ROI:ta

Ota yhteyttä


3 helppoa ja nopeaa tapaa parantaa AdWords-markkinoinnin ROI:ta

Google AdWords -markkinointi on tuttua suurimmalle osalle suomalaisista yrityksistä. AdWords-markkinointia tehdään paljon omatoimisesti tai hyvin pienellä mainostilin hallinnointityöllä. AdWords-markkinoinnin aloittaminen on helppoa, mutta menestyvän AdWords-markkinoinnin tekeminen onkin jo suurempi haaste.

Tässä kolme helposti ja nopeasti tarkistettavaa asiaa, joilla voit parantaa AdWords-markkinointisi ROI:ta jo tänään.

Google AdWordsin Display -kohdennus

Lähtökohtaisesti Google AdWords -mainonta on käynnissä avainsanakohdennettuna Googlen Display-verkostoon. Jos tavoite on tehdä vain hakumainontaa, Display-näkyvyyden voi halutessaan poistaa käytöstä. Ensimmäinen tehtävä on tarkistaa, paljonko AdWords-markkinoinnin budjetista on mennyt Display-kohdennukseen.

  1. Kirjaudu Google AdWords -tilille 
  2. Valitse Campaigns-välilehdellä ”Segment” -> ”Network (with search partners)”
  3. Sivu latautuu hetken
  4. Skrollaa sivun loppuun, kunnes näet rivin, jossa lukee ”Google Display Network”
  5. Tarkista onko mediabudjettisi mennyt Google Display Networkiin
  6. Mikäli tavoittelet näkyvyyttä vain hakutuloksissa, poista Display Network käytöstä kampanjan asetuksissa

Google AdWords -markkinoinnin negatiiviset hakulausekkeet

Google AdWords-markkinoinnin käynnistämiseen riittää, kun valitsee hakusanat sekä itselleen sopivan maksutavan ja tekee tekstimainokset. Hakusanavalinnassa pitää olla tarkkana. Jos valitset hakusanaksi esimerkiksi ”keittiöremontti”, näyttää Google mainostasi haki käyttäjä sitten ”keittiöremontti Helsinki”, ”keittiöremontti Rovaniemi”, ”epäonnistunut keittiöremontti” tai ”keittiöremontti opas”. Jos teet keittiöremontteja asiakkaillesi Helsingin alueella, ovat kaikki muut variaatiot sinulle todennäköisesti turhaa mediakulua.

Tarkista seuraavaksi, missä yhteyksissä AdWords-markkinoinnin avainsanasi ovat esiintyneet: 

  1. Kirjaudu Google AdWords -tilille
  2. Valitse välilehti ”Keywords”
  3. Laita rasti ruutuun niiden avainsanojen kohdalle, jotka haluat tarkistaa
  4. Klikkaa ”Search Terms”
  5. Sivu lataa hetken ja listaa sanat, joilla mainoksesi on esiintynyt hakutuloksissa
  6. Listasta voit valita ne sanat, joilla et halua näkyvyyttä ja klikkaa ”Add as negative keyword”

Google AdWords -markkinointi eri viikonpäivinä

Usein B2B-alan yrityksille viikonloput saattavat olla löydettävyyden kannalta epäolennaisia. B2B-alan yritykset saattavat kilpailla hakutuloksissa myös B2C-yritysten kanssa, jolloin avainsanoilla saattaa olla viikonloppuisinkin paljon hakuja.

Lähtökohtaisesti Google AdWords-markkinointi on käynnissä kaikkina viikonpäivinä ja kaikkina kellonaikoina.

Tarkista seuraavaksi, miten AdWords-markkinointisi on esiintynyt hakutuloksissa eri viikonpäivinä. 

  1. Kirjaudu Google AdWords -tilille
  2. Campaigns-välilehdellä valitse ”Segment” -> ”Time” -> ”Day of the week”
  3. Sivu latautuu hetken
  4. Seuraavaksi saat nähtäväksi alla olevan listan, jossa kampanjan näkyvyys ja kulut on jaettu eri viikonpäiville
  5. Jos viikonloput ovat aktiivisena eivätkä ne ole yrityksellesi oleellisia, voit keskeyttää viikonloput kampanjan asetuksissa

Yllä olevilla muutoksilla saat varmasti lisää tehoa AdWords-markkinointiisi.

Jos sinulla on kysyttävää AdWords-markkinoinnin ROI:n parantamisesta, ota yhteys!