Google Adwords -mainonta on tuttua suurimmalle osalle suomalaisista yrityksistä. Adwords-mainontaa tehdään yrityksissä vielä joissain omatoimisesti tai hyvin pienellä mainostilin hallinnointityöllä. Adwords-mainonnan aloittaminen on helppoa, mutta menestyvän mainonnan tekeminen onkin jo suurempi haaste.

Tässä kolme helposti ja nopeasti tarkistettavaa asiaa, joilla voit parantaa Google Adwords -mainonnan ROI:ta jo tänään.

 

Google Adwords Display -kohdennus

Lähtökohtaisesti Google Adwords -mainonta on käynnissä avainsanakohdennettuna Googlen Display Network-verkostoon. Jos tavoite on tehdä vain hakumainontaa, Display-näkyvyyden voi halutessaan poistaa käytöstä. Ensimmäinen tehtävä on tarkistaa, paljonko mainonnan budjetista on mennyt Display-kohdennukseen.

  • Kirjaudu Google Adwords -tilille
  • Valitse Campaigns-välilehdellä ”Segment” -> ”Network (with search partners)”
  • Sivu latautuu hetken
  • Skrollaa sivun loppuun, kunnes näet rivin, jossa lukee ”Google Display Network”
  • Tarkista onko mediabudjettisi mennyt Google Display Networkiin
  • Mikäli tavoittelet näkyvyyttä vain hakutuloksissa, poista Display Network käytöstä kampanjan asetuksissa
Google Adwords -mainonta, Display Network
Tarkista paljonko Google Adwords -budjetista menee Google Display Network:n
Google Adwords -mainonta
Google -budjetin jakaantuminen

 

Adwords -mainonnan negatiiviset hakulausekkeet

Google -mainonnan käynnistämiseen riittää, kun valitsee hakusanat sekä itselleen sopivan maksutavan, ja tekee tekstimainokset. Hakusanavalinnassa pitää olla tarkkana. Jos valitset hakusanaksi esimerkiksi ”keittiöremontti”, näyttää Google mainostasi, haki käyttäjä sitten ”keittiöremontti Helsinki”, ”keittiöremontti Rovaniemi”, ”epäonnistunut keittiöremontti” tai ”keittiöremontti opas”. Jos teet keittiöremontteja asiakkaillesi Helsingin alueella, ovat kaikki muut variaatiot sinulle todennäköisesti turhaa mediakulua.

Tarkista seuraavaksi, missä yhteyksissä Adwords-mainonnan avainsanasi ovat esiintyneet:

  • Kirjaudu Google Adwords -tilille
  • Valitse välilehti ”Keywords”
  • Laita rasti ruutuun niiden avainsanojen kohdalle, jotka haluat tarkistaa
  • Klikkaa ”Search Terms”
  • Sivu lataa hetken ja listaa sanat, joilla mainoksesi on esiintynyt hakutuloksissa
  • Listasta voit valita ne sanat, joilla et halua näkyvyyttä ja klikkaa ”Add as negative keyword”
Adwords hakulausekkeet
Tarkista Adwords hakulausekkeet
 

Google Adwords -mainonta eri viikonpäivinä

Usein markkinointi B2B-myynti -yrityksille viikonloput saattavat olla löydettävyyden kannalta epäolennaisia. B2B-alan yritykset saattavat kilpailla hakutuloksissa myös B2C-yritysten kanssa, jolloin avainsanoilla saattaa olla viikonloppuisinkin paljon hakuja.

Lähtökohtaisesti Google Adwords -mainonta on käynnissä kaikkina viikonpäivinä ja kaikkina kellonaikoina.

Tarkista seuraavaksi, miten Google Adwords hakusanamainonta on esiintynyt hakutuloksissa eri viikonpäivinä.

  • Kirjaudu Google Adwords -tilille
  • Campaigns-välilehdellä valitse ”Segment” -> ”Time” -> ”Day of the week”
  • Sivu latautuu hetken
  • Seuraavaksi saat nähtäväksi alla olevan listan, jossa kampanjan näkyvyys ja kulut on jaettu eri viikonpäiville
  • Jos viikonloput ovat aktiivisena eivätkä ne ole yrityksellesi oleellisia, voit keskeyttää viikonloput kampanjan asetuksissa

 

Google Ads, ajankohtiin kohdennus
Tarkista viikonpäivien tehokkuus Google Ads -mainonnassa
Viikonpäivien jakauma
Google Ads viikonpäivät

Yllä olevilla muutoksilla saat varmasti lisää tehoa Adwords-markkinointiisi.