Google tutkii jatkuvasti kuluttajien käyttäytymistä verkossa. Yksi erityinen tutkimuksen kohde on ollut brändilähettiläät (brand advocates).

Brändilähettiläät ovat henkilöitä, jotka vaikuttavat muiden ostopäätöksiin. Internetin käyttäjistä joka kolmas on brändilähettiläs.

Brändilähettiläät ovat tärkeitä ihmisten ostopäätöksille

Brändilähettiläät ovat tyypillisesti hyvin verkostoituneita ja luotettavia, ainakin omassa vaikutuspiirissään. Heiltä nimittäin kysytään apua tai tukea hankintoihin.
Tyypillistä brändilähettiläälle on hakea verkosta tietoa ostopäätösten tueksi. Keskimäärin brändilähettiläs käyttää vähintään muutaman päivän aikaa hakeakseen tietoa omien ostopäätöstensä tueksi. Brändilähettiläs saa tiedon uusista tuotteista ja tuotemerkeistä internetistä. Hakukoneiden lisäksi tärkeitä tietolähteitä ovat brändien omat sivut, sosiaalisen median sivut ja Youtube.

Brändilähettiläs ei suinkaan ole aina brändiuskollinen. Jopa 70% brändilähettiläistä harkitsee ostopäätöstä tehdessään vähintään 2 brändin välillä.

Viisi vihjettä brändimarkkinointiin Googlessa

Kohdenna brändihakuihin

Googlesta haetaan paljon tuotemerkkejä. Tuotemerkkihakijat ovat päättäneet jo minkä valmistajien tuotteita haluavat. Käynnissä on todennäköisesti brändivertailu, taustatutkimus tai ostopaikkavalinnat. Kohdenna siis heille, jotka hakevat tuotemerkkejäsi.

Kohdenna kiinnostuksen kohteisiin

Missä ympäristössä tuotettasi tai palveluasi käytetään? Tarjoatko tuotteita ruoanlaittoon? Potentiaaliset asiakkaasi voivat etsiä reseptejä ja käyttökohteita. Varmista, että tarjoat heille hyvää sisältöä.

Kohdenna laatusanastoon

Googlesta haetaan runsaasti tietoa hyvistä tuotteista ja palveluista. Tuotemerkin omistaja haluaa tuotteidensa löytyvän, kun haetaan ”Hyvä keittiöveitsi”. Haku on edullisempi kuin ”Keittiöveitsi” ja on lähempänä ostopäätöstä.

Optimoi videot ja kuvat

Kuvat ja videot puhuvat usein puolestaan. Muista optimoida Youtube-kanava tai verkkosivusi kuvat löytymään hakutuloksista.

Brändää hakutulokset

Sen sijaan, että markkinoisit hinnalla tai nopealla toimituksella. Keskity laatuun myös hakutuloksissa. Haluatko, että sivuillesi tulee kävijä klikattuaan ”Halpa veitsi” vai ”Hyvä veitsi” mainosta?

Kuten nähdään, brändimarkkinointi Googlessa on mahdollista oikeanlaisilla toimenpiteillä.

Brändilähettiläs on valjastettavissa yrityksesi avuksi vaikuttajamarkkinoinnilla. Lue blogistamme lisää.