Google Analytics ja GDPR

Google Analyticsiin on tullut uusia ominaisuuksia, kun GDPR:n voimaan astuminen (25.5.2018) lähestyy.

Google on julkaissut työkalun, jolla voit itse vaikuttaa kuinka pitkään Google Analytics tallentaa käyttäjäkohtaista tietoa.

Käyttäjäkohtaista tietoa ovat mm.:

DoubleClick evästeet

Android’s Advertisign ID

Apple’s Identifier for Advertisers

Jatkossa voit valita tallennetaanko ylläolevat tiedot 14, 26, 38, 50 kuukaudeksi, vai toistaiseksi.

Työkaluun pääsee kiinni kirjautumalla Google Analyticsiin -> Järjestelmän valvoja – > tili -> Seurantatiedot -> Tietojen säilyttäminen -> valitse kuinka pitkään tiedot säilytetään.

Yrityksen tulisi omassa GDPR-lausekkeessaan verkkosivuilla kertoa kuinka pitkään evästetietoja säilytetään ja antaa ohjeet käyttäjälle omien evästetietojen poistosta.

Lisäys 17.5.2018

Evästeen keston lisäksi Google Analyticsiin tulisi määrittää organisaation päävastuullinen GDPR-taho (organisaatio ja yhteyshenkilö).

Päävastuullisen tahon yhteystiedot voi antaa Google Analyticsissä seuraavasti:
Kirjaudu Google Analyticsiin -> Järjestelmän valvoja – > Tili -> Tilin asetukset -> Ensin tarkista muutos & hyväksy -> Klikkaa hallinnoi DPA-tietoja (uusi ikkuna aukeaa) -> Legal entities -kohtaan laitetaan yrityksen virallinen nimi -> Contacts -kohtaan laitetaan yhteyshenkilön nimi, email-osoite ja postiosoite (yrityksen) ja vastuut (Data Protection Officer -kohta täytetään vain, jos yrityksen on pitänyt nimittää tietosuojavaltuutettu GDPR-vaatimuksen täyttämiseksi) -> Klikkaa ADD

Lisätietoja:

https://support.google.com/analytics/answer/3379636?hl=fi

https://privacy.google.com/businesses/compliance/#?modal_active=none

https://www.google.com/about/company/consentstaging.html

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Viritetään firmasi markkinointi kuntoon.

Paras aika aloittaa kanssamme oli eilen. Toiseksi paras aika on tänään.

TILAA UUTISKIRJE​

Rekisteröidy uutiskirjeeseemme saadaksesi viimeisimmät päivitykset.
Älä huoli, emme koskaan lähetä sinulle roskapostia