Oletko kiinnostunut mitä pitää tehdä, jotta voi saada nopeita tuloksia ja ikuisen porttikiellon Googleen? No, harva tuskin on, mutta näillä keinoilla voit ostaa (et meiltä) paremmat sijoitukset Googlesta. Lue siis Google hakukoneoptimointi – kielletyt keinot!

Google hakukoneoptimointi
Google hakukoneoptimointi ei ole hakkerointia

Hakusanakohtaisten verkko-osoitteiden ostaminen (cloacking)

Vanha kunnon kikka puhelinmyyjiltä. Tarjotaan asiakkaalle ”maksat vain tuloksista, eikä tarvitse tehdä muutoksia sivuille” Google hakukoneoptimoinnista.

Cloakining tarkoittaa sitä, että ostetaan avainsanakohtaisia domainnimiä, esimerkiksi ”luxusautot.fi” ja uudelleenohjataan domain väliaikaisella komennolla (302 temporary redirect) varsinaiselle verkkosivulle. Aiemmin domainnimillä oli Google hakukoneoptimoinnissa paljon arvoa ja tällä konstilla saatoit saada useita hakutuloksia Googlen 1. sivulle.

Googlen saatua tuosta toiminnasta kiinni, ei tuohon toimintaan ole enää juurikaan voinut törmätä.

Hakusanakohtaisten verkko-osoitteiden ostaminen, osa 2 (gateways)

Gateway, eli porttisivujen luonti on ollut viimevuosiin asti kohtuullisen yleistä. Jälleen kerran puhelinmyyntiä tekevien yritysten keskuudessa. Taas voi myydä ”tulospohjaisesti” ja luvata, että asiakas maksaa vain, jos pääsee valituilla porttisivuilla Googlen 1. sivuille.

Porttisivuissa luodaan hakusanakohtainen verkko-osoite, esimerkiksi ”liittymätarjous.fi”. Porttisivulta ohjataan linkkien avulla liikennettä asiakkaan sivuille. Porttisivu saadaan nostettua Googlen hakutuloksiin linkittämällä muilta porttisivuilta hakusanalinkeillä.

Porttisivuilla voi yrittää tienata rahaa myös rakentamalla ”affiliate -ansoja”. Eli ihmiset, jotka ovat käyneet porttisivuilla, klikkaavat affiliate -mainostajan sivuille, saavat evästeen, joka kestää ”ikuisesti.” Porttisivun omistaja saa tulospohjaisen palkkion, jos henkilö jonain päivänä tekee ostoksen affiliate -mainostajalta.

Google hakukoneoptimointi ja kielletyt klikkaukset

Google antaa nykyisin arvoa sille, että ihmiset klikkaavat (ja jäävät) Googlen hakutulossivulta laskeutumissivulle. Tämä on johtanut siihen, että yrityksille tarjotaan sivusiirtymisiä verkkosivuille Googlen kautta. Voit ostaa esimerkiksi 1000 klikkausta Googlen kautta kotisivuille valituilla hakusanoilla. ”Palvelun” toimittaja pistää nettiarmeijan VPN-yhteyden takaa toteuttamaan sovitussa ajassa sivusiirtymiset. Ja sivu saattaa nousta Googlen hakutuloksissa.

Google hakukoneoptimointi ja kielletyt linkitykset

Linkit muilta sivuilta omille verkkosivuille ovat aina olleet Googlessa arvokkaita. Google käsittelee linkkejä ikään kuin äänestyksinä. Jokainen linkki on ”ääni” verkkosivuille. Kaikki linkit eivät kuitenkaan ole samanarvoisia. Linkki arvostetun yrityksen etusivulta on arvokkaampi kuin tuntemattoman yrityksen, tai portaalin, 3. tason alasivulta.

Linkkejä voi kuitenkin ostaa. Monille yrityksille tarjotaan sähköpostitse ”Google hakukoneoptimointia” siten, että yritys saa 100 uutta linkkiä verkkosivuilleen. Linkit toteutetaan sitten useimmiten niin, että yrityksen linkki lisätään 100:n eri keskustelupalstan kommentteihin.

Vanhat kikat Google hakukoneoptimointiin

Heti kun hakukoneiden arvo liiketoiminnalle ymmärrettiin, alkoi Google algoritmin juksaaminen. Perinteiset kikat on ”piilottaa” hakusanoja käyttäjiltä siten, että vain Googlen hakurobotti näkee sisällön. Tyypillisesti tekstiä on voinut piilottaa:

  • Kirjoittamalla samalla värillä taustan kanssa (valkoinen teksti valkoisella taustalla)
  • Laittamalla verkkosivun Meta Keywords -kenttä täyteen hakusanoja
  • Ahtamalla tekstiä kuvien ALT- ja Title-kenttiin
  • Piilottamalla tekstiä <noscript> -osioihin
  • Rakentamalla verkkosivuista kokonaan oma versio hakukoneita varten, tunnistamalla googlebotin -vierailut (näin saa muuten nopeat bännit Googleen)

Google hakukoneoptimointi pitkäjänteisesti

SEO hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi on kokoelma toimenpiteitä, joilla autetaan ihanneasiakasta

Yhteenveto: Useimmiten huonot tulokset hakukoneissa johtuvat siitä, että yrityksen sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimointi ovat unohtuneet. Harvemmin enää huomaa tahallisia Googlen harhautusyrityksiä. On tietenkin mahdollista, että joku aloittelija yrittää olla Googlea ”fiksumpi” ja saattaa hölmöyksissään tehdä Google -optimointia kielletyillä keinoilla.

Kannattaa muistaa, että hakukoneoptimointi on luonteeltaan yrityksesi ihanneasiakkaan auttamista. Onhan Google ihanneasiakkaasi työkalu ostopolulla. Lue tarkemmin mitä hakukoneoptimointi todellisuudessa on.

Suosittelemme kääntymään ammattilaisen puoleen, kun tavoittelet kasvua haukoneiden avulla. Autamme mielellämme yritystäsi menestymään pitkäjänteisesti!

Tutustu hinnastoomme ja ota yhteyttä!

Lue lisää