Tekemällä Google -optimointia saat näkyvyyttä, liikennettä ja myyntiä.  

Hakukoneet apunamme  

Hakukoneyhtiö Google kiteyttää itsestään näin: ”Our mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.” Tämä ajatus toteutuu arjessamme monin tavoin. Etsimme hakukoneiden avulla tietoa ja tuotteita, hakeudumme vaikkapa jonkin tekemisen pariin, kuten kuuntelemaan musiikkia tai navigoimme jollekin tietylle sivustolle esimerkiksi lukeaksemme päivän lehden. Tutkimuksen mukaan 94% suomalaisista hakukoneiden käyttäjistä kokee useimmiten löytävänsä hakukoneista etsimänsä.  

Google -optimointi hakukonetuloslistauksen kärkisijoille 

Hakukoneoptimoinnin (SEO, Search Engine Optimization) avulla näyt niille ihmisille, jotka osoittavat kiinnostusta tarjoamaasi tuotetta tai palvelua kohtaan. Hakukoneoptimointitoimenpiteillä tähdätään sijoittumaan mahdollisimman korkealle hakukoneen orgaanisissa eli luonnollisissa hakutuloksissa, yrityksen kannalta tärkeillä hakutermeillä. Haun tehnyt, potentiaalinen asiakas klikkaa suurimmalla todennäköisyydellä jotain tai joitain kärkeen sijoittuvista hakutuloksista. Ja jos laskeutumissivun tarjoama sisältö auttaa tätä asiakasta täyttämään hänellä syntyneen tarpeen, on hän jo lähellä ostopäätöksen tekoa. Hakukoneoptimointi on tehokas tapa päästä asiakkaan ostopolulle.

Hakukoneoptimointi tulee suunnitella asiakkaiden ehdoilla

Google-optimoinnilla autetaan hakukonetta löytämään verkkosivusto sekä pyritään tekemään verkkosivustosta mahdollisimman hyödyllinen sen kävijöille. Google etsii sivustoja verkosta hakemistoihinsa nk. indeksointirobottien avulla. Nämä indeksointirobotit löytävät ja analysoivat verkkosivustoja automaattisesti seuraamalla verkkosivustojen välisiä linkkejä. Joukolla erilaisia toimenpiteitä pyritään vastaamaan Googlen asettamiin kriteereihin eli algoritmeihin, joiden painoarvo on jatkuvassa muutoksessa. Googlen algoritmeistä vain osa on julkistettu ja osa hakukonenäkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä on SEO-asiantuntijoiden itse havainnoimaa.  

Hakukoneoptimointi sopii sekä B2B-, että kuluttajamarkkinointiin.

Joukolla pieniä tekemisiä on suuri vaikutus 

Hakukoneoptimointi pitää sisällään joukon erilaisia pieniä parannuksia verkkosivuston eri osioissa. Yksittäisillä tekemisillä ja parannuksilla voi olla yksinään pieni painoarvo, mutta kaikki tekemiset yhdessä voivat vaikuttaa huomattavasti sivuston käyttäjäkokemukseen ja sijoittumiseen hakukoneen hakutuloksissa. 

Tässä on joitakin keinoja, joilla voi parantaa sijoitusta hakukoneen hakutuloksissa: 

  • Verkkosivujen käyttäjäystävällisyys 

Verkkosivujen tulisi olla mahdollisimman käyttäjäystävälliset. Nopeasti latautuvat verkkosivut edesauttavat hakukoneita indeksoimaan sivuston. Nopea latautuvuus ja selkeä rakenne edesauttavat kävijöitä viihtymään sivustolla todennäköisesti pidempään. Ja tämä on myös edistämässä sivuston hakukonenäkyvyyttä. 

  • Avainsanojen sisällyttäminen sivuille 

Sivuston jokainen alasivu tulee teemoittaa selkeästi. Tällöin hakukoneen on helpompi tulkita, mitä aihetta kukin sivu käsittelee. Jotta kyseinen sivu näkyisi tärkeänä pidetyllä hakutermillä, tulee kyseisen avainsanan esiintyä sivun URL-osoitteessa, sivun otsikoissa ja tekstiosiossa. Avainsana on tärkeää sisällyttää myös kuvan nk. vaihtoehtoiseen tekstiin (ALT-teksti). Tämän jälkeen hakukone pystyy lisäämään kuvan asiaa koskeviin hakuihin. 

  • Sisällöllä on suuri merkitys 

Sisällöllä autetaan potentiaalista asiakasta ratkaisemaan ongelmia ja viihtymään sivustolla pidemmänkin ajan. Pyri kirjoittamaan asiasta syvällisesti ja niin, että lukeminen todella hyödyttää lukijaa. Järjestä asiat selkeästi, ja ryhmittele tekstit kappalein ja alaotsikoin. Toistuvat kirjoitusvirheet synnyttävät lukijassa epäluottamusta. Kirjoita sivustollesi uniikkia tekstiä. Esimerkiksi tuotekuvausten kopioiminen tavarantoimittajan sivuilta vaikuttaa negatiivisesti sijoittumiseen hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi on osa toimivaa sisältömarkkinointia.

  • Ulkoiset linkit kannattavat 

Google arvottaa verkkosivuston luotettavaksi, jos sinne linkitetään muilta laadukkailta verkkosivuilta. Tällä on positiivinen vaikutus hakukonenäkyvyyteen.  

Ota Menestystarinat tekemään Google -optimointia! 

Tuloksellinen hakukoneoptimointi edellyttää, että verkkosivuston kokonaiskuvaa hahmotetaan hakukoneen ja kävijöiden näkökulmasta. Käymme tarkasti läpi yrityksesi verkkosivut ja tutkimme niiden löydettävyyden eri hakusanoilla, selvitämme löydettävyyteen vaikuttavat tekijät ja analysoimme kilpailutilanteen. Optimoimme verkkosivuja alkukartoituksen pohjalta ja seuraamme tuloksia tarkasti ja kehitämme toimintaa entisestään. Raportoimme myös valittujen kilpailijoiden sijoitukset hakutuloksissa.  

Menestystarinoissa työskentelee joukko kokeneita Google -optimoinnin asiantuntijoita, joilta löytyy ymmärrystä eri toimialoista. Tarvitsetko apuamme hakukoneoptimoinnissa? Ota yhteyttä!