Google Ads vai SEO?

Onko yrityksen parempi valita markkinointiinsa Google Ads kuin SEO? Tätä kysymystä moni yrittäjä ja markkinoija pohtii miettiessään mihin sijoittaa hakukonemarkkinoinnissa. 

Google Ads-hakusanamainonta ja Google SEO-hakukoneoptimointi eroavat työsuoritteina toisistaan merkittävästi

Sekä hakusanamainonta, että hakukoneoptimointi vaikuttavat näkyvyyteen Googlessa, mutta eri tavoin. Myös saavutettavissa tuloksissa on eroja.

Hakusanamainonnalla (Google Ads) tehtävät tulokset katoavat samalla hetkellä kun mainostajan Google-hakusanamainonnan budjetti loppuu.

Hakukoneoptimoinnilla (Google SEO) tehtävät tulokset sen sijaan ovat pitkäaikaisia, tai ainakin pidempiaikaisia. Pitkäaikaiset tarkoittavat tässä yhteydessä sitä, että Googlen algoritmissa (tavassa järjestää hakutuloksia) ei tapahdu suuria muutoksia.

Google Ads-mainosten järjestys

Hakusanamainonnassa Google järjestää tulokset perustuen huutokauppaan. Mainostajat nostava omat hakusanamainoksensa ylös hakutuloksiin tarjoamalla Googlelle rahaa jokaisesta klikkauksesta verkkosivuille.

Google haluaa pitää huolen siitä, että mainostajien hakusanamainokset ovat käyttäjille hyödyllisiä antamalla mainoksille laatupisteitä.

Laatupisteitä Google antaa mainoksille seuraavista asioista:

  • Kuinka hyvin hakusanamainos vastaa hakusanaa
    • Käytännössä kuinka korkea klikkausprosentti mainoksella on
    • Kuinka hyvin hakusanamainos vastaa käyttäjän odotusta (esiintyykö mainoksessa hakusana, onko mainostaja tunnettu)
  • Kuinka hyvin verkkosivu vastaa hakijan hakuun ja odotuksiin
    • Jääkö hakija verkkosivulle vai poistuuko välittömästä
    • Antaako verkkosivu lisää tietoa hakijalle

Googlen orgaanisten tulosten järjestys

Googlen tärkein tehtävä on tarjota käyttäjilleen parasta mahdollista sisältöä. Tämän vuoksi Googlen orgaanisessa kilpailussa pärjää, kun tarjoaa asiakkailleen parasta mahdollista sisältöä verkkosivuilla.

Asia ei kuitenkaan ole ihan näin yksinkertainen.

Google-algoritmi (tapa järjestää hakutuloksia) muuttuu jatkuvasti, mutta löydettävyyden osa-alueet ovat pysyneet vuosien saatossa suhteellisen vakioina.

  • Teknologiat ja tekniikat
    • Verkkosivun turvallisuus (https)
    • Verkkosivun latautumisnopeus
    • Verkkosivun toiminta eri päätelaitteilla
    • Verkkosivun palvelimen sijainti
    • Verkkosivujen määrä palvelimella
    • Verkkosivun URL-osoitteen muodostuminen
  • Sisällöt
    • Verkkosivuilla olevan sisällön määrä ja teema
    • Verkkosivujen sisällön tuoreus ja päivitystiheys
    • Hakukoneoptimointiin valittujen hakusanojen esiintyminen sisällössä
  • Verkkosivun vierailut
    • Kuinka usein verkkosivuilla vieraillaan (suoraan sivuille tultuna)
    • Kuinka kauan verkkosivuilla vietetään aikaa
    • Kuinka monilla alasivuilla vieraillaan vierailun aikana
  • Linkit
    • Kuinka paljon, miltä sivuilta ja millä hakusanoilla verkkosivuille linkitetään ulkoisilta sivuilta
    • Kuinka paljon. miltä sivuilta ja millä hakusanoilla verkkosivilla linkitetään sisäisesti
Hakukoneoptimointi, mikä on tärkeää
Kuvassa hakukoneoptimoinnin tärkeimmät osatekijät 2018, lähde: SEMRush

Hakukoneoptimointi on käytännössä koko verkkopalvelun kokonaisvaltaista kehittämistä.

Kumman valitset: Google Search Ads vai SEO?

Useimmat yritykset valitsevat molemmat.

Hakusananainonta (Google Search Ads) tuo tuloksia nopeasti. Verkkosivut saadaan hakusanamainoksiin hyvin nopeasti mukaan. Googlen mainosalusta on hyvin monipuolinen, ja alustalla voidaan kohdentaa näkyvyyttä muuallakin kuin Googlessa. Mainostaja voi yhdistää verkkokäyttäjien dataa, ja mainostaa Google Ads:n lisäksi useissa muissakin Googlen kanavissa samalla asiakastiedolla.

Hakukoneoptimointi (Google SEO) tuo tuloksia pitkällä tähtäimellä. Verkkosivuja tulisi kehittää joka tapauksessa. Hakukoneoptimoinnin kehittäminen auttaa yritystä tekemään parempaa markkinointia kaikissa kanavissa, sillä laadukkaasti toteutettu hakukoneoptimointi kehittää sivuja kaikkia käyttät huomioiden.

Saavuta tavoitteesi markkinoinnin avulla

Suunnittelemme yrityksesi markkinoinnin palvelemaan tavoitteidesi toteutumista strategiasi ja toimialasi mukaisesti. Meiltä voit kysyä mitä vain Google Ads:sta ja SEO:sta, joita olemme menestyksekkäästi toteuttaneet useiden asiakkaiden kanssa.

Harkitsetko kumppania hakukonemarkkinointiin?

Pyydä tarjous hakukonemarkkinoinnista, niin selvitetään kuinka voisimme olla avuksi.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Viritetään firmasi markkinointi kuntoon.

Paras aika aloittaa kanssamme oli eilen. Toiseksi paras aika on tänään.

TILAA UUTISKIRJE​

Rekisteröidy uutiskirjeeseemme saadaksesi viimeisimmät päivitykset.
Älä huoli, emme koskaan lähetä sinulle roskapostia