Menestystarinat on huippuammattilaisten ystävällinen digitoimisto, joka on perustettu 2006.

Erilaisia mainos- ja markkinointipalveluita tarjoavia toimistoja on tällä hetkellä enemmän kuin koskaan ennen. Yritykselle sopivan markkinointikumppanin valinta voi olla hankalaa, koska palvelua tarjoavien digitoimistojen ja mainostoimistojen kesken on runsaasti päällekkäisyyksiä. Koitimme selvittää onko eri termeillä eroja.

Perinteinen mainostoimisto

Mainostoimiston perinteisiä tehtäviä ovat olleet mainonnan keksimisestä asti:

  • Mainosten laatiminen (kuva ja teksti)
  • Mainos- ja muun graafisen aineiston hallinnointi
  • Yhteydet paino- ja tuotantotaloihin
  • Yrityksen visuaalisen ilmeen laatiminen
  • Mainoskampanjoiden suunnitteleminen ja toteuttaminen yhdessä toimeksiantajan kanssa

Digimarkkinoinnin toimisto, eli digitoimisto

Digitaalisen markkinoinnin toimisto -termi on keksitty 1990 -luvulla (The history and evolution of digital marketing). Perinteisen digimarkkinoinnin toimiston ensimmäiset tehtävät ovat olleet:

  • Verkkosivujen suunnittelu
    • Ulkoasun toteuttaminen
    • Kuvien muokkaus verkkokäyttöön
    • HTML-ohjelmointi
  • Kuvamainosten tekeminen, eli bannerimainonta
  • Ja hakusanamainonta, kun Yahoo! julkaistiin vuonna 1994

Nykyisin digitaalisen markkinoinnin toimisto (eli digitoimisto) tekee paljon, muun muassa:

  • Digitaalisen markkinoinnin strategiat, jotka rakentuvat yleensä:
    • Digitaalisen markkinoinnin tavoiteluvuista (KPI, Key Performance Indexes)
    • Kohderyhmämäärittelystä, ihanneasiakkaista (eli ostajaprofiileista) ja ostopoluista tai -suppiloista
    • SoMe -strategista, -taktiikasta ja -toteutuksesta
    • Hakukonemarkkinoinnin strategiasta, -taktiikasta ja -toteutuksesta
    • Mediamarkkinoinnin strategiasta, -taktiikasta ja -toteutuksesta
    • Verkkosivustrategiasta, -taktiikasta ja -toteutuksesta
  • Markkinoinnin suunnittelusta ja toteuttamisesta
    • Kampanjat ihanneasiakkaan ostopolun eri vaiheisiin (tietoisuus, kiinnostus, tarve, hankinta, uudelleenhankinta, suosittelu)
    • Sisältöjen (video, kuvat, tekstit) toteuttaminen ostettuihin mainospaikkoihin, sekä omistettuihin medioihin (SoMe)
  • Henkilöbrändien suunnittelu ja pelikirjojen laatiminen
  • Teknologiaprojektien suunnittelu ja toteuttaminen

Digimarkkinointitoimiston erikoistumisesta riippuen osa töistä ostetaan ulkopuolisilta kumppaneilta. Markkinoinnin mahdollisuudet ovat niin laajat, että harvoin löytyy toimistoa, joka voi erikoistua jokaiseen osa-alueeseen.

Digitoimisto tekee myös sisältömarkkinointia
Inbound-markkinointi sisältää mm. sisältömarkkinointia

Digitaalisen markkinoinnin toimistot

Markkinoinnin palveluita tarjoavat yritykset käyttävät itsestään tyypillisesti seuraavia termejä:

  • Digimainostoimisto
  • Digitoimisto
  • Digitaalisen markkinoinnin toimisto
  • Digimarkkinoinnin toimisto
  • Digimediatoimisto
  • Mainostoimisto
  • Markkinointitoimisto
  • Strateginen toimisto
  • Sähköisen markkinoinnin toimisto
  • jne...

Miten valita oikea toimisto digitaaliseen markkinointiin?

Tärkeintä on selvittää itselle mitä tarvitsee. Mainostoimiston (tai digitoimiston) valintaa kannattaa ajatella oman ihanneasiakkaan kautta. Minkälainen digitoimisto tai mainostoimisto osaa parhaiten tehdä sinun yrityksestäsi haluttavan ja kiinnostavan ihanneasiakastasi ajatellen.

Lue lisää blogistamme: Huomioi nämä asiat kun valitset digitaalisen markkinoinnin toimistoa.

Yhteenveto: Sillä ei ole väliä kutsuuko toimisto itseään mainostoimistoksi, digitaalisen markkinoinnin toimistoksi, strategiseksi toimistoksi, digitoimistoksi tai joksikin muuksi. Vain sillä on väliä, osaako toimisto tehdä sinun yrityksestäsi kiinnostavan?