Uutta kasvua liiketoimintaan natiivimainonnan avulla

Digitaalisen markkinoinnin kehittyessä ja kasvaessa osasta kuluttajia on tullut niin sivistyneitä, että he tunnistavat tyrkyttävän mainonnan jo kaukaa ja välttävät sitä viimeiseen asti. Natiivimainonta on digitaalisen markkinoinnin osa-alue, jossa tuotettuun sisältöön sisällytetään kuluttajaa ostamiseen ohjaavaa sisältöä. Mainonta ei erotu sivustolta erillisenä bannerina vaan se on luonteva osa sivustolle tuotettua sisältöä.

 

Mitä aineistoa käytetään natiivimainonnassa?

Natiivimainonta on ostettua markkinointia, jossa ulkopuolinen toimija luo mainontaa kyseessä olevalle yritykselle omalle kohderyhmälleen sopivalla tavalla. Aineistona käytetään siis saman tyyppisiä asioita, joista tuotetaan yleisestikin sisältöä natiivimainonnan toteuttavalla kanavalla. Natiivimainontaa nähdään niin blogeissa, verkkolehdissä kuin videoissakin.

Natiivimainontaa vai sisältömarkkinointia

Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on luoda seuraajien tai lukijoiden verkosto, jotka luottavat brändiin. Se on pitkälle suunniteltu strategia, jolla osoitetaan luotettavuus ja saavutetaan asiantuntija asema omalla aihe alueella. Tuottamalla korkealaatuista sisältöä saadaan nostettua hakukoneoptimointia sekä näkyvyyttä verkossa.

Natiivimainonta on puolestaan osa tuota sisältömarkkinointistrategiaa. Samalla tavalla julkaistaan sisältöä, joka tuottaa yleisölle jonkinlaista lisäarvoa. Merkityksellistä natiivimainoksissa on niiden sisään rakentaminen saumattomaksi osaksi julkaistua sisältöä. Riippumatta kanavasta, jolle mainos on ostettu, sisällön tulee vastata sivuston yleisen kohderyhmän toiveisiin.

Natiivimainontaa voidaan käyttää nopeuttamaan sisältömarkkinoinnin tavoitteiden saavuttamista. Se on sopiva väline esimerkiksi näkyvyyden ja tunnettuuden kasvattamisessa.

Natiivimainonnan käyttökohteet

Kuten sisältömarkkinoinnissakin, myös natiivimainonnan tulisi olla laadukasta ja tuottaa lukijalle arvokasta tietoa häntä kiinnostavasta aiheesta. Jokaisella verkkosivuston ylläpitäjällä on oikeus kieltäytyä julkaisemasta sisältöä, joka ei tunnu sopivalta sivuston perustarkoituksiin. Yleisesti ottaen parhaimpia natiivimainonnan sijoituskohteita ovat valtavirtajulkaisut, sosiaalisen median kanavat ja natiivimainonnan verkostot.

Sosiaalinen media

Natiivimainontaa nähdään paljon esimerkiksi Instagramin feedissä, Snapchatin filttereissä ja Linked Inin Sponsoroituna sisältönä. Sosiaalisen median käyttäjät ovat tottuneita markkinointiin, se ei enää tunnu tungettelevalta. Algoritmien ansiosta markkinoijien on helpompi tavoittaa kohderyhmänsä sosiaalisen median kanavissa. Toinen etu sosiaalisessa mediassa mainostaville on käyttäjien jakamat sisällöt, jotka lisäävät yrityksen näkyvyyttä.

Sponsoroitu sisältö

Erilaiset verkkomediat ovat digitaalisen markkinoinnin paratiiseja. Tällaiset sivustot luovat sillan mainostajan ja käyttäjien välille. Verkkomedioilla on tarkoituksenmukaiset metodit esitellä merkityksellistä sisältöä sopivalle yleisölle.

Erilaisilla verkkomedioiden sivustoilla natiivimainonta on sisällytetty uutisfeediin ikään kuin samanlaisena julkaisuna, joka voisi kiinnostaa lukijoita. Mainokset koskevat samoja aiheita, joista sivusto julkaisee sisältöä.

Sponsoroitu sisältö on usein sisällytetty joko sivuston sivupalkkiin tai uutisfeediin. Se toimii ikään kuin klikkisyöttinä samaa aihetta käsittelevien artikkeleiden alla.

Mainonnallinen sisältö

Natiivimainonta voidaan myös tuottaa erillisenä sisältönä. Tällöin yleisölle esitellään jokin ongelma, johon mainostettu tuote tuo ratkaisun. Myös mainonnallinen sisältö on tuotettu niin, että se tarjoaa yleisölleen lisätietoa mainostamatta suoranaisesti tuotetta tai palvelua.

Esimerkiksi uutissivustolla julkaistavassa artikkelissa esitellään ensin lukijalle jokin yleisesti kyseisellä kohderyhmällä mahdollisesti esiintyvä ongelma, johon tarjotaan ratkaisuksi yritystä ja sen tuotetta tai palvelua. Toisinaan artikkeliin lisätään linkki yrityksen sivustoille, josta pääsee tilaamaan kyseisen tuotteen, ei kuitenkaan aina. Olennaista on yrityksen ja tuotteen nimeäminen julkaisussa.

Harkitsetko natiivimainonnan sopivuutta yrityksellesi? Ota yhteyttä niin selvitetään sen sopivuus.

Kysy mitä vain: