Menestystarinat on ratkonut yritysten ongelmia markkinoinnin keinoin vuodesta 2006. Tehtävänämme on lisätä asiakkaidemme kysyntää. Kysynnän kasvattaminen on tärkeää liiketoiminnalle. Lue alta, mitä on yrityksen arvon kasvattaminen.

 

Yritysten ongelmat ovat tyypillisesti seuraavat:

  • Yritys ei saa riittävästi uusia asiakkaita
  • Olemassa olevat asiakkaat eivät osta lisää, uudelleen tai suosittele
  • Yritykseltä puuttuu markkinointiosaaminen tai resurssi
  • Yrityksen on vaikea rekrytoida

Kaikki nämä tiivistyvät lopulta yrityksen arvoon ja arvonnousuun. Yrityksen arvo on se mitä yrityksestä ollaan valmiita maksamaan.

Mikä vaikuttaa yrityksen arvoon

Yrityksen arvoon vaikuttaa moni asia. Mutta merkittävin vaikutus on kassavirtojen muutoksella. Se tarkoittaa sitä, että kun katsotaan tiettynä tarkastelujaksona kuinka paljon rahaa tulee sisälle ja lähtee ulos, jonka jälkeen lasketaan kuinka paljon luvut ovat muuttuneet toiseen tarkastelujaksoon verrattuna.

Mikä sitten vaikuttaa eniten siihen, että yritykseen tulee rahaa ja, että yrityksestä lähtee rahaa? Laskutus.

Laskutus vaikuttaa eniten yrityksen kassavirtaan. Suuret menot, eli palkat, vuokrat, lisenssit ynnä muut sellaiset, maksetaan tietyin aikavälein. Laskut taas tehdään yleensä jälkipainotteisesti, jolloin tulot jäävät jälkeen menoista.

Ratkaisu on tehdä laskutuksesta etupainoitteinen, jotta ei tarvitse maksaa rästissä olevia laskuja, vaan rahan voi käyttää yrityksen kehitykseen ja investointeihin.

Miten laskutus muutetaan etupainotteiseksi

Sopimuksen avulla. Asiakkaan kanssa voidaan tehdä sopimus, että hän maksaisi aina etupainotteisesti. Jos teet yhden ison sopimuksen ja asiakas poistuu, niin koko liiketoiminta on vaarassa. Yhden suuren sopimuksen sijaan kannattaa tehdä useampia hiukan pienempiä sopimuksia.

Yrityksen arvon kasvattaminen
Yrityksen kasvattaminen vaatii parempia sopimuksia

Miten saadaan tehtyä parempia sopimuksia

Neuvottelemalla. Täytyy neuvotella sellainen sopimus,  että asiakas maksaa etupainotteisesti laskun, jotta kassavirta kasvaa ja yrityksen arvo nousee.

Mutta kuinka pärjätä neuvotteluissa? Tarjoamalla ratkaisua.

Täytyy olla ratkaisu asiakkaalle, jotta pärjää neuvottelussa. Ja jotta osaisi tarjota ratkaisua täytyy saada asiakas kertomaan ongelmistaan. Jos esimerkiksi asiakkaan ongelma on, miten päästä kuilun yli, niin ratkaisu voisi olla silta.

Kuinka saada asiakas kertomaan ongelmistaan

Voittamalla asiakkaan luottamus. Kun asiakas luottaa sinuun, hän kertoo sinulle ihan mitä vaan.

Sinun tehtävä on tehdä asiakkaasta niin hyvä ystävä sinulle, jotta hän kertoo ongelmistaan sinulle.

Entä kuinka saada luottamusta? Maineella.

Yrityksen kohtalon ratkaisee maine. Ihmiset luottavat sellaisiin henkilöihin, joihin voivat samaistua. Mitä enemmän tunnet toisen tarinaa, sitä helpommin luotat häneen. Kerro tarinaa itsestäsi ihmisille mahdollisimman laajasti kaikkialla.

Kun sinusta tiedetään ja sinut tunnetaan, ihmiset muistavat sinut ja ottavat sinuun yhteyttä. Ja kun autat heitä ratkaisemaan ongelmia, he suosittelevat sinua muille.

Suosittelu
Kun autat ihmisiä ratkaisemaan heidän ongelmiaan, he suosittelevat sinua!

Eli kun sinulla on markkinoinnin avulla rakennettua mainetta, ihmiset luottavat sinuun, ja kertovat ongelmistaan. Kun sinulla on ratkaisu ongelmiin, voit neuvotella hyvän sopimuksen, jossa etupainotteisen laskutuksen avulla kassavirta paranee ja yrityksen arvo nousee.