Google Display -mainonta, eli bannerimainonta
Julkaistu helmikuu 7, 2021
Nopeasti myyntisuppiloon uusia prospekteja
Bannerimainonta Googlen kautta (Google Display Network, eli GDN) on aliarvostettu mainosmuoto, osin siitä syystä, että sitä käytetään huonojen kohdistusasetusten kautta väärin, ja/tai siltä odotetaan liian kovia konversiotuloksia. Bannerit eivät ole paras suorien konversioiden kanava.
Harva kanava verkossa kuitenkaan toimii yhtä kustannustehokkaana myyntisuppilon yläpään täyttäjänä kuin GDN. Bannerit toimivat siis tehokkaana avustavien konversioiden kanavana.
Sisällysluettelo
Kukaan toimialan ulkopuolinen ei tiennyt, keitä olemme. Joka kerta on tehty jotain muutoksia. Aina ei mennä samalla vanhalla, vaan mainontaa kehitetään.
Sami Timmer, Pantherline Oy
Bannerimainoksia voidaan käyttää tehokkaasti
- brändäykseen
- alennuskampanjoihin
- tiedottamiseen
- promootioihin
- mihin tahansa muuhun kampanjaan, jossa halutaan tavoittaa suuri massa potentiaalisia asiakkaita nopeasti.
Google Display -mainonnan hinta, eli kustannukset
Bannerimainosten CPC (cost-per-click) hinnat pyörivät 10c – 1€ tasossa riippuen yleisökohdennustavasta ja mainosverkoista. CPM hinnat 0,5€ – 1€ luokkaa. Jo muutaman euron päiväbudjetilla voidaan siis saavuttaa tuhansia verkkokäyttäjiä. Keskiarvolla mitattuna bannerimainosten CTR on n. 0,3%.
Yleisökohdennuksia Google Display -mainonnassa voi tehdä mm. sijainnin, sukupuolen ja iän, kiinnostuksen kohteiden, päätelaitteiden tai mainosverkostoon kuuluvien sivustojen aiheiden perusteella. Kohdennustapoja ja yleisöjä, sekä näiden yhdistelmiä on satoja.
Lisäksi on mahdollista kohdentaa Custom -yleisöillä niihin käyttäjiin, jotka ovat tehneet tietynlaisia hakuja netissä (avainsanoista luotu yleisö) tai vierailleet tietyillä sivuilla (domaineista luotu yleisö) tai esimerkiksi yrityksen verkkokaupasta ostaneiden ostajaprofiileista luotu ’samankaltainen’ yleisö. Uudelleenmarkkinointi (ReMarketing tai ReTargeting) on luku erikseen, jota ei tässä kirjoituksessa käsitellä.
Mainosmuotoina ovat eri kokoiset staattiset tai liikkuvat animoidut kuvat. Hyvä kattavuus saavutetaan n. 10 eri kokoisella bannerilla. Myös interaktiiviset HTML5 bannerit ovat mahdollisia, kunhan mainostilillä on ensin käytetty tarpeeksi budjettia.
Suosittelen Menestystarinoiden palveluita muillekin. Heillä on positiivista pöhinää, josta tykkään!
Sami Timmer, Pantherline Oy
Google Display -mainonnan plussat ja miinukset
Plussat
- Erittäin laaja mainosverkosto.
- Edullinen. Ohjelmallisen ostamisen alustojen mediakulut samoissa verkostoissa 4-10 kertaiset.
- Responsiiviset bannerit. Pienellä vaivalla laaja valikoima erilaisia bannereita.
- Erittäin hyvät, jatkuvasti kehittyvät yleisökohdennusmahdollisuudet.
- Tuotantoteknisesti helppo toteuttaa ja ylläpitää.
Miinukset
- Vähän suoria konversioita.
Bannerimainonta yhteenveto
Bannereilla voidaan vaikuttaa myyntisuppilon yläpäähän, eli tietoisuus ja tiedonhaku -vaiheisiin. Täysin kylmiin liideihin esimerkiksi lokaatio ja sukupuolikohdistuksilla, ja hieman lämmenneisiin liideihin itse luoduilla custom -yleisöillä. Luonnollisesti mikäli käytettävissä oleva budjetti on rajallinen, keskitytään yleensä jälkimmäisiin.
Bannerimainonta Google Display Networkissa on siis edullinen tapa rakentaa yrityksen tunnettuutta, mikä on myyntisuppilon ensimmäinen askel.
Ota yhteyttä Menestystarinoihin, kun on aika kasvattaa liiketoimintaa!
Kohderyhmän tavoittaminen on helpointa verkossa. Toisaalta panostus voi mennä hukkaan, jos markkinointia ei osata kohdistaa oikein. Siksi ammattilaisten apu on tarpeen.
Päivi Virtanen, Vimelco Oy
Menestystarinat on vuonna 2006 perustettu digimarkkinoinnin asiantuntijayritys. Tehtävämme on tuoda asiakkaillemme mitattavaa liiketoimintaa ja lisäarvoa markkinoinnin avulla.
Kun haluat lisätietoja bannerimainonnasta, niin ota yhteyttä Menestystarinoiden huippuasiantuntijoihin!
Voisit olla kiinnostunut lisäksi
- Lue mitä Google-markkinointi on nykykaikana
- Katso 3 nopeaa tapaa parantaa Google Ads -hakusanamainonnan tulosta
- Tehokas digimarkkinointi, 7 askelta jatkuviin tuloksiin
- Yhteistyökumppanillamme WordStreamilla on hyvä kirjoitus Google Display -mainonnasta (englanniksi).
- Kun aloitat mainonnan, niin varmistuthan siitä, että yritykselläsi on toimivat erottautumistekijät, joita tarvitaan kilpailijoista erottautumiseen ja kysynnän kasvattamiseen.
- HubSpot:lla on hyvä kirjoitus erottautumistekijöistä (englanniksi).