Google Display -mainonta, eli bannerimainonta
Julkaistu helmikuu 7, 2021
Bannerimainonta Googlen kautta (Google Display Network, eli GDN) on aliarvostettu mainosmuoto, osin siitä syystä, että sitä käytetään huonojen kohdistusasetusten kautta väärin, ja/tai siltä odotetaan liian kovia konversiotuloksia. Bannerit eivät ole paras suorien konversioiden kanava.
Harva kanava verkossa kuitenkaan toimii yhtä kustannustehokkaana myyntisuppilon yläpään täyttäjänä kuin GDN. Bannerit toimivat siis tehokkaana avustavien konversioiden kanavana.
Bannerimainoksia voidaan käyttää tehokkaasti mm.
- brändäykseen
- alennuskampanjoihin
- tiedottamiseen
- promootioihin
- mihin tahansa muuhun kampanjaan, jossa halutaan tavoittaa suuri massa potentiaalisia asiakkaita nopeasti.
Google Display -mainonnan hinta, eli kustannukset
Bannerimainosten CPC (cost-per-click) hinnat pyörivät 10c – 1€ tasossa riippuen yleisökohdennustavasta ja mainosverkoista. CPM hinnat 0,5€ – 1€ luokkaa. Jo muutaman euron päiväbudjetilla voidaan siis saavuttaa tuhansia verkkokäyttäjiä. Keskiarvolla mitattuna bannerimainosten CTR on n. 0,3%.
Yleisökohdennuksia Google Display -mainonnassa voi tehdä mm. sijainnin, sukupuolen ja iän, kiinnostuksen kohteiden, päätelaitteiden tai mainosverkostoon kuuluvien sivustojen aiheiden perusteella. Kohdennustapoja ja yleisöjä, sekä näiden yhdistelmiä on satoja.
Lisäksi on mahdollista kohdentaa Custom -yleisöillä niihin käyttäjiin, jotka ovat tehneet tietynlaisia hakuja netissä (avainsanoista luotu yleisö) tai vierailleet tietyillä sivuilla (domaineista luotu yleisö) tai esimerkiksi yrityksen verkkokaupasta ostaneiden ostajaprofiileista luotu ’samankaltainen’ yleisö. Uudelleenmarkkinointi (ReMarketing tai ReTargeting) on luku erikseen, jota ei tässä kirjoituksessa käsitellä.
Mainosmuotoina ovat eri kokoiset staattiset tai liikkuvat animoidut kuvat. Hyvä kattavuus saavutetaan n. 10 eri kokoisella bannerilla. Myös interaktiiviset HTML5 bannerit ovat mahdollisia, kunhan mainostilillä on ensin käytetty tarpeeksi budjettia.
Google Display -mainonnan plussat ja miinukset
Plussat
- Erittäin laaja mainosverkosto.
- Edullinen. Ohjelmallisen ostamisen alustojen mediakulut samoissa verkostoissa 4-10 kertaiset.
- Responsiiviset bannerit. Pienellä vaivalla laaja valikoima erilaisia bannereita
- Erittäin hyvät, jatkuvasti kehittyvät yleisökohdennusmahdollisuudet.
- Tuotantoteknisesti helppo toteuttaa ja ylläpitää.
Miinukset
- Vähän suoria konversioita.
Bannerimainonta yhteenveto
Bannereilla voidaan vaikuttaa myyntisuppilon yläpäähän, eli tietoisuus ja tiedonhaku -vaiheisiin. Täysin kylmiin liideihin esimerkiksi lokaatio ja sukupuolikohdistuksilla, ja hieman lämmenneisiin liideihin itse luoduilla custom -yleisöillä. Luonnollisesti mikäli käytettävissä oleva budjetti on rajallinen, keskitytään yleensä jälkimmäisiin.
Bannerimainonta Google Display Networkissa on siis edullinen tapa rakentaa yrityksen tunnettuutta, mikä on myyntisuppilon ensimmäinen askel.
Jos olet kiinnostunut siitä, miten bannerimainonta voi edistää juuri sinun yrityksesi liiketoimintaa, ota meihin yhteyttä!