Erottautumistekijät – Kilpailijoista erottautuminen
Julkaistu helmikuu 4, 2021
Mikä on vaikeinta markkinoinnissa? 15-vuoden markkinointikokemuksella väittäisin, että suurin osa yrittäjistä ja markkinointipäälliköistä vastaisi: myynti.
Väitän, että markkinoinnin tehtävä ei ole tuottaa myyntiä. Mikäli markkinoinnin tehtävä olisi tuottaa myyntiä, niin mikä olisi myynnin tehtävä? Markkinoida?
Sisällysluettelo
- Markkinoinnilla on monta tehtävää. Tärkein on… Kysyntä!
- (Epä-) erottautumistekijät, eli tyypillinen tilanne
- Kuinka laaditaan liiketoimintaa edesauttavat erottautumistekijät?
- Menestystarinoiden erottautumistekijät
- Erottautuva tunnistettavuus – Menestystarinat Live
- Ota yhteyttä!
- Saattaisit olla kiinnostunut myös seuraavista
Kokonaisuus meni paremmin kuin odotin. Paneutuminen ja työpäivien kulku oli sujuvaa ja mutkatonta. Silti pysyimme aiheessa ja agendassa koko ajan. Mikä parasta, se mitä lupasitte, täyttyi.
Tero Huuskola, Trineria Oy
Markkinoinnilla on monta tehtävää. Tärkein on… Kysyntä!
Ostopäätöspolku voidaan jakaa karkeasti seuraaviin vaiheisiin:
- Tietoisuus (yrityksestä, tuotteesta, omasta tarpeesta tai ongelmasta),
- Kiinnostus (yrityksestä tai tuotteesta),
- Tarve (tuotteelle, palvelulle tai ratkaisulle),
- Ostopäätös (uudelleen- tai lisäosto)
- Suosittelu
Markkinoinnillisesti kiinnostuksen herättäminen on kaikkein mielenkiintoisinta. Iso kysymys on:
”Miten erottautua kilpailijoista?”
Kiinnostuksen herättämisen, ja kilpailijoista erottautumisen, edellytyksenä on hyvä asiakas- ja kilpailijatuntemus. Markkinoijan on tunnettava potentiaalinen asiakas ja tiedettävä minkälaista markkinointia kilpailijat tekevät hänelle. Vain asiakasnäkökulman tunteminen mahdollistaa hyvät erottautumistekijät markkinointia varten.
Kiinnostuksen herättäminen edellyttää asettumista asiakkaan asemaan. Markkinoijan täytyy tuntea empatiaa asiakasta kohtaan. Erottautumistekijät, joista ei ole apua palveluntarjoajan tai tuotteen valinnassa, ei ole hyötyä. Erottautumistekijöiden täytyy olla asiakkaan näkökulmasta hyödylliset. Markkinoijana tulisi keksiä jotain uutta ja kilpailijoista erottautuvaa.
Haluatko katsoa videon miten markkinointi luo kysyntää? Siirry sivulle mitä on digitaalinen markkinointi.
Ei tarvinnut edes miettiä yhteistyön aloitusta. Halusin analyysin tilanteestamme, ja kun kuulimme sen minkä tiesimmekin olevan vialla, niin oli helppo aloittaa.
Mika Bäggström, S1 Networks Oy
(Epä-) erottautumistekijät, eli tyypillinen tilanne
Markkinointialan yrittäjänä olen kuullut lukemattomia kertoja yrittäjiltä ja markkinointipäälliköiltä, että: ”Meidän erottautumistekijät ovat: hyvä palvelu, laadukkaat tuotteet ja asiantunteva henkilöstö.”
Usein yrityksen tavoite on kasvaa ja saada asiakkaat vaihtamaan kilpailijalta omaan taloon ja omiin tuotteisiin. Jos ajatellaan asiakkaan näkökulmasta aiemmin mainittuja erottautumistekijöitä. Ovatko asiakkaat olleet hölmöjä, kun ovat ostaneet kilpailijalta? Vai voiko olla niin, että asiakkaat jo kokevat saavansa hyvää palvelua, laadukkaita tuotteita ja asiantuntevilta ihmisiltä?
Siksi kutsun yllä olevia erottautumistekijöitä epäerottautumistekijöiksi. Kasvua tavoittelevan yrityksen tulee antaa erottautumistekijöillä syy harkita palveluntarjoajan vaihtoa.
Kuinka laaditaan liiketoimintaa edesauttavat erottautumistekijät?
Tunne asiakas. Meidän tapa on luoda ostajaprofiilit niistä henkilöistä, jotka tekevät asiakkaamme toimialalla ostopäätöksiä, tai vaikuttavat ostopäätöksiin. Lähes poikkeuksetta yritysten myyjillä on tietoa asiakkaistaan, ja siitä mitä he kysyvät myyntitilanteessa. Niistä kysymyksistä on hyvä lähteä liikkeelle etsimään erottautumistekijöitä.
Tunne kilpailija. Menestystarinat tekee kilpailija-analyysit määritetyistä kilpailijoista, jotta voidaan varmistua siitä minkälaisilla viesteillä he pyrkivät erottautumaan asiakkaiden silmissä. Tärkeää on löytää sellaiset erottautumistekijät, jotka auttavat asiakasta ostopäätöspolulla, eikä samoja erottautumistekijöitä löydy muilta.
Erottautumistekijöiden tunnistamiseen ja luontiin tulee suhtautua osana brändin rakentamista. Brändi koostuu niistä mielikuvista, niistä tunteista ja kokemuksista, joita koko yrityksesi heijastaa ja tarjoaa asiakkailleen. Kokonaisuuden on oltava yhtenäinen toimiakseen tehokkaasti.
Menestystarinat on markkinoinnin strategisena kumppaninamme auttanut meitä kiteyttämään sitä viestiä, jota me haluamme itsestämme kertoa.
– Petrik Eklund, Spraytec Oy
Menestystarinoiden erottautumistekijät
Digitaalisen markkinoinnin toimistollakin tulee olla erottautumistekijät kunnossa. Menestystarinoiden ulkoiset erottautumistekijät ovat:
- Asiakaslupauksemme: ”Paras kumppani kasvuyritykselle”
- Hissipuheemme: ”Menestystarinat on sähköisen markkinoinnin asiantuntijayritys. Tehtävämme on tuoda lisää liiketoimintaa ja lisäarvoa asiakkaillemme. Toimintamme perustuu tutkittuun tietoon ja nerokkuuteen. Olemme auttaneet satoja yrityksiä kasvattamaan liiketoimintaansa vuodesta 2006 lähtien.”
- Slogan: ”Tavallista fiksumpaa markkinointia”
Erottautuva tunnistettavuus – Menestystarinat Live
Menestystarinat Live -lähetyksissä mm. asiakkaamme, ja monet muut kiinnostavat henkilöt, pääsevät kertomaan tarinoita omasta liiketoiminnastaan, ja muista kiinnostavista asioista. Asiakas saa halutessaan brändätä Live-lähetyksen yrityksensä näköiseksi ja käyttää tallennetta omilla verkkosivuillaan. Live on matalan kynnyksen keskusteluohjelma, joka käy vaikka esiintymisharjoituksesta.
”Meidän kanssa on kiva tehdä töitä” -visiomme ulottuu työntekijöistä, sidosryhmiin ja asiakkaisiin. Asiakkaiden näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että palvelusopimuksissamme ei ole irtisanomisaikaa. Mikäli jonain päivänä ei enää ole kiva tehdä töitä kanssamme, emmekä pysty korjaamaan tilannetta, ojennamme ystävällisesti asiakkuuden viestikapulan seuraavalle.
Jokainen yritys tarvitsee erottautumistekijät menestyäkseen kilpailussa asiakkaista. Hyödylliset erottautumistekijät ovat osa asiakkaan auttamista ostopäätöspolulla.
Oli kyse sitten LinkedIn-markkinointi, hakukoneoptimointi tai sisältömarkkinointi. Ilman erottautumistekijöitä on turha haaveilla menestymisestä.
Ota yhteyttä!
Jotakuinkin 10-vuotta sitten yhteistyö lähti liikkeelle. Ei ole koskaan ollut sellaista tilannetta, etteikö sähköpostiin olisi vastattu.
Anne Starck-Flink, Ravintola Hima & Sali Oy
Luuletko, että yrityksesi erottautumistekijät kaipaisivat päivittämistä? Mitkä ne muuten ovat?
Menestystarinat on vuonna 2006 perustettu digitaalisen markkinoinnin asiantuntijayritys. Tehtävämme on tuottaa asiakkaillemme lisää liiketoimintaa markkinoinnin keinoin. Ratkaisumme perustuvat tutkittuun tietoon ja nerokkuuteen. Ota yhteyttä!
Saattaisit olla kiinnostunut myös seuraavista
Kirjoittaja: Ville Holm, Menestystarinat, toimitusjohtaja