Google Ads hakusanamainonta
Julkaistu helmikuu 24, 2021
Tavoita kohderyhmäsi ostopäätöshetkellä
Menestystarinat on toteuttanut menestyksekkäästi Google Ads (entinen nimi Google Adwords) hakusanamainontaa sadoille suomalaisille yrityksille jo vuodesta 2006 lähtien. Monipuolinen digimarkkinoinnin asiantuntijatiimimme on 15 hengen vahvuinen, joista 5 henkilöä tekevät päivittäin töitä Google Ads:n kanssa. Kokosimme tähän tärkeimmät asiat hakusanamainonnasta kiinnostuneille.
Sisällysluettelo
Saimme yli 2000 suoraa verkkokauppatilausta Google Ads:n avulla viime vuonna. Suosittelen Menetystarinoiden markkinoinnin palveluita muillekin.
Janne Rosama, Hifitalo
Mistä hakusanamainonnassa on kyse
Yksinkertaisesti: mainoksista hakukoneissa. Yleensä Googlessa, mutta joskus myös muissa hakukoneissa. Yksinkertaisimmillaan hakusanamainostaja voi valita avainsanan, kirjoittaa hakusanamainoksen ja aloittaa hakusanakampanjan. Menestyminen edellyttää kuitenkin laajempaa ja syvällisempää osaamista. Voit syventää osaamistasi laajemmassa kirjoituksessamme Google-markkinointiin liittyen.
Olemme kiteyttäneet hakusanamainonnan seuraavasti:
Hakusanamainonta on
- Oikeaa tietoa
- Oikeaan aikaan
- Oikealle henkilölle
Mainostajan tulisi muistaa, että hakukone on asiakkaan työkalu ostopolulla.
Tutkimustuloksia hakukoneiden käytöstä
Suuren European Commission Special Eurobarometer 447 6/2016(pdf)-tutkimuksen mukaan Suomessa hakukoneita käytetään seuraavasti:
- 94 % Suomalaisista löytää hakukoneista etsimänsä
- 93 % Suomalaisista käyttää hakukoneita vähintään kerran viikossa
- 81 % Suomalaisista luottaa hakutuloksiin
- 41%:lle Suomalaisista hakutulosten järjestys vaikuttaa ostopäätökseen
Tiivistetysti voi siis sanoa, että hakukoneet, ja hakusanamainonta, ovat tärkeitä työkaluja ostopäätöksen syntymisen taustalla.
Halusin analyysin meidän tilanteesta, ja kun kuultiin se minkä tiedettiinkin olevan vialla, niin oli helppo aloittaa yhteistyö.
Mika Bäggström, S1 Networks Oy
Google Ads hakusanamainonta ostopolulla
Ostopolku voidaan jakaa moniin vaiheisiin, joista tässä käytämme yksinkertaisuuden vuoksi:
- Tietoisuus-
- Kiinnostus-
- Hankintavaiheita.
Tietoisuus | Kiinnostus | Hankinta |
---|---|---|
Prospekti tulee tietoiseksi ostotarpeestaan | Prospekti harkitsee palvelun tai tuotteen hankintaa | Prospekti on valmis ostamaan palvelun tai tuotteen |
Haut ovat yleisiä | Haut kohdistuvat palveluun tai tuotteeseen | Haut kohdistuvat hintaan, palveluntarjoajaan tai ostopaikkaan |
Hakuja tehdään paljon | Hakujen määrä on pieni | Hakujen määrä on pienin |
Tutustutaan vaihtoehtoihin | Rajataan palvelu- tai tuotevaihtoehdot | Rajataan ostopaikat tai palveluntarjoajat |
Ostopäätökseen voi kulua viikkoja, kuukausia jopa enemmän | Ostopäätökseen kuluu päiviä tai viikkoja | Ostopäätökseen kuluu aikaa tunteja tai päiviä |
Hakusanamainostaja harvoin tuntee omia asiakkaitaan niin hyvin, että osaisi valita tuotteisiinsa ja palveluihinsa liittyvät avainsanat ilman kunnollista hakusanatutkimusta.
Menestystarinoiden tieto-taito on jäätävän hyvä!
Mika Bäggström, S1 Networks Oy
Hakusanamainonta ja hakusanatutkimus
Hakusanamainontaa ei voi tehdä menestyksekkäästi ilman kunnollista hakusanatutkimusta. Hakusanatutkimuksessa on hyvä etsiä jokaiseen ostopäätösvaiheeseen sopivimmat hakusanat, ja selvittää asiakkaan näkökulmasta löytyykö hakusanoja vastaavaa sisältöä verkkosivuilta. Hyvä työkalu hakusanatutkimukseen on maksuton Google Search Console. Digimarkkinointitoimistoilla on kullakin sitten omat työkalunsa hakusanatutkimuksia varten, me käytämme WebCeo -nimistä järjestelmää, sekä Search Consolea.
Paraskaan Google hakusanakampanja ei voi toimia, jos verkkosivuilta ei löydy sopivaa sisältöä hakusanoihin nähden. Lisäksi Googlen laatupistejärjestelmä pitää huolen siitä, että ilman panostusta sisältöjen kehittämiseen, nousee Google Ads hakusanamainonnan klikkaushinnat hyvin nopeasti korkeiksi.
Hakusanamainonta on helppo aloittaa, vaikea hallita ja vaatii paljon työtä menestymisen eteen.
Jotakuinkin 10-vuotta sitten yhteistyö lähti liikkeelle. Ei ole koskaan ollut sellaista tilannetta, etteikö sähköpostiin olisi vastattu.
Anne Starck-Flink, Ravintola Hima & Sali Oy
Kun liiketoiminta kaipaa kasvua: Ota yhteyttä!
Menestystarinat on vuonna 2006 perustettu digimarkkinoinnin asiantuntijayritys. Tehtävämme on tuoda asiakkaillemme mitattavaa liiketoimintaa ja lisäarvoa markkinoinnin avulla. Toimintamme perustuu tutkittuun tietoon verkon käyttämisestä ja nerokkuuteen. Ota yhteyttä!
Lisää luettavaa
- Hakusanamainonta ja kohdentaminen Google Ads:ssa
- Lue tehokas Google-mainonta
- Kumppanillamme Wordstream:lla esittely Google Ads -hakusanamainonnasta (ENG)
- Toisella kumppanillamme Adalysis:llä on hyvä kuvaus Googlen laatupisteistä (ENG)
- Jos vielä mietit pitäisikö tehdä Google Ads hakusanamainontaa vai hakukoneoptimointia, niin lue asiaan liittyvä blogimme.