Google Ads hakusanamainonta, tavoita kohderyhmäsi ostopäätöshetkellä
Julkaistu helmikuu 24, 2021
Menestystarinat on toteuttanut Google Ads hakusanamainontaa (entinen nimi Google Adwords) jo vuodesta 2006 lähtien. Monipuolinen digimarkkinoinnin asiantuntijatiimimme on 15 hengen vahvuinen, joista 5 henkilöä tekevät päivittäin töitä Google Ads:n kanssa. Kokosimme tähän muutaman muistettavan asian hakusanamainonnasta kiinnostuneille.
Google Ads hakusanamainonta: Mistä on kyse
Yksinkertaisesti: Mainontaa hakukoneissa. Yleensä Googlessa, mutta joskus myös Bing:ssä. Yksinkertaisimmillaan hakusanamainostaja voi valita avainsanan, kirjoittaa hakusanamainoksen ja aloittaa hakusanakampanjan. Menestyminen edellyttää kuitenkin laajempaa ja syvällisempää osaamista. Voit syventää osaamistasi laajemmassa kirjoituksessamme Google-markkinointiin liittyen.
Olemme kiteyttäneet hakusanamainonnan seuraavasti:
- Oikeaa tietoa
- Oikeaan aikaan
- Oikealle henkilölle
Hakusanamainostajan tulisi muistaa, että hakukone on potentiaalisen asiakkaan työkalu ostopolulla.
Muutama sana hakukoneiden käytöstä
Suuren European Commission Special Eurobarometer 447 6/2016(pdf)-tutkimuksen mukaan Suomessa hakukoneita käytetään seuraavasti:
- 94 % Suomalaisista löytää hakukoneista etsimänsä
- 93 % Suomalaisista käyttää hakukoneita vähintään kerran viikossa
- 81 % Suomalaisista luottaa hakutuloksiin
- 41%:lle Suomalaisista hakutulosten järjestys vaikuttaa ostopäätökseen
Tiivistetysti voi siis sanoa, että hakukoneet, ja hakusanamainonta, ovat tärkeitä työkaluja ostopäätöksen syntymisen taustalla.
Google Ads hakusanamainonta ostopolulla
Ostopolku voidaan jakaa moniin vaiheisiin, joista tässä käytämme yksinkertaisuuden vuoksi:
- Tietoisuus-
- Kiinnostus-
- Hankintavaiheita.
Tietoisuus | Kiinnostus | Hankinta |
---|---|---|
Prospekti tulee tietoiseksi ostotarpeestaan | Prospekti harkitsee palvelun tai tuotteen hankintaa | Prospekti on valmis ostamaan palvelun tai tuotteen |
Haut ovat yleisiä | Haut kohdistuvat palveluun tai tuotteeseen | Haut kohdistuvat hintaan, palveluntarjoajaan tai ostopaikkaan |
Hakuja tehdään paljon | Hakujen määrä on pieni | Hakujen määrä on pienin |
Tutustutaan vaihtoehtoihin | Rajataan palvelu- tai tuotevaihtoehdot | Rajataan ostopaikat tai palveluntarjoajat |
Ostopäätökseen voi kulua viikkoja, kuukausia jopa enemmän | Ostopäätökseen kuluu päiviä tai viikkoja | Ostopäätökseen kuluu aikaa tunteja tai päiviä |
Hakusanamainostaja harvoin tuntee omia asiakkaitaan niin hyvin, että osaisi valita tuotteisiinsa ja palveluihinsa liittyvät avainsanat ilman kunnollista hakusanatutkimusta.
Hakusanamainonta ja hakusanatutkimus
Hakusanamainontaa ei voi tehdä ilman kunnollista hakusanatutkimusta. Hakusanatutkimuksessa on hyvä etsiä jokaiseen ostopäätösvaiheeseen sopivimmat hakusanat, ja selvittää asiakkaan näkökulmasta löytyy hakusanoja vastaavaa sisältöä verkkosivuilta. Hyvä työkalu hakusanatutkimukseen on maksuton Google Search Console. Digimarkkinointitoimistoilla on kullakin sitten omat työkalunsa hakusanatutkimuksia varten, me käytämme WebCeo -nimistä järjestelmää, sekä Search Consolea.
Paraskaan Google hakusanakampanja ei voi toimia, jos verkkosivuilta ei löydy sopivaa sisältöä hakusanoihin nähden. Lisäksi Googlen laatupistejärjestelmä pitää huolen siitä, että ilman panostusta sisältöjen kehittämiseen, nousee Google Ads hakusanamainonnan klikkaushinnat hyvin nopeasti korkeiksi.
Hakusanamainonta on helppo aloittaa, vaikea hallita ja vaatii paljon työtä menestymisen eteen.
Jos vielä mietit pitäisikö tehdä Google Ads hakusanamainontaa vai hakukoneoptimointia, niin lue asiaan liittyvä blogimme.
Ota yhteyttä!
Me olemme täällä sinun yritystäsi varten. Ota yhteyttä, kun haluat keskustella Google Ads hakusanamainonnan aloittamisesta tai kehittämisestä!