Tämä on ensimmäinen osa uutta blogisarjaa, jossa tarkastelemme Google Analyticsin keskeisimpiä markkinoinnin mittareita.

Mitä verkkosivuston keskimääräinen istunnon kesto (Average session duration) meille kertoo ja miten siihen voi vaikuttaa? 

Miten istunnon keskimääräinen kesto lasketaan? 

Google Analytics mittaa verkkosivustoilla tapahtuvien istuntojen ajallista kestoa. Istunnon keskimääräinen kesto on Google Analyticsin laskema keskiarvo sivustollasi tapahtuvien istuntojen kestolle. Istuntojen kestot on laskettu yhteen ja saatu loppusumma jaettu istuntojen määrällä.

Google Analytics katsoo istunnon alkaneeksi, kun kävijä avaa ensimmäisen sivun vierailemallaan sivustolla. Google Analytics ei kuitenkaan tiedä istunnon todellista kestoa. Se nimittäin laskee istunnon kestoon mukaan istunnon viimeisen sivun vain, jos kävijä tekee sivulla jonkin konkreettisen toiminnon, kuten klikkaa sivulla olevaa linkkiä, katsoo videota tai täyttää lomakkeen.

Google Analytics siis mittaa istunnon kestoa istunnon aikana tapahtuvien vuorovaikutusten mukaan. Mikäli istunnon viimeisellä käyntisivulla ei tapahdu edellä kuvailtua vuorovaikutusta, jää oleskeluaika viimeisen sivun osalta pois seurannasta. 

Istunto katsotaan päättyneeksi myös, kun kävijä ei ole 30 minuuttiin tehnyt sivustolla mitään. 

Sivuilla vietetty aika ja hakukoneoptimointi

SEM Rushin vuonna 2019 julkaiseman tutkimuksen mukaan sivuilla vietetty aika on yksi hakualgoritmin osatekijä. Google siis mittaa, kauanko käyttäjät keskimäärin viipyvät sivuilla ja ottaa sen huomioon yhtenä tekijänä järjestäessään hakutuloksia. Tämä on yksi syy lisää mitata sivuilla vietettyä aikaa, luoda sisältöjä ja kehittää sivujen käytettävyyttä, jotta vierailijat kiinnostuisivat liiketoiminnastasi ja sivuistasi.

Tässä muutamia vinkkejämme, miten voit vaikuttaa istunnon keskimääräiseen kestoon: 

  • Seuraa keskimääräisiä sivukohtaisia vierailuaikoja (Average time on page), jotta saat käsityksen millä yksittäisillä sivuilla kävijät viihtyvät pisimpään. Tällöin tiedät millaiset sisällöt heitä kiinnostavat eniten.
  • Sisällön tulee olla kävijälle merkityksellistä ja kiinnostavaa. Pyri ymmärtämään kävijöiden tarpeet ja olemaan perillä asiakkaidesi ostopäätöspolusta. Selvitä, millaista tukea ja apua he ostopäätöstä tehdessään kaipaavat.
  • Panosta sivustolla sisältöjen löydettävyyteen. Kuvat, videot ja sivuston visuaalinen puoli kokonaisuudessaan tekevät vierailusta sivustollasi elämyksen. 
  • Sisäisten linkitysten avulla houkuttelet kävijää syventymään aina uuteen aiheeseen ja siirtymään osiosta toiseen. Sivuston ajankohtaisuus ja ajan hermolla olevien blogien kokoaminen kirjastoon saavat kävijän syventymään aiheisiin ja viihtymään kauemman sivustollasi. Älä siis päästä lukijaa lähtemään sivustoltasi vaan houkuttele häntä viihtymään!

Mielenkiintoisella ja lukijalleen hyödyllisellä sisällöllä pidät verkkovierailijat sivustollasi ja olet askeleen lähempänä kauppaa. Sivustoja on erilaisia, joten tavoiteltava istunnon keskimääräinen kesto on aina tapauskohtaista. Voit myös luoda istunnon kestosta analytiikkaasi tavoitteen, jonka avulla voit seurata laadukkaita käyntejä ja optimoida siten markkinointitoimenpiteitäsi.

Tämän blogisarjan seuraavassa osassa kerromme mittarista välitön poistuminen prosenteissa (Bounce rate).

Jos olet kiinnostunut siitä, miten digimarkkinointi voi edistää juuri sinun yrityksesi liiketoimintaa, ota meihin yhteyttä!