Mistä verkkosivustosi kävijät tulevat?

Google Analyticsin Hankinta-osio (Acquisition) kertoo sinulle hyödyllistä tietoa verkkosivuillesi saapuneen liikenteen lähteistä (traffic sources). Voit tutkia esimerkiksi mistä hakukoneesta tai sosiaalisen median kanavasta verkkosivustosi kävijät saapuvat.

Kaikki liikenne (all traffic) -osiosta löytyvä lähde/tulotapa -raportin muuttuja lähde (source) antaa tietoa mistä kävijät ovat sivustolle siirtyneet. He ovat voineet saapua esimerkiksi LinkedInistä tai hakukoneiden kautta. Tulotapa (medium) kertoo, ovatko he päätyneet sivustolle esimerkiksi orgaanisen haun (organic), maksetun mainonnan (CPC) tai vaikkapa toisella sivustolla olevan linkin kautta (referral). Näiden tietojen avulla Google määrittää liikenteelle kategorian (channel).

Muutamia tavallisimpia liikenteen kategorioita:

Orgaaninen haku (organic search): Kävijä tekee haun hakukoneessa (esim. Bing tai Google) ja päätyy klikkaamaan hakutulosta siirtyen sivustollesi.

Hakumainonta (paid search): Hakukoneiden hakumainoksista saapuva liikenne. 

Suora liikenne (direct): Kävijät, jotka ovat saapuneet sivustollesi kirjoittamalla sivustosi osoitteen selaimensa osoitekenttään tai käyttäneet kirjanmerkkiä.

Sosiaalinen media (social): Sosiaalisen median kanavista tuleva liikenne.

Display-mainonta (display): Tämä näyttää liikenteen eri mediataloilta ostetuista bannerikampanjoista.

Viittausliikenne (referral): Esimerkiksi mahdolliset yrityksesi muut sivustot tai yhteystyökumppanien sivustot, jotka linkkaavat sivustollesi.

 

Kaikki liikenne -osiosta näet mielenkiintoista tietoa liikenteen lähteistä, kuten välittömän poistumisprosentin, uusien kävijöiden määrän, sivujen määrän per istunto sekä keskimääräisen istunnon keston.

Kohdista markkinointiponnistuksesi oikeisiin kanaviin! Tutki, mitkä kanavat tuovat eniten kävijöitä ja mitkä kampanjat toimivat parhaiten. Tekemiesi havaintojesi kautta opit yleisöstä ja pystyt hyödyntämään tietoa päättäessäsi markkinointitoimenpiteistä.

Blogisarjan seuraavassa osassa tarkastelemme Google Analyticsin osiota  kävijän kulku (behavior flow).

Lue blogisarjan aiemmat osat:

-Keskimääräinen istunnon kesto

-Välitön poistumisprosentti

Jos olet kiinnostunut siitä, miten digimarkkinointi voi edistää juuri sinun yrityksesi liiketoimintaa,  ota meihin yhteyttä!