Tässä blogisarjassa avaamme tärkeimpiä Google Analytics -tunnuslukuja. Tällä kertaa suurennuslasin alla on välitön poistuminen prosenteissa (bounce rate).

Mitä välitön poistumisprosentti tarkoittaa?

Välitön poistuminen tarkoittaa sivustolla tapahtuvaa yhden sivun istuntoa, eli istuntoa, joka käynnistää Google Analytics -palvelimelle ainoastaan yhden pyynnön. Kävijä ei tällöin klikkaa esimerkiksi menu-valikkoa tai sivulla mahdollisesti olevia sisäisiä linkkejä liikkuakseen toiselle sivulle sivustollasi. Välitön poistumisprosentti saadaan, kun jaetaan sivuston yhden sivun istuntojen määrä kaikkien istuntojen määrällä.

Google Analytics laskee istunnon kestoa istunnon aikana tapahtuvien interaktioiden perusteella. Yhden sivun istunnon pituudeksi tulee nolla sekuntia, koska sitä ei seuraa muita tapahtumia. 

Välitön poistuminen prosenteissa ja hakukoneoptimointi

SEM Rushin vuonna 2019 julkaiseman tutkimuksen mukaan sivujen välitön poistumisprosentti on yksi keskeinen hakualgoritmin osatekijä. Kävijän klikattua Googlen hakutulosta seuraa Google hänen viihtymistään sivustolla. Mikäli kävijät viipyvät verkkosivuilla pidempään, arvioi Google sivuston luotettavaksi. Google seuraa sivustojen välitöntä poistumisprosenttia ja ottaa sen huomioon järjestäessään hakutuloksia. 

Google pyrkii siis tarjoamaan käyttäjilleen osuvimpia hakutuloksia sen mukaan, miten käyttäjän hakukoneeseen syöttämä termi ja kohdesivusto vastaavat toisiaan. Tämä on yksi syy, miksi kannattaa tarjota kävijöille heille merkityksellistä sisältöä ja kannustaa heitä siirtymään sivustolla aina uuden aiheen pariin.

Miten pienentää välitöntä poistumisprosenttia?

Jos sivustosi koostuu yhdestä sivusta, ei korkea välitön poistumisprosentti luonnollisesti haittaa. Syy kävijän välittömään poistumiseen voi toki myös olla se, että hän löysi heti etsimänsä tiedon. Mikäli sivustosi koostuu useista sivuista, joilla toivot kävijöiden vierailevan, on korkea välittömän poistumisen prosentti huonompi asia. 

Tarkkaile välitöntä poistumisprosenttia erilaisista näkökulmista. Vertaile esimerkiksi yksittäisten sivujen välittömiä poistumisprosentteja. Voit myös tarkastella eri kanavien kautta sivuille saapuneiden kävijöiden poistumisprosenttien välisiä eroja.

Välittömän poistumisprosentin avulla voit seurata, kohtaako sivustosi tai yksittäisten sivujen sisältö kävijöiden intressien kanssa. Mainosten ja metakuvausten on oltava yhtenevät laskeutumissivun sisällön kanssa. Tarjoa kävijälle se, mitä hänelle lupaat. 

Anna vastauksia lukijoissa heränneisiin kysymyksiin. Rakenna sisältösi helposti löydettäväksi kiinnittäen huomiota sivuston rakenteeseen ja navigaatioon. Koosta tekstit osuvin otsikoin, kappalejaoin ja asioita kiteyttäen. Sisällytä sivuillesi sisäisiä linkkejä muihin samantapaisiin aiheisiin ja tuotteisiin. Houkuttele lukijoita viihtymään blogissasi kiinnostavia artikkeleita lukien ja uutta oppien. Auttamalla yleisöäsi voit rakentaa itsestäsi tai yrityksestäsi mielikuvaa luotettavana alan asiantuntijana.

Blogisarjan seuraavassa osassa tarkastelemme Google Analyticsin mittaria liikenteen lähteet. 

Lue myös blogisarjan ensimmäinen osa Tärkeimmät Google Analytics -mittarit tutuksi: Istunnon keskimääräinen kesto.

Jos olet kiinnostunut siitä, miten digimarkkinointi voi edistää juuri sinun yrityksesi liiketoimintaa, ota meihin yhteyttä!