Hakukoneoptimointi – Mitä oikeastaan optimoidaan?
Julkaistu helmikuu 18, 2021
Hakukoneoptimoinnin (eli Google-optimoinnin) perinteinen vastaus on ”verkkosivuja.” Mutta käänsimme ajattelun verkkosivuista tuloksiin.
Jos olet kiinnostunut hakukoneoptimoinnin teknisestä puolesta, niin blogistamme löytyy useita teknistä hakukoneoptimointia koskevia aiheita. Nyt katsotaan tuloksia.
Hakukoneoptimointi tuottaa kauppoja ja yhteydenottoja
Lopullinen tavoite hakukoneoptimoinnilla on tuottaa myyntiä. Verkkosivuilla myynti tarkoittaa eri yrityksille erilaisia asioita. Verkkokauppiaalle myynti on tuotteen tilaus verkkosivuilta. Palveluita tuottavalle yritykselle myyntiä lähinnä oleva tavoite voi olla chat -keskustelu, tapaamisajan varaus tai yhteydenotto lomakkeen kautta (yleisnimi näille tapahtumille on konversio).
Jotta myynti verkkosivujen kautta saadaan kasvuun, on pitänyt taustalla tapahtua jo monta asiaa.
Hakukoneoptimointi kehittää asiakaskokemusta verkossa
Menestystarinat on erikoistunut verkkosivujen nopeuttamiseen. Teemme verkkosivujen nopeuttamista osana hakukoneoptimointia. Yrityksille, jotka haluavat supernopeutta, eli alle 1 s:n lataavia verkkosivuja (Menestystarinoiden sivut latautuvat useimmille käyttäjille 0,5 s:ssa) olemme luoneet kokonaan oman palvelun – nopeusoptimointi.
Tutkimusten mukaan verkkosivujen yhteydenottojen määrä ja myynnin määrä laskee, mikäli sivulatausaika ylittää 1,6 s:n. Verkkosivujen poistumisprosentti nousee 32% mikäli sivulatausaika kasvaa 1 sekunnista 3 sekuntiin. (lähde: https://www.nngroup.com/articles/website-response-times/)
Nopeasti latautuvat verkkosivut parantavat siis asiakaskokemusta.
Hakukoneoptimointi on osa sisältömarkkinointia
Ihmiset käyttävät Googlea löytääkseen ratkaisuja ja tietoa. Google on siis asiakkaan työkalu ostopolulla.
Loistavilta verkkosivuilta löytyy ratkaisuja ja tietoa nopeasti. Asiakkaat arvostavat verkkosivuja, joissa kerrotaan selkokielellä mitä tehdään ja mitä voi odottaa. Hakukoneoptimointi ja sisältömarkkinointi sopivat siis erinomaisesti yhteen. Verkkosivuille tulisi tuottaa hakukoneoptimointia varten sisältöjä, jotka auttava asiakasta ratkaisemaan ongelmia. Kun yritys auttaa asiakkaitaan ratkomaan heidän ongelmia, niin yrityksen arvo kasvaa.
Hakukoneoptimointi nostaa kävijämääriä verkkosivuilla
Oikein tehtynä Google -optimointi tuottaa useilla tavoilla lisää kävijöitä verkkosivuille:
- Hakutuloksista löytyviä osumia klikataan enemmän (klikkausten määrä)
- Hakutuloksia klikataan todennäköisemmin (korkeampi klikkausprosentti – CTR)
- Verkkosivut esiintyvät useammin Googlen hakutuloksissa (impression)
- Verkkosivu esiintyy korkeammalla hakutuloksissa (Average Position, keskisijainti)
- Hakukoneoptimoija luo strategian inbound -linkkien kasvattamiseksi
Tärkeimpien kilpailijoiden seuranta
Fiksu hakukoneoptimoija aloittaa myös aktiivisen kilpailijaseurannan. Menestystarinat seuraa asiakkailleen sekä liiketoiminnallisia kilpailijoita, että hakutuloskilpailijoita. Liiketoiminnalliset kilpailijat asettavat tason, joka tulisi ylittää ja hakutuloskilpailijat kertovat hakukoneen indeksoinnin muutoksista
Tärkeimpien hakusanojen hakukoneoptimointi
Tyypillisesti hakukoneoptimointiin valitaan muutamia, tai muutama kymmenen tärkeintä hakusanaa, joiden sijoitusta seurataan erikseen Googlessa. Muutoin seurannassa keskitytään kokonaisuuden kehittämiseen.
Yhteenveto: Hakukoneoptimointi on yhtä paljon yksittäisen hakusanan optimointia, kuin koko asiakaskokemuksen optimointia verkossa.
Paljonko hakukoneoptimointi maksaa, lue blogistamme tai katso digimarkkinoinnin hinnastomme.
Jos mietit vielä kumpi sopisi paremmin yrityksellesi hakusanamainonta vai hakukoneoptimointi, niin lue siitäkin blogistamme!
Ota yhteyttä!
Kun haluat aloittaa hakukoneoptimoinnin kanssamme, niin ota yhteyttä!
Lisää luettavaa:
- Lue kuinka saat lisää myyntiä verkosta.
- Mikäli sinulla on verkkokauppa, niin lue kuinka parannat konversiota.
- Menestystarinat tekee hakukoneoptimointia palveluna asiakkailleen.
- Jos haluat opiskella ja tehdä SEO:a itse, niin Seoseon:lla on opiskeluun laaja materiaali.
- Tarkista verkkosivusi löydettävyys ja toiminta työkalumme avulla