Miksi ostajaprofiilien rakentaminen kannattaa?

Ota yhteyttä


Miksi ostajaprofiilien rakentaminen kannattaa?

Ostajaprofiilit ovat osittain fiktiivisiä, mutta asiakastuntemukseen perustuvia yrityksen ihanneasiakkaita. Niiden tehtävä on auttaa kohdistamaan markkinointia juuri oikeille henkilöille. Ostajaprofiilit eivät ole kuvauksia yrityksen kohderyhmistä, vaan syväluotaavia ja yksityiskohtaisia henkilökuvia.

Ostajaprofiilit eivät kuitenkaan ole todellisia henkilöitä, vaan yleistyksiä yrityksen olemassa olevista ja tavoittelemista asiakkaista. Ne pohjautuvat esimerkiksi nykyisille ja entisille asiakkaille tehtyihin kyselyihin.

Usein ensimmäinen kysymys, jonka ostajaprofiilit herättävät on, miksi niitä pitäisi käyttää. Mikseivät perinteisemmät kohderyhmät riitä? Tässä tekstissä käymme läpi, millaisia hyötyjä ostajaprofiilien rakentaminen tuo ja miten ne tehostavat markkinointia.

Miksi pitäisi rakentaa ostajaprofiileja, jos yrityksen kohderyhmä on jo tiedossa?

Ostajaprofiilit eroavat perinteisistä kohderyhmistä, sillä ne ovat yksityiskohtaisempia. Ostajaprofiilit tekevät markkinoinnista asiakaskeskeisempää ja henkilökohtaisempaa. Painopiste siis siirretään asiakkaaseen.

Demografisten tietojen lisäksi ostajaprofiilit selvitetään esimerkiksi heidän tavoitteensa, kipupisteensä, päämääränsä, toiveensa ja missä kanavissa he viihtyvät verkossa. Kun ostajasta tiedetään enemmän, voidaan tehdä toimivampia markkinointi- ja myyntisuunnitelmia.

Ostajaprofiilit avaavat ostajien tarpeita, motiiveja ja ostokäyttäytymistä huomattavasti paremmin kuin kohderyhmät. Tämän avulla jokaiselle profiilille voidaan tarjota kohdennettua sisältöä, joka vastaa heidän tarpeisiinsa. Ostajaprofiileille voidaan myös tuottaa markkinointia erilaisilla äänensävyillä.

Ostajaprofiilista selvitetään myös, mistä he hakevat tietoa ja missä kanavissa he viihtyvät. Tällöin budjettia ei tuhlata siihen, että mainostetaan kanavissa, joita ostajaprofiilit eivät seuraa. Ostajaprofiilit eivät siis auta ainoastaan suunnittelemaan markkinoinnin sisältöä vaan myös päättämään, missä markkinoidaan.

Ostajaprofiilien avulla oikea asiakas löytää viestisi

Tarvittava ostajaprofiilien määrä riippuu esimerkiksi markkinointikampanjan laajuudesta ja siitä, kuinka paljon yrityksellä on erilaisia asiakasryhmiä. Yleensä ostajaprofiileja kannattaa kuitenkin tehdä enemmän kuin yksi. Ostajaprofiilien määrittely auttaa myös verkkosivujen suunnittelussa.

Ostajaprofiilien rakentaminen auttaa priorisoimaan ja näkemään, ketkä ovat niitä asiakkaita, jotka haluatte tavoittaa ensisijaisesti. Kehen haluatte panostaa eniten markkinoinnissa ja myynnissä? Kenen haluatte vierailevan verkkosivuillanne?

Priorisointi ei tarkoita sitä, että osa asiakkaista olisi huonompia kuin toiset. Yleensä markkinointibudjetti on kuitenkin rajallinen, joten tärkeysjärjestyksen tekeminen on välttämätöntä. Tällöin markkinoinnissa voidaan panostaa oikeisiin asioihin, jolloin käytetty budjetti tuottaa mahdollisimman hyvät tulokset.

Muussa tapauksessa päädytään helposti siihen, että yritetään tavoittaa kaikki potentiaaliset asiakkaat samalla viestillä. Se ei kuitenkaan toimi nykyaikana. Jos markkinointia ei suunnata oikein kenellekään, se ei myöskään liikuta ketään.

Mikä on muuttunut?

Jos kohderyhmien määrittely on toiminut jo vuosikymmeniä, miksi ostajat pitäisi yhtäkkiä tuntea tarkemmin?

Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut, ja yhden viestin tarjoaminen kaikille ei tuota parhaita tuloksia. Useimmiten ostajat hakevat tietoa verkosta ennen ostopäätöstä. Ostajat ovat siis paremmin informoituja kuin ennen, ja jos yrityksenne ei tarjoa heille tietoa, kilpailijanne varmasti tekee sen. Siksi on tärkeää, että ostaja löytää yrityksenne ja tarjoatte hänelle kohdennettua sisältöä kanavissa, joissa hän liikkuu. Ostajaprofiileja rakentamalla yritys voi tuottaa kohdennettua markkinointia juuri niille ostajille, joita se tavoittelee.

Ostajaprofiileja ei ole hakattu kiveen, sillä ne elävät ja muuttuvat. Siksi ne kannattaa tarkistaa säännöllisin väliajoin. Joustavuus on yksi ostajaprofiilien hyödyistä, sillä se mahdollistaa kehittymisen sekä markkinoinnin kohdentamisen oikein ja ajankohtaisesti. Ostajaprofiilit ovat apuna myös asiakkaiden ostopolkujen määrittämisessä.

Jos tarvitset apua yrityksesi ostajaprofiilien kartoittamiseen, ota yhteyttä!