Millainen on toimivan markkinointisisällön kaava?

Ota yhteyttä


Millainen on toimivan markkinointisisällön kaava?

Toimivan sisällön tuottaminen on haaste, johon moni yritys ja markkinoija haluaisi löytää yksiselitteisen ratkaisun. Onko olemassa kaavaa, jonka avulla voidaan tuottaa sisältöä, jota jaetaan ja joka lisää yrityksen arvostusta oman alansa asiantuntijana?

LinkedInin ja Buzzsumon yhteistyössä tekemä tutkimus etsi vastausta tähän kysymykseen. Tutkimuksessa selvitettiin markkinointisisältöjen menestymistä tarkastelemalla yli 400 000 somessa jaettua sisältöä.

Sisällöntuotanto lähtee tavoitteiden päättämisestä

Tutkimuksessa ei keskitytty ainoastaan siihen, miten hyvin postaukset tavoittavat ihmisiä tai miten paljon niitä jaetaan, vaan myös siihen, miten postaukset kasvattavat pidemmällä aikavälillä yrityksen vaikutusvaltaa omalla alallaan.

Tutkimuksen lähtökohta on, että markkinointisisällön menestystä voidaan mitata kahdella eri tavalla: menestyvää sisältöä jaetaan sosiaalisessa mediassa tai siihen linkitetään paljon ulkoisilta sivustoilta. Linkit muilta sivuilta ovat selkeä merkki siitä, että sisällöllä on vaikutusvaltaa omalla alallaan. Ulkoiset linkit myös vaikuttavat suoraan hakukonenäkyvyyteen.

Tutkimuksen tekijät painottavat, että jakojen ja ulkoisten linkkien välillä ei ole korrelaatiota. Eli postaus, johon linkitetään runsaasti toisilta sivustoilta ei välttämättä ole erityisen jaettu sosiaalisessa mediassa.

Siksi sisällöntuotantoa suunniteltaessa on päätettävä, mikä on kunkin julkaistun sisällön tavoite. Onko tarkoitus herättää välitöntä huomiota vai luoda pidempiaikaista auktoriteettiasemaa alalla? Molemmat ovat hyviä päämääriä ja kumpaakin niistä voi tavoitella, mutta jokaisella erillisellä sisällöllä kannattaa pyrkiä vain yhteen tavoitteeseen.

Entä se toimivan sisällön kaava?

Ketään ei kenties yllätä, että tutkimuksessa päädyttiin siihen, ettei yhtä toimivaa kaavaa menestyvälle sisällölle ole. Sen sijaan on olemassa useita kaavoja, jotka vastaavat eri tavoitteisiin ja toimivat eri aloilla.

Tutkimuksessa todettiin, että eri aloilla samantyyppiset sisällöt tuottavat erilaisia tuloksia. Tutkimuksen tekijät erittelivät viisi avaintekijää, joiden avulla voidaan selvittää, millaiset sisällöt toimivat milläkin alalla.

Avaintekijät ovat:

  1. Sisällön aihe
  2. Otsikko
  3. Formaatti
  4. Tyyppi
  5. Pituus

Formaatilla tarkoitetaan sitä, onko kyseessä esimerkiksi blogipostaus, e-kirja vai video, ja tyypillä puolestaan lähestymistapaa aiheeseen, eli onko sisältö esimerkiksi uutisjuttu vai mielipidepostaus.

Jotkut näistä muuttujista vaikuttavat enemmän toisilla aloilla, toiset taas toisilla. Riippuu siis alasta ja tavoitellusta yleisöstä, mihin näistä muuttujista kannattaa keskittyä. Esimerkiksi markkinointiaiheisissa sisällöissä formaatin valinta on ratkaisevassa asemassa sen kannalta, kuinka paljon postausta jaetaan, kun taas teknologia-alalla selkeää yhteyttä sisällön formaatin ja jakojen määrän välillä ei löydetty.

Yhteenveto

Selvitys siis osoittaa, että markkinoijien kannattaa lähestyä sisältöjä toimialan ja tavoitteiden mukaan. Ota huomioon ainakin nämä asiat, jos pohdit, mikä on toimiva sisältökaava juuri teidän yrityksellenne:

  • Mitkä ovat julkaisemanne sisällön tavoitteet?
  • Millaiset sisällöt menestyvät alallanne?
  • Kaikista sisällöistä on erotettavissa viisi avaintekijää: aihe, otsikko, formaatti, tyyppi ja pituus
  • Esimerkiksi toimiala ratkaisee, mikä avaintekijöistä on tärkein

Jos sinua yhä askarruttaa, miten tuottaa toimivaa sisältöä, ota meihin yhteyttä!

Lähde:
https://business.linkedin.com/marketing-solutions/cx/17/07/discovering-the-dna-3qc?trk=bl-po-revealedatlastrhesecretcodeforsuccessfulcontent&utm_source=blog-post