Miksi ostopolku

Ostopolun alussa asiakkaalla ei ole vielä kirkkaana mielessään, millaista tuotetta tai palvelua hän on etsimässä. Hänellä saattaa olla vasta kutina, joka kertoo hänen olevan jotain vailla.

Puutteen tai ongelman huomattuaan hän ei jää odottelemaan myyjän soittoa vaan ryhtyy etsimään tietoa verkosta. Siksi on tärkeää olla löydettävissä juuri silloin, kun potentiaalinen asiakkaasi hakee ratkaisua tarpeeseensa.

Sisällöt ovat avain ostopolun vaiheisiin

Ostopolun vaiheet ovat tietoisuus, kiinnostus, päätös ja suosittelu. Jos haluat olla asiakkaan löydettävissä, luo kiinnostavaa, hyödyllistä ja innostavaakin sisältöä jokaiseen vaiheeseen. Se voi olla esimerkiksi verkkosivujen sisältöä, blogeja, sosiaalisen median julkaisuja, videoita tai oppaita.

Millainen on asiakkaasi ostopolku?

Vaikka vaiheet ovat määriteltävissä, yrityksesi on rakennettava ostopolku yksilöllisesti ja juuri teidän tyypillisen asiakkaanne käytöstä mukaillen. Samalla voidaan tarkentaa, millaista sisältöä mihinkin vaiheeseen tarjotaan ja missä kanavissa se julkaistaan.

Sama sisältö ei palvele kaikkia potentiaalisia asiakkaita. Ostopolun kartoittamisen ensimmäinen askel onkin ostajaprofiilien määrittäminen.

Ostopolku yhdessä ostajaprofiilien kanssa auttaa tarjoamaan kohdennetumpaa sisältöä. Kun ymmärrät asiakkaidesi ostopolun, voit auttaa heitä ostopäätöksen tekemisessä julkaisemalla aidosti hyödyllistä sisältöä.

Blogi

Näin teet sisältömarkkinointia, joka koskettaa oikeita ihmisiä

Sisältömarkkinoinnin tärkeys on jo ymmärretty useissa yrityksissä, mutta ennen kuin sisältöjä lähdetään luomaan, on selvitettävä, kenelle markkinointia tehdään. Sisältömarkkinoinnin onnistumisessa…

Lue lisää >

Miksi ostajaprofiilien rakentaminen kannattaa?

Ostajaprofiilit ovat osittain fiktiivisiä, mutta asiakastuntemukseen perustuvia yrityksen ihanneasiakkaita. Niiden tehtävä on auttaa kohdistamaan markkinointia juuri oikeille henkilöille. Ostajaprofiilit eivät…

Lue lisää >

Eikö markkinointi tuota tulosta? Ota asiakkaasi ostopolku haltuun

Eikö yrityksesi kauppa kulje, vaikka markkinointiin on panostettu ja useita keinoja kokeiltu? Jos bloggaaminen, some-markkinointi ja hakukoneoptimointi eivät tunnu tehoavan,…

Lue lisää >