Miksi ostopolku

Ostopolun alussa asiakkaalla ei ole vielä kirkkaana mielessään, millaista tuotetta tai palvelua hän on etsimässä. Hänellä saattaa olla vasta kutina, joka kertoo hänen olevan jotain vailla.

Puutteen tai ongelman huomattuaan hän ei jää odottelemaan myyjän soittoa vaan ryhtyy etsimään tietoa verkosta. Siksi on tärkeää olla löydettävissä juuri silloin, kun potentiaalinen asiakkaasi hakee ratkaisua tarpeeseensa.

Sisällöt ovat avain ostopolun vaiheisiin

Ostopolun vaiheet ovat tietoisuus, kiinnostus, päätös ja suosittelu. Jos haluat olla asiakkaan löydettävissä, luo kiinnostavaa, hyödyllistä ja innostavaakin sisältöä jokaiseen vaiheeseen. Se voi olla esimerkiksi verkkosivujen sisältöä, blogeja, sosiaalisen median julkaisuja, videoita tai oppaita.

Millainen on asiakkaasi ostopolku?

Vaikka vaiheet ovat määriteltävissä, yrityksesi on rakennettava ostopolku yksilöllisesti ja juuri teidän tyypillisen asiakkaanne käytöstä mukaillen. Samalla voidaan tarkentaa, millaista sisältöä mihinkin vaiheeseen tarjotaan ja missä kanavissa se julkaistaan.

Sama sisältö ei palvele kaikkia potentiaalisia asiakkaita. Ostopolun kartoittamisen ensimmäinen askel onkin ostajaprofiilien määrittäminen.

Ostopolku yhdessä ostajaprofiilien kanssa auttaa tarjoamaan kohdennetumpaa sisältöä. Kun ymmärrät asiakkaidesi ostopolun, voit auttaa heitä ostopäätöksen tekemisessä julkaisemalla aidosti hyödyllistä sisältöä.