Markkinoinnin automaation tehtävänä on tuottaa henkilötason tunnistustietoa verkkosivujen kävijöistä ja automatisoida esimerkiksi pisteytyksen tai muun verkkosivukäyttäytymisen perusteella markkinointi- ja myyntitoimenpiteitä. Markkinoinnin automaation yleisimpiä tavoitteita ovat myynnin kasvattaminen, liidien tuottaminen ja resurssien säästäminen. Markkinoinnin automaatio on osa inbound-markkinointia, eli sen avulla pyritään potentiaalisten kontaktien oikea-aikaiseen tavoittamiseen. Markkinoinnin automaation teho perustuu potentiaalisten ostajien tunnistamiseen verkkosivun liikenteestä. Kun tämä tehdään oikein, voit todella nostaa myynnin uudelle tasolle!

Oikeat toimintamallit keskiössä

Yksinkertaisimmillaan markkinoinnin automaation käynnistämiseen riittää, että verkkosivuillesi asennetaan maalipisteet, joissa käyttäjät tunnistetaan. Kun tunnistus on tehty, päästään seuraamaan kävijöiden käyttäytymistä verkkosivuilla. Käyttäjän verkkosivukäyttäytymisen tai hänen saavuttamansa pisteytyksen perusteella voidaan hänelle toimittaa täysin personoituja viestejä verkkosivuilla tai sähköpostilla, tai vaihtoehtoisesti myyjä voi olla suoraan yhteyksissä potentiaaliseen kävijään.

Kenties tunnetuin verkkosivusto, mikä on hyödyntänyt jo vuosia markkinoinnin automaatiota, on Amazon. Kenties olet saanutkin postia Amazonilta, kun olet tutustunut tuotteisiin heidän sivuillaan?

Markkinoinnin automaatio on tehokasta

Markkinoinnin automaation tehokkuus perustuu erityisesti oikea-aikaiseen ja personoituun viestintään sekä työaikaa vievien rutiinitehtävien automaattiseen hoitamiseen. Riippumatta siitä tapahtuuko viestintä sähköpostitse tai verkkosivuilla, tavoitat potentiaalisen asiakkaan juuri sillä hetkellä, kun hän miettii hankintoja.

Menestystarinoiden toimintatapa

Haluatko tehdä kaiken itse vai haluatko koko paketin valmiina? Teemme markkinoinnin automaatiota järjestelmätoimituksesta palvelun kokonaistoimitukseen. Hyödynnämme tekemisessämme markkinoinnin automaation HubSpot- ja ActiveCampaign -työkaluja.

 

Haluatko kuulla lisää?