Rohkeasti Ristiriitainen uutiskirje
Tämä teksti on ensimmäinen Rohkeasti Ristiriitainen -uutiskirjeessä julkaistu kirjoitus.
Kirjoitan uutiskirjeisiin mitä mieleen juolahtaa ja pidän hauskaa! Kerron mitä olen elämäni aikana oppinut, kertomalla tarinoita elämästäni. Tarinat toimivat paremmin kuin kylmät faktat.
Markkinointi on mielestäni kuin Voima Star Warsista. Sitä on kaikkialla. Kaikki, mitä teemme tai jätämme tekemättä, on markkinointia. Parasta markkinointia on itse elämä.
Miksi markkinointi?
Kiinnostuin markkinoinnista tehdessäni myyntiä. Soittelin tuntemattomille asiakkaille ja myin heille ilmalämpöpumppujen huoltoja. Työn tulokset eivät olleet riittävän hyviä.
Kyllästyttyäni asiakkaiden vastahakoisuuteen, päädyin googlaamaan jotain tällaista: Miten myydä enemmän?
Törmäsin termiin markkinointi.
Kahlatessani markkinointitoimistojen verkkosivustoja, uppouduin termiviidakkoon. Oikeaoppiseen markkinointiin digitaalisessa maailmassa kuuluu niin paljon erilaisia mittarointeja, toimenpiteitä, analytiikkaa, sisältöstrategiaa, ostajapersoonaa, maksettua mainontaa, sissitoimintaa, sosiaalista mediaa, henkilöbrändäystä sekä tarinankerrontaa, että olin muutaman vuoden pyörällä päästäni. Ei juma.
Lopulta väsyin ja lähdin tutkimaan asiaa huipulta käsin. Ketkä ovat maailman parhaita markkinoijia? Kuka myy salit täyteen sekunneissa? Lähestyin asiaa supertähtien kautta. Maailman parhaita markkinoijia ovat rock’n roll-yhtyeet, hollywood-näyttelijät ja NBA-urheilijat.
Michael Jordan ja markkinointi
Katselin taannoin aiheeseen liittyvän dokumentin nimeltään The Last Dance – Vielä Kerran, Bulls. Dokumentti kertoo 90-luvulla NBA:ta dominoineesta Michael Jordanin kipparoimasta Chicago Bullsista.
Joukkueeseen ja Bullsin organisaatioon kuului Jordanin lisäksi monia muita mielenkiintoisia hahmoja.
Muun muassa NBA:n kaikkien aikojen aliarvostetuin pelaaja, Jordanin luottomies Scottie Pippen, joka oli voittamassa kuutta NBA-mestaruutta vuosina 1991-93 ja 1996-98. Millaista on työskennellä supertähden varjossa? Ei hullumpaa kai.
Sitten oli Dennis Rodman. Itselleni hahmosta tuli ensimmäisenä mieleen räväkkä, huomionhakuinen ongelmatapaus. Mutta ulkokuoren takaa paljastuu paljon muuta. Rodman on viisinkertainen NBA-mestari, puolustuksen tukipilari ja työmyyrä. Kolme kertaa hän oli Jordanin ja Pippenin kanssa voittamassa maailman kovimman koripalloliigan mestaruutta. Kiistatta yksi kaikkien aikojen parhaista koripalloilijoista. Ei mikään turha jätkä. Lisäksi aivan huikea markkinointiosaaminen. Jokainen ihminen maapallolla tietää kuka on Dennis Rodman. Meikkaava ja hiuksiaan värjäävä, naamasta lävistetty hääpukua käyttävä pitkä musta koripalloilija. Kaiken lisäksi hän on sekä Yhdysvaltain- että Pohjois-Korean presidenttien ystävä.
Bullsin 90-luvun mestaruusjoukkueisiin kuului valmentaja Phil Jackson.
Jackson on voittanut urallaan yksitoista NBA-mestaruutta ja on kaikkien aikojen menestynein koripallovalmentaja. Dokumentissa hän oli taka-alalla ja vaikutti siltä, että hän antoi vastuun pelaajille. Silti hänen roolinsa joukkueen menestykseen oli kiistaton. Sen aisti pelaajien kommenteista.
Eräs mielenkiintoinen hahmo dokumentissa oli joukkueen general manager. Kaikkien jättiläismäisten huippu-urheilijoiden, tähtipelaajien, valmentajakurkojen ja joukkueen rakentamisen taustalla oli 168 senttinen kääpiö Jerry Krause. (Huom. tekstin editoija Ville on 165 cm, mutta valinnut ympärilleen vähän pienempiä ihmisiä näyttääkseen itse isommalta!)
Lopulta joukkue kaatui Krausen, pelaajiston ja valmennusjohdon erimielisyyksiin. En tiedä mikä oli viimein syy ja mikä oli seuraus. Joka tapauksessa Krause kasasi kaikkien aikojen parhaan urheilujoukkueen ja hän sen myös tuhosi. Jerry Krause kuoli vuonna 2017. Hänet nimettiin kuukausi kuolemansa jälkeen Basketball Hall Of Fameen.
Tarinan mielenkiintoisin hahmo on joukkueen kuningas, henki ja sielu, Michael Jordan. Kaikkien aikojen paras. The Air Jordan. MJ23. Nike. McDonald’s. Coca-Cola.
Jordanin on arvioitu tuoneen Yhdysvaltain talouteen kymmeniä miljardeja dollareita.

Mitä sitten?
Hän oli kaikkien aikojen paras. Mitä tekemistä tällä on markkinoinnin kanssa? Puhutaanpa hetki Nikestä.
Michael Jordan aloitti yhteistyön Niken kanssa vuonna 1985. Niken mainosten ansiosta Jordanista tuli maailmanlaajuinen supertähti. Forbesin mukaan Jordan on generoinut Nikelle myyntiä miljardien dollarien edestä.
Forbes on arvioinut Jordanin maailman kahdenkymmenen vaikutusvaltaisimman ihmisen joukkoon, ja hänen tämänhetkinen markkina-arvonsa huitelee kahden miljardin dollarin yläpuolella.
Jordanin ympärillä on ollut aina valtava markkinointikoneisto. Mutta keskiössä on Jordan itse, hänen ihmetekonsa ja huippusuoritukset.
5 x NBA:n arvokkain pelaaja
6 x NBA:n finaalien arvokkain pelaaja
9 x NBA:n puolustustähdistön ykköstähdistö
NBA:n vuoden tulokas
10 x NBA:n ykköstähdistö
14 x NBA:n tähdistöottelu
10 x NBA:n pistekuninkuus
Korkein ottelukohtainen pistekeskiarvo NBA:n runkosarjan ja pudotuspelien historiassa
Kannattaa miettiä seuraavan kerran, kun asiakas painaa puheluusi punaista luuria, vastaisiko hän, jos Fonecta Caller ilmoittaisi:
”Michael Jordan soittaa”
p.s. Laita seurantaan: Rohkeasti Ristiriitainen –Youtubekanava.
Ristiriitaisin Terveisin,
Panu Musakka
+358504104513
panu.musakka@menestystarinat.fi