Suomen menestyneimmät Facebook-postaukset maaliskuussa

Ota yhteyttä


Suomen menestyneimmät Facebook-postaukset maaliskuussa

Maaliskuussa Suomen suosituimpien Facebook-postausten kolmen kärjessä erot olivat hiuksenhienoja. Postaus pääsee top-3-listalle keräämällä eniten toimintoja, eli reaktioita, kommentteja tai jakoja. Ykköspaikan otti Gigantti postauksella, jossa arvottiin Huawein puhelin. Arvonta tuotti 63 352 toimintoa, joista suurin osa oli kommentteja.

Kakkospaikalle ylsi Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna postauksella, jossa arvottiin hotelliyö. Arvonta keräsi 59 254 toimintoa. Kolmannen sijan otti Partioaitta 59 142 toiminnolla. Partioaitta arpoi postauksessaan suosittuja Fjällrävenin tuotteita.

Kuinka merkittävä yksi postaus voi olla?

Kolmen kärjessä olevista brändeistä Gigantti ja Partioaitta pääsivät top-5:een kuukauden yhteenlaskettujen toimintojen määrässä. Gigantti oli yhteenlasketuissa toiminnoissa kuukauden ykkönen. Yrityksen Facebook-sivulla toimintojen määrä oli yhteensä 244 779, eli kärkipostaus keräsi vajaan neljäsosan kaikista toiminnoista.

Partioaitan postaukset houkuttelivat yhteensä 63 006 toimintoa, eli valtaosa sivujen toiminnoista muodostui Fjällräven-arvonnasta. Partioaitan Facebook-sivulla on 39 200 fania, joten yhden postauksen keräämä toimintomäärä oli fanimäärää selkeästi suurempi. Yhdelläkin onnistuneella postauksella voi siis tavoittaa uutta yleisöä.

Sokos Hotel Vaakunan lähes kaikki kuukauden toiminnot tulivat hotelliyön arvonnasta, jonka ansiosta kuukausi oli yritykselle menestys. Postauksella Sokos Hotel Vaakuna onnistui kasvattamaan maalis- ja huhtikuun aikana Facebook-sivujensa fanimäärän alle tuhannesta yli 20 000:een.

Millaisella postauksella pääsi kolmen kärkeen?

Avain menestyneeseen postaukseen on, että se tarjoaa Facebookin käyttäjille motiivin toimia. Kaikki kolmen kärkeen yltäneet postaukset olivat arvontoja. Sekä Gigantti että Partioaitta pyysivät kommentoimaan, mikä palkintovaihtoehdoista miellytti eniten. Osallistuminen siis vaatii kommenttia, eikä pelkkä postauksesta tykkääminen riittänyt. Näin brändit keräsivät postauksiinsa enemmän toimintoja ja saivat lisää näkyvyyttä.

Sokos Hotel Vaakuna aktivoi Facebookin käyttäjiä pyytämällä kommentoimaan, kenen kanssa he haluaisivat viettää hotelliyönsä. Kommentti ei kuitenkaan ollut edellytys voittamiselle. Sen sijaan Sokos Hotel Vaakunalla arvontaan osallistumisen ehtona oli Facebook-sivusta tykkääminen. Hotelli onnistuikin keräämään tuhansia uusia seuraajia, joille he voivat jatkossa suunnata markkinointiaan.


Gigantin Facebook-postaus oli maaliskuun suosituin.

Kysy Menestystarinoilta lisää SoMe-ratkaisuista.

Tilastot ovat Social Bakersin verkkosivuilta.