Tarinat

Ota yhteyttä


Yrityksille, jotka haluavat kertoa tarinoita

Miksi tarinoilla on väliä?

Tarinat antavat merkityksen

Huolellisesti valittu ja oikeassa ympäristössä kerrottu tarina auttaa lukijaa oivaltamaan asian merkityksen. Tarinankerronta mahdollistaa merkityksen antamisen tavalla, mikä ei muuten olisi mahdollista. Oivalluksella on suurempi voima kuin luetun ymmärtämisellä. Kun henkilö oivaltaa jotain, hän myös todennäköisesti toimii oivalluksen innoittamana.

Tarinat menevät tunteisiin

Vaikka kuinka haluaisimme ajatella, että toimimme vain järjellä, todellisuudessa tunteilla on järkeä suurempi merkitys päätöksissämme. Järjellä saatamme rajata vaihtoehtojamme, mutta tunteella teemme aina päätökset. Päätöksiin liittyy aina epävarmuutta, ja epävarmuus on tunne. Kaikkein itsevarmimmat henkilötkin tuntevat epävarmuutta. Mitä enemmän epävarmuutta pystyy hallitusti käsittelemään, sen enemmän pystyy myös luomaan ja saavuttamaan uutta.

Tarinat muistetaan

Tarinat muistetaan, koska tarinat auttavat visualisoimaan tilanteita tai tapahtumia.
Maailman älykkäimmät ihmisetkin käyttävät tarinoita muistisääntöinä, koska tarinat jäävät parhaiten mieleen. Mikset siis loisi omasta yrityksestäsi mieleenpainuvaa tarinaa?

Tarinoihin samaistutaan

Jokaisella meillä on kyky samaistua, asettua toisen asemaan. Kykyä kutsutaan empatiaksi. Hyvin kerrottu tarina osoittaa, että kertoja ymmärtää lukijan tilanteen. Empaattiseen tarinaan voi lukija samaistua ja löytää yhtymäkohtia omaan tilanteeseensa. Tällöin tarinalla on kyky luoda lukijalle toivoa ja ratkaisuja lukijan tilanteeseen. Samaistuminen luo luottamusta.

Tarinat myyvät

Hyvä tarina herättää tunteita, sillä on merkitystä ja siihen voi samaistua. Kun hyvä tarina kerrotaan vielä oikeaan aikaan, luodaankin jo kaupallisia mahdollisuuksia.

Mihin tarinoita voi käyttää?

Ei ole väliä haluatko luoda tarinaa yrityksestä, tuotteesta, henkilöstä tai vaikka siivouspalvelusta. Oleellista on, että tarinalla on merkitystä. Lukija antaa itse tarinalle sen ansaitseman arvon ja merkityksen.
Markkinoinnissa voimme vaikuttaa siihen, että meillä on eri tarinoita erilaisiin ostopäätösvaiheisiin. Oikeat tarinat yrityksen tunnettuuden luomiseen, kiinnostuksen herättämiseen, tarpeen luomiseen, ostopäätöksen tueksi ja ennen kaikkea: asiakkaan ilahduttamiseen.

Puhalletaan sinunkin tarinaasi uutta eloa – ota yhteyttä Menestystarinoihin!