Tässä blogisarjassa tarkastelemme Google Analyticsin tärkeimpiä mittareita. Tällä kertaa aiheena on konversio (conversion). 

Tee tuloksellista markkinointia

Liiketoiminnalle tulee aina määrittää tavoitteet, joiden täyttymistä seurataan. Markkinointia koskevia päätöksiä tehtäessä tulee kohdistaa huomio markkinointitoimenpiteiden tuottavuuteen ja markkinointibudjetin järkevään suuntaamiseen. Tähän tarvitaan asetettuihin tavoitteisiin perustuvaa seurantaa, jotta pystytään näkemään markkinointipanostuksilla saavutetut tulokset.

Verkkosivuston tavoitteet ja niiden täyttyminen, eli konversiot

Verkkosivustolla voi olla monenlaisia tavoitteita, kuten tuotteiden tai palveluiden myyminen, kävijöiden sitouttaminen heitä kiinnostavien sisältöjen pariin tai vaikkapa uusien työntekijöiden houkutteleminen. 

Google Analytics tarjoaa mahdollisuuden määrittää verkkosivuille liiketoiminnan kannalta tärkeitä tavoitteita (goals) ja seurata näiden toteutumista. Asetettujen tavoitteiden täytyttyä Google Analytics kirjaa tiedon konversiodataan ja tästä eteenpäin tieto on nähtävissä ja hyödynnettävissä. Konversiodata auttaa meitä hahmottamaan verkkosivujen kävijöiden toimintaa ja mielenkiinnon kohteita.

Hyödynnä Google Analyticsiä ja pyri selvittämään mikä digimarkkinoinnissasi ja verkkosivuillasi toimii parhaiten ja mitä tulisi tehdä toisin. Ensin sinun tulee kuitenkin määrittää ja luoda tavoitteita Google Analyticsiin, jotta pystyt arvioimaan markkinointitoimenpiteiden tehokkuutta.

Miten voin luoda tavoitteita Google Analyticsissä?

Määritä verkkosivuille tavoittelemasi toimenpiteet, jotka haluat kävijöiden sivustollasi tekevän. Tällainen tapahtuma voi olla esimerkiksi jonkin kyseisen sivun avaaminen, uutiskirjeen tilaaminen, tarjouspyynnön jättäminen, tilauksen tekeminen tai vaikkapa videon katseleminen.

Verkkosivustosi tulostavoitteita pääset luomaan Google Analyticsin osiossa Tavoitteet. (Polku: Järjestelmänvalvoja (admin) – Tavoitteet (goals) – Uusi tavoite (new goal).)

Tavoitetyyppejä on neljä:

  • Kohdetavoitteella (destination) voit määrittää sivun tai näkymän katselun konversioksi. Tämä voi olla vaikka ”Kiitos yhteydenotosta.” -sivulle päätyminen, jolloin pääset seuraamaan yhteydenottojen määrän kehittymistä.
  • Kestotavoitteella (duration) voit määrittää tietyn pituisen istunnon konversioksi. Konversio tapahtuu, kun istunnon kesto ylittää määrittämäsi vähimmäiskeston. 
  • Asettamalla Sivuja/ näyttöjä istuntoa kohden -tavoitteen (pages/ screens per session), määrität kävijän tarkastelemien sivujen tai näkymien vähimmäismäärän. Ja tämän ehdon täyttyessä kirjautuu tieto konversiodataksi. 
  • Tapahtumatavoitteiksi (event) voit asettaa tiettyjä tapahtumia, joita kävijät suorittavat sivustollasi. Tällainen tapahtuma voi olla esimerkiksi videon katseleminen.

 

Hyödynnä Google Analyticsin keräämä konversiodata ja kohdista markkinointipanostuksesi oikeanlaisiin toimenpiteisiin ja sisältöihin!

Jos olet kiinnostunut siitä, miten digimarkkinointi voi edistää juuri sinun yrityksesi liiketoimintaa,  ota meihin yhteyttä!

 

Lue blogisarjan aiemmat osat:

-Keskimääräinen istunnon kesto

-Välitön poistuminen prosenteissa

-Liikenteen lähteet

-Kävijän kulku