Google Ads-mainonta ja 3 nopeaa tapaa parantaa ROI:ta

Google Ads-mainonta on tuttua suurimmalle osalle suomalaisista yrityksistä. Ads-mainontaa tehdään yrityksissä vielä joissain omatoimisesti tai hyvin pienellä mainostilin hallinnointityöllä. Ads-mainonnan aloittaminen on helppoa, mutta menestyvän mainonnan tekeminen onkin jo suurempi haaste.

Google Ads Display -kohdennus

Lähtökohtaisesti Google Ads -mainonta on käynnissä avainsanakohdennettuna Googlen Display Network-verkostoon. Jos tavoite on tehdä vain hakumainontaa, Display-näkyvyyden voi halutessaan poistaa käytöstä. Ensimmäinen tehtävä on tarkistaa, paljonko mainonnan budjetista on mennyt Display-kohdennukseen.

  • Kirjaudu Google Ads -tilille
  • Valitse Campaigns-välilehdellä ”Segment” -> ”Network (with search partners)”
  • Sivu latautuu hetken
  • Skrollaa sivun loppuun, kunnes näet rivin, jossa lukee ”Google Display Network”
  • Tarkista onko mediabudjettisi mennyt Google Display Networkiin
  • Mikäli tavoittelet näkyvyyttä vain hakutuloksissa, poista Display Network käytöstä kampanjan asetuksissa

Ads -mainonnan negatiiviset hakulausekkeet

Google -mainonnan käynnistämiseen riittää, kun valitsee hakusanat sekä itselleen sopivan maksutavan, ja tekee tekstimainokset. Hakusanavalinnassa pitää olla tarkkana. Jos valitset hakusanaksi esimerkiksi ”keittiöremontti”, näyttää Google mainostasi, haki käyttäjä sitten ”keittiöremontti Helsinki”, ”keittiöremontti Rovaniemi”, ”epäonnistunut keittiöremontti” tai ”keittiöremontti opas”. Jos teet keittiöremontteja asiakkaillesi Helsingin alueella, ovat kaikki muut variaatiot sinulle todennäköisesti turhaa mediakulua.

Tarkista seuraavaksi, missä yhteyksissä Ads-mainonnan avainsanasi ovat esiintyneet:

  • Kirjaudu Google Ads -tilille
  • Valitse välilehti ”Keywords”
  • Laita rasti ruutuun niiden avainsanojen kohdalle, jotka haluat tarkistaa
  • Klikkaa ”Search Terms”
  • Sivu lataa hetken ja listaa sanat, joilla mainoksesi on esiintynyt hakutuloksissa
  • Listasta voit valita ne sanat, joilla et halua näkyvyyttä ja klikkaa ”Add as negative keyword”

Google Ads -mainonta eri viikonpäivinä

Usein markkinointi B2B-myynti -yrityksille viikonloput saattavat olla löydettävyyden kannalta epäolennaisia. B2B-alan yritykset saattavat kilpailla hakutuloksissa myös B2C-yritysten kanssa, jolloin avainsanoilla saattaa olla viikonloppuisinkin paljon hakuja.

Lähtökohtaisesti Google Ads -mainonta on käynnissä kaikkina viikonpäivinä ja kaikkina kellonaikoina.

Tarkista seuraavaksi, miten Google Ads hakusanamainonta on esiintynyt hakutuloksissa eri viikonpäivinä.

  • Kirjaudu Google Ads -tilille
  • Campaigns-välilehdellä valitse ”Segment” -> ”Time” -> ”Day of the week”
  • Sivu latautuu hetken
  • Seuraavaksi saat nähtäväksi alla olevan listan, jossa kampanjan näkyvyys ja kulut on jaettu eri viikonpäiville
  • Jos viikonloput ovat aktiivisena eivätkä ne ole yrityksellesi oleellisia, voit keskeyttää viikonloput kampanjan asetuksissa

Harkitsetko Google Ads-markkinointiin kumppania?

Menestystarinat auttaa yritystäsi hyödyntämään juuri teidän liiketoimintaanne tukevat Googlen mainospaikat ja tällä tavoin johdattelemaan potentiaalisia ihanneasiakkaitanne läpi ostopolun.

Kun on aika saada lisää tehoja Google-markkinoinnista: varaa tästä 15 minuutin keskusteluaika kanssamme.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

TILAA UUTISKIRJE​

Rekisteröidy uutiskirjeeseemme saadaksesi viimeisimmät päivitykset.
Älä huoli, emme koskaan lähetä sinulle roskapostia