Miten markkinoida StartUp-yritystä?

Yrityksen elinkaaren vaihe ja budjetti vaikuttavat merkittävästi markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen.

Pienen tai uuden yrityksen markkinointihaasteet liittyvät yleensä tunnettuuteen ja budjettiin. Kuinka kukaan voisi ostaa yritykseltä, jos siitä ei ole koskaan ennen kuullut ja miten tehdä yrityksestä tunnettu, kun budjetti rajoittaa mahdollisuuksia?

Yksi tärkeimmistä oivalluksista, joka aloittavan yrityksen markkinoinnissa kannattaa tehdä, on markkinoinnin ja mainonnan erottaminen toisistaan. Markkinointi ja mainonta eivät ole sama asia. Mainonta on yksi pieni osa-alue markkinointia, eikä mainonta ole välttämätöntä toimivan markkinoinnin toteuttamiseen.

Mainonnasta kirjoitetaan ja puhutaan paljon sen vuoksi, että sitä on helppo ostaa ja myydä. Helppo ostaminen ei tee siitä kuitenkaan automaattisesti toimivaa. Markkinointi on paljon enemmän, kuin mainonta. Markkinointia on kaikki se, mikä lisää kysyntää yritykselle.

Asiakasymmärrys ja ostajaprofiilit

StartUp-yrityksen markkinoinnissa korostuu asiakastarpeen ymmärtäminen. Aloittavalla yrityksellä on harvoin aikaa, tai budjettia, toteuttaa markkinointia hakuammuntana. Markkinoinnin täytyy perustua johonkin tunnistettuun kohderyhmän tarpeeseen.

Hyvä markkinointitoimisto, kuten Menestystarinat, auttaa ihanneasiakkaiden ostajaprofiilien laatimisessa. Ostajaprofiilia voi verrata lukkoon, johon sisältö on avain. Ensin on päätettävä ja selvitettävä minkälaiset lukot on tarkoitus avata, jotta voi suunnitella lukon aukaisuun soveltuvan avaimen, eli sisällön. Et voi ensin suunnitella avainta ja sitten alkaa etsiä sopivia lukkoja. Se on liian hidasta ja kallista.

Ensimmäinen markkinointiteko on siis laatia ihanneasiakkaan ostajaprofiili.

StartUp-yrityksen brändi ja yritysilme

Uuden yrityksen markkinoinnin kenties tärkein tehtävä on kyetä vakuuttamaan uudet asiakkaat ostamisen luotettavuudesta. Luotettavuuden rakentamista tulee tehdä jokaisessa kohtaamisessa, joista kaikkein tärkein on verkkosivut. Aloittavan yrityksen verkkosivut ovat yrityksen tärkein myyntimateriaali, johon uudet asiakkaat tutustuvat ensimmäiseksi. Toiseksi tärkeimmät sisällöt ovat esitteet ja muu tarjousmateriaali, joiden suunnittelu ja toteuttaminen on syytä antaa ammattilaisen tehtäväksi.

Luotettavan ja hyödyllisellä tavalla erottuvan yritysilmeen rakentaminen ja toimivien sisältöjen suunnittelu verkkosivuille, hakuoptimointiin ja sosiaaliseen mediaan antavat yritykselle hyvät lähtökohdat uudelle liiketoiminnalle muodostaen tarvittavan pitkäaikaisen kilpailuedun.

Toinen markkinointiteko on rakentaa brändiä järjestelmällisesti.

Sisältöjen suunnittelu ja toteutus

Ostajaprofiilien laatiminen paljastaa aukottomasti, minkälaista sisältöä ja tietoa kohderyhmän asiakkaat tarvitsevat ostopäätöksensä tueksi. Hyvät sisällöt suunnitellaan sekä luomaan kiinnostusta uuden yrityksen markkinointia kohtaan, että suosittelemaan keskustelujen aloittamista yhteyttä ottamalla, tai ostamista suoraan verkkosivuilta. Sisällöt ovat esimerkiksi videota, kuvaa, ääntä ja tekstiä. Sisältöjä voidaan suunnitella ja toteuttaa käytettäväksi usealla eri tavalla, jolloin yhtä suunnittelua voidaan monistaa useisiin käyttökohteisiin.

Uudelle yritykselle suosittelemme sisältöjä, joiden käyttöikä on pitkä ja käyttökohteita on useita. Pitkäikäinen ja monikäyttöinen sisältö maksaa itsensä takaisin monta kertaa.

Kolmas markkinointiteko on laatia ihanneasiakasta kiinnostavaa sisältöä.

Asiakkaiden tavoittaminen

Sisältöjen suunnittelun jälkeen on aika etsiä asiakkaita. Mainonta olisi nopea ja helppo keino asiakkaiden tavoittamiseen, mutta monilla aloittavilla ja pienillä yrityksillä budjetti estää tarvittavan pitkäjänteisen mainonnan. Mainospaikat ovat ostettuja mediapaikkoja, joiden tehokkuus lakkaa, kun budjetti lakkaa.

Aloittavalle yritykselle suosittelemme asiakkaiden tavoittamiseen mediapaikkoja, joita voi käyttää pitkään. Pitkäaikaisin mediapaikka on yrityksen omat kotisivut. Seuraavaksi pitkäikäisimmät paikat ovat sosiaalisen median alustat, video- ja äänipodcast-alustat sekä blogeja varten perustetut sivustot.

Asiakkaita houkuttelevaan, eli inbound-markkinointiin, suosittelemme aloittavalle yritykselle usein hakukoneoptimointia, sekä sosiaalisen median markkinointia, joiden suunnittelemisessa ja toteuttamisessa autamme aloittavia yrityksiä pitkällä kokemuksellamme. Olemmehan joskus olleet samassa tilanteessa.

Melkeinpä jo unohdettu, mutta tehokas tapa uuden yrityksen markkinointiin on perinteinen ja digitaalinen suoramarkkinointi sekä ”laputtaminen.” Näitä toimenpiteitä pystyy aloittava yrittäjä itsekin tekemään. Oleellista on huolehtia siitä, että käytössä oleva sisältö on uskottavan näköistä ja tarkoituksenmukaista sekä käyttökelpoista kohderyhmän tavoittamiseseksi valitussa kanavassa.

Neljäs markkinointiteko on julkaista sisältöä ihanneasiakkaiden ostopolulle.

Asiakkuuksien hoitaminen ja lisämyynnit

Jokaisesta saavutetusta asiakkaasta tulisi pitää hyvää huolta. Ensimmäiset saadut asiakkaat ovat yritykselle lähtökohtaisesti kaikkein kalleimmat, kohdistuvathan kaikki yrityksen perustamis- ja markkinointikulut juuri ensimmäisiin asiakkaisiin.

Suosimme perinteisiä asiakkuuden hoitotapoja, joihin luemme säännöllisen viestinnän sähköpostitse tai kirjeitse, asiakastilaisuudet, seminaarit ja webinaarit. Tärkeintä on, että asiakkaat tietävät olevansa hyvässä hoidossa yrityksen palveluiden piirissä.

Saavuta tavoitteesi päivästä yksi alkaen

Menestystarinoista uusi yritys saa markkinointiinsa pitkäaikaisen ja luotettavan kumppanin. Palvelumme on paketoitavissa helposti yhteen, ennakoitavaan budjettiin tai palvelu on hankittavissa kulloinkin käyttökohteen ja tarpeen mukaan. Suunnittelemme ja toteutamme menestykseesi johtavat toimenpiteet luotettavasti.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Etsitkö lisää aiheeseen liittyviä viestejä?

TILAA UUTISKIRJE​

Rekisteröidy uutiskirjeeseemme saadaksesi viimeisimmät päivitykset.
Älä huoli, emme koskaan lähetä sinulle roskapostia