Eikö markkinointi tuota tulosta? Ota asiakkaasi ostopolku haltuun

Eikö yrityksesi kauppa kulje, vaikka markkinointiin on panostettu ja useita keinoja kokeiltu? Jos bloggaaminen, some-markkinointi ja hakukoneoptimointi eivät tunnu tehoavan, katse kannattaa siirtää yrityksesi tyypillisen asiakkaan ostopolkuun. Tässä blogitekstissä kerromme, mikä on ostopäätöspolku ja miten sen eri vaiheissa kannattaa tehdä markkinointia.

Mikä on ostopolku

Ajatus ostopolusta on syntynyt siitä, että nykyaikaisten asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut, eivätkä tutut suoraviivaiset markkinointikeinot enää päde. Ostopäätöspolkunsa alussa asiakas ei vielä välttämättä edes tiedä, mitä hän on vailla. Internet tulvii tietoa erilaisista palveluista ja tuotteista, joten asiakkaat eivät enää ole myyjien armoilla, vaan voivat etsiä tietoa itsenäisesti ja omilla ehdoillaan.

Brändin erottautuminen ja tunnettuus auttavat ostopolulla

Tavoittaakseen asiakkaan yrityksen on erottauduttava joukosta ja oltava löydettävissä silloin, kun asiakas etsii tietoa. Asiakasta houkutteleva sisältö esimerkiksi verkkosivuilla tai sosiaalisessa mediassa auttaa yritystä lisäämään tunnettuuttaan ja tuomaan esille asiantuntemustaan omalla alallaan.

Mikä tahansa sisältö ei toimi milloin ja missä vain

Ostopolun käsite on syntynyt siitä, että asiakas ei tee päätöstä yhdeltä istumalta. Usein kysymys on pidemmästä prosessista, jonka vaiheissa asiakas voi vertailla eri tuotteita tai palveluita ennen päätöksen tekemistä. Jokaisessa vaiheessa yrityksellä on mahdollisuus vaikuttaa asiakkaan valintoihin sopivalla sisällöllä.

Blogiteksti tai Facebook-mainos ei tietenkään automaattisesti synnytä uutta asiakasta. Asiaa kannattaa tarkastella asiakkaan näkökulmasta: mitä arvoa tarjoamallasi sisällöllä on asiakkaalle ja miten hän hyötyy siitä?

Jokaisen julkaistun sisällön tarkoitus on siirtää asiakasta eteenpäin ostopolulla. Siksi on tärkeää määritellä sekä yrityksesi tyypillinen asiakas että hänen ostopolkunsa. Sisältöä on luotava ostopolun jokaiseen vaiheeseen.

Ostopolun kiemurat

Markkinoinnin tehostamiseksi on tärkeää ymmärtää ostopolun vaiheiden väliset erot. Ostopolku muodostuu yleisellä tasolla kolmesta vaiheesta, jotka ovat tietoisuus, harkinta ja päätös.
Tietoisuusvaiheessa asiakas alkaa vasta tulla tietoiseksi siitä, että hänellä on jokin tarve. Tässä vaiheessa esimerkiksi osuva blogiteksti voi johdattaa asiakkaan sivuillesi ja auttaa häntä määrittelemään tarpeensa tarkemmin.

Ostopolun ensimmäisessä vaiheessa tärkeintä on, että asiakas löytää yrityksesi. Tietoisuusvaiheessa – kuten ostopolun muissakin vaiheissa – kannattaa hyödyntää hakukoneoptimointia. Pohdi siis, millä sanoilla asiakas saattaa hakea ratkaisua ongelmaansa, ja pyri rakentamaan verkkosivuillesi sisältöä hakusanojen ympärille.

Harkintavaiheessa asiakas on jo määritellyt ongelmansa tarkemmin. Tässä vaiheessa sisältönä toimii esimerkiksi blogiteksti, jossa esitellään ratkaisuja ongelmaan. Harkintavaiheeseen sopivaa sisältöä on myös sivustolta ladattava opas, joka saa asiakkaan syventymään aiheeseen.
Päätösvaiheessa asiakas ratkaisee, minkä yrityksen puoleen hän kääntyy. Yrityksesi on siis erottauduttava edukseen muiden tarjokkaiden joukosta. Hyviä keinoja ovat esimerkiksi verkkosivuilla julkaistut asiakaskertomukset tai suositukset.

Kaikki ostopolut eivät suinkaan ole samanlaisia, joten yrityksesi on määriteltävä, millainen on juuri teidän tyypillinen asiakkaanne ja hänen todennäköinen ostopäätöspolkunsa. Asiakkaan matkan eri vaiheet on tärkeä tunnistaa, jotta hän voi löytää yrityksesi oikeaan aikaan kiinnostavan ja informatiivisen sisällön avulla. Ostopolku on matka, jonka asiakas kulkee ennen lopullista ostopäätöstä

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Etsitkö lisää aiheeseen liittyviä viestejä?

TILAA UUTISKIRJE​

Rekisteröidy uutiskirjeeseemme saadaksesi viimeisimmät päivitykset.
Älä huoli, emme koskaan lähetä sinulle roskapostia