Google Analyticsiin on tullut uusia ominaisuuksia, kun GDPR:n voimaan astuminen (25.5.2018) lähestyy.
Google on julkaissut työkalun, jolla voit itse vaikuttaa kuinka pitkään Google Analytics tallentaa käyttäjäkohtaista tietoa.
Käyttäjäkohtaista tietoa ovat mm.:
DoubleClick evästeet
Android’s Advertisign ID
Apple’s Identifier for Advertisers
Jatkossa voit valita tallennetaanko ylläolevat tiedot 14, 26, 38, 50 kuukaudeksi, vai toistaiseksi.
Työkaluun pääsee kiinni kirjautumalla Google Analyticsiin -> Järjestelmän valvoja – > tili -> Seurantatiedot -> Tietojen säilyttäminen -> valitse kuinka pitkään tiedot säilytetään.
Yrityksen tulisi omassa GDPR-lausekkeessaan verkkosivuilla kertoa kuinka pitkään evästetietoja säilytetään ja antaa ohjeet käyttäjälle omien evästetietojen poistosta.
Lisäys 17.5.2018
Evästeen keston lisäksi Google Analyticsiin tulisi määrittää organisaation päävastuullinen GDPR-taho (organisaatio ja yhteyshenkilö).
Päävastuullisen tahon yhteystiedot voi antaa Google Analyticsissä seuraavasti:
Kirjaudu Google Analyticsiin -> Järjestelmän valvoja – > Tili -> Tilin asetukset -> Ensin tarkista muutos & hyväksy -> Klikkaa hallinnoi DPA-tietoja (uusi ikkuna aukeaa) -> Legal entities -kohtaan laitetaan yrityksen virallinen nimi -> Contacts -kohtaan laitetaan yhteyshenkilön nimi, email-osoite ja postiosoite (yrityksen) ja vastuut (Data Protection Officer -kohta täytetään vain, jos yrityksen on pitänyt nimittää tietosuojavaltuutettu GDPR-vaatimuksen täyttämiseksi) -> Klikkaa ADD
Lisätietoja:
https://support.google.com/analytics/answer/3379636?hl=fi
https://privacy.google.com/businesses/compliance/#?modal_active=none