Verkko mahdollistaa asiakkaalle oma-aloitteisen tiedon etsimisen ja lukemattomien vaihtoehtojen vertailun. Yrityksen kannattaa olla esillä oikealla hetkellä, auttaen ja tarjoten asiakkaalle ratkaisua hänellä heränneeseen tarpeeseen. Yksi ratkaisu tähän on hakusanamainonta.  

Hakukoneet apuna arjessa 

Hakukoneilla on tärkeä rooli ihmisten arjessa. Hakukoneita hyödynnetään päivän aikana monenlaisiin tarkoituksiin, kuten sopivan tuotteen löytämiseen, seuraavan lomakohteen etsimiseen tai vaikkapa parturiajan varaamiseen. Google on Suomessa suosituin hakukone. 

Tutkimuksen mukaan 94% suomalaisista hakukoneiden käyttäjistä kokee useimmiten löytävänsä hakukoneista etsimänsä. Mikäli yritys ei ole löydettävissä hakukoneessa, voi se jäädä tuntemattomaksi suurellekin osalle asiakaskuntaa.  

Hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi, erot lyhyesti 

Hakusanamarkkinointi pitää sisällään sekä hakukoneoptimointia (SEO, Search Engine Optimization) että hakusanamainontaa (SEA, Search Engine Advertising). Hakukoneoptimoinnilla tähdätään ilmaiseen näkyvyyteen orgaanisissa eli luonnollisissa hakutuloksissa. Hakusanamainonta on näkyvyyden ostamista hakukoneen ennalta määrättyihin mainospaikkoihin, perustuen tarkoin valittuihin avainsanoihin.  

Google-hakusanamainokset erottautuvat orgaanisista eli luonnollisista (ilmaisista) hakutuloksista mustalla ”Ad”-tekstillä. Google-hakusanamainokset sijoittuvat hakutulossivujen ylä- ja alalaitoihin, eli ennen ja jälkeen orgaanisia hakutuloksia. Google-hakusanamainontaa tehdään Google Ads -työkalulla, jota ollaan aiemmin kutsuttu nimellä Google AdWords.  

 

Hakusanamainonta, hyödyt mainostajalle 

Tehdessäsi hakusanamainontaa olet asiakkaasi löydettävissä juuri sillä hetkellä, kun hän aktiivisesti hakee hakukoneesta tietoa tarjoamistasi tuotteista ja/tai palveluista.  

  • Hakusanamainonta on tarkasti kohdennettavissa 

Hakusanamainonta perustuu tarkoin valituille, yrityksen liiketoiminnan kannalta keskeisille avainsanoille ja avainsanalausekkeille. Valitsemalla oikeanlaiset avainsanat näyt tuotteistasi tai palveluistasi kiinnostuneelle kohdeyleisölle. Kohdennusvaihtoehtoja on runsaasti, kuten käyttäjän kieli, päätelaite, ajalliset kohdennukset, demografiset ja maantieteelliset rajaukset sekä aiemmat vierailut ja käyttäytyminen verkkosivuilla. Tavoitat siis juuri oikeanlaiset asiakkaat. 

  • Mittaa ja kehitä mainontaasi 

Hakusanakampanjoiden ja -mainosten toimivuutta on helppo mitata niistä saatavan datan avulla. Näet, minkälaiset variaatiot toimivat parhaiten ja mihin suuntaan mainontaa tulee kehittää.  

  • Maksat vain klikkauksista 

Mainostaja ei joudu maksamaan hakukonemainostensa näyttämisestä. Mainostajaa veloitetaan ainoastaan silloin, kun joku klikkaa mainosta siirtyäkseen hänen verkkosivuilleen. Näin ollen hakusanamainontaa voi pitää kustannustehokkaana. Kustannukset pysyvät mainostajan hallinnassa, sillä hän itse määrittää tarkat budjetit kampanjoilleen. 

Tarvitsetko apua hakusanamainonnassa? Ota Menestystarinat avuksesi! 

Tuloksellinen Google Ads -hakusanamainonta vaatii asiantuntemusta ja pitkäjänteistä tekemistä, joten on tärkeä varmistaa tekemiselle tarvittavat resurssit. Menestystarinoista saat yrityksesi liiketoimintaa ja toimialanne erityispiirteitä huomioivaa hakusanamainontaa.

Olemme tehneet Google -hakusanamainontaa sadoille suomalaisille yrityksille vuodesta 2006. Meillä on vankka kokemus siitä, mikä toimii ja mikä ei, joten tuotamme asiakkaillemme konkreettista lisäarvoa ja kilpailuetua.