Onko hakusanamainonta parempi kuin hakukoneoptimointi? Vai onko asia päinvastoin? Tätä kysymystä moni yrittäjä ja markkinoija pohtii miettiessään mihin sijoittaa hakukonemarkkinoinnissa. Kirjoituksessa tarkastallaan hakusanamainontaa ja hakukoneoptimointia Googleen.
Hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi eroavat työsuoritteina toisistaan merkittävästi
Sekä hakusanamainonta, että hakukoneoptimointi vaikuttavat näkyvyyteen hakukoneissa (Suomessa yleensä Google), mutta täysin eritavoin. Myös saavutettavissa tuloksissa on eroja.
Hakusanamainonnalla (Google Ads) tehtävät tulokset katoavat samalla hetkellä kun mainostajan Google-budjetti loppuu.
Hakukoneoptimoinnilla tehtävät tulokset sen sijaan ovat pitkäaikaisia, tai ainakin pidempiaikaisia. Pitkäaikaiset tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että Googlen algoritmissa (tavassa järjestää hakutuloksia) ei tapahdu suuria muutoksia.
Google Ads | Hakukoneoptimointi | |
Verkkosivun merkitys | Google Ads laatupisteet | Google Algoritmi |
Sivuilla vietetty aika | Pieni | Tärkeä |
Sivuille johtavat linkit | Ei merkitystä | Tärkeä |
Verkkosivun sisältö | Pieni | Erittäin tärkeä |
Verkkosivun käytettävyys | Pieni | Tärkeä |
Suorat sivuvierailut | Ei merkitystä | Erittäin tärkeä |
Kustannukset | Palvelu ja mediabudjetti | Palvelu |
Klikkaukset hakutuloksesta | Avainsanakohtainen hinta, CPC | Ei veloitusta |
Klikkaushinnan määritys | Huutokauppa, laatupisteet | – |
Hakutuloksen klikkaukset | ||
Klikkaus-%, CTR | Top 4: 5-10% | Top 4: 8-20% |
Brändisanoilla CTR-%, alk.20% | ||
Hakusanamainonnan tulosten järjestys
Hakusanamainonnassa (siis Googlessa, Google Ads) Google järjestää tulokset perustuen huutokauppaan. Mainostajat nostava omat hakusanamainoksensa ylös hakutuloksiin tarjoamalla Googlelle rahaa jokaisesta klikkauksesta verkkosivuille.
Google haluaa pitää huolen siitä, että mainostajien hakusanamainokset ovat käyttäjille hyödyllisiä antamalla mainoksille laatupisteitä.
Laatupisteitä Google antaa mainoksille seuraavista asioista:
- Kuinka hyvin hakusanamainos vastaa hakusanaa
- Käytännössä kuinka korkea klikkausprosentti mainoksella on
- Kuinka hyvin hakusanamainos vastaa käyttäjän odotusta (esiintyykö mainoksessa hakusana, onko mainostaja tunnettu)
- Kuinka hyvin verkkosivu vastaa hakijan hakuun ja odotuksiin
- Jääkö hakija verkkosivulle vai poistuuko välittömästä
- Antaako verkkosivu lisää tietoa hakijalle
Hakukoneoptimoinnin tulosten järjestys
Googlen tärkein tehtävä on tarjota käyttäjilleen parasta mahdollista sisältöä. Tämän vuoksi hakukoneoptimoinnissa pärjää, kun tarjoaa asiakkailleen ja potentiaalisille asiakkailleen parasta mahdollista sisältöä verkkosivuilla.
Asia ei kuitenkaan ole ihan näin yksinkertainen.
Google-algoritmi (tapa järjestää hakutuloksia) muuttuu jatkuvasti, mutta löydettävyyden osa-alueet ovat pysyneet vuosien saatossa suhteellisen vakioina.
- Teknologiat ja tekniikat
- Verkkosivun turvallisuus (https)
- Verkkosivun latautumisnopeus
- Verkkosivun toiminta eri päätelaitteilla
- Verkkosivun palvelimen sijainti
- Verkkosivujen määrä palvelimella
- Verkkosivun URL-osoitteen muodostuminen
- Sisällöt
- Verkkosivuilla olevan sisällön määrä ja teema
- Verkkosivujen sisällön tuoreus ja päivitystiheys
- Hakukoneoptimointiin valittujen hakusanojen esiintyminen sisällössä
- Verkkosivun vierailut
- Kuinka usein verkkosivuilla vieraillaan (suoraan sivuille tultuna)
- Kuinka kauan verkkosivuilla vietetään aikaa
- Kuinka monilla alasivuilla vieraillaan vierailun aikana
- Linkit
- Kuinka paljon, miltä sivuilta ja millä hakusanoilla verkkosivuille linkitetään ulkoisilta sivuilta
- Kuinka paljon. miltä sivuilta ja millä hakusanoilla verkkosivilla linkitetään sisäisesti
Hakukoneoptimointi on käytännössä koko verkkopalvelun kokonaisvaltaista kehittämistä.
Kumman valitset: Hakusanamainonta vai hakukoneoptimointi?
Useimmat yritykset valitsevat molemmat.
Hakusanamainonta (Google Ads) tuo tuloksia nopeasti. Verkkosivut saadaan hakusanamainoksiin hyvin nopeasti mukaan. Googlen mainosalusta on hyvin monipuolinen, ja alustalla voidaan kohdentaa näkyvyyttä muuallakin kuin Googlessa. Fiksu mainostaja yhdistää verkkokäyttäjien dataa, ja mainostaa Google Ads:n lisäksi useissa muissakin Googlen kanavissa samalla asiakastiedolla.
Hakukoneoptimointi (Google optimointi) tuo tuloksia pitkällä tähtäimellä. Verkkosivuja tulisi kehittää joka tapauksessa. Hakukoneoptimoinnin kehittäminen auttaa yritystä tekemään parempaa markkinointia kaikissa kanavissa, sillä hyvä hakukoneoptimoija kehittää sivuja kaikkia käyttäjiä hyödyttävästi.
Menestystarinat on tehnyt hakukonemarkkinointia pian 15-vuotta. Kun suunnittelet markkinointia hakukoneissa, kysy meiltä tarjous.
Ota yhteyttä, jos sinulle heräsi kysyttävää markkinoinnista
Menestystarinat on vuonna 2006 perustettu digimarkkinoinnin asiantuntijayritys. Tehtävämme on tuoda asiakkaillemme mitattavaa liiketoimintaa ja lisäarvoa markkinoinnin avulla.