Markkinoinnin tehtävä on lisätä yrityksesi haluttavuutta kohderyhmän keskuudessa. Lisätäkseen myyntiään kohderyhmässään, tulee yrityksen konkretisoida haluttavuus myynniksi, jos yritys haluaa lisää asiakkaita.

Kuinka haluttavuus rakennetaan, ja miten saada lisää myyntiä ja asiakkaita?

Perinteinen ja toimiva markkinoinnin ja myynnin malli on AIDA (Awareness, Interest, Desire, Action – Suomeksi: tietoisuus, kiinnostus, halu ja toiminta).

Kaikkien edellä mainittujen AIDA-mallin mukaisten vaiheiden tulee toteutua potentiaalisilla asiakkailla, jotta voit saada lisää myyntiä kohderyhmästäsi.

Lisää asiakkaita digimarkkinoinnilla AIDA -mallin avulla

Digitaalisessa markkinoinnissa on monia hyviä puolia perinteiseen markkinointiin nähden. Mainostajalle, joka haluaa lisää asiakkaita ja myyntiä, niin tässä oleellisimmat digitaalisen markkinoinnin hyvät puolet:

  • Digitaalinen markkinointi on nopeaa
  • Digitaalinen markkinointi skaalautuu tarpeen mukaan
  • Digitaalinen markkinointi on tarkasti seurattavissa
  • Digitaalinen markkinointi mahdollistaa lisä- ja jatkomyynnit

Toimiva malli edellyttää asiakastuntemusta, toimialatuntemusta, sekä kilpailijatuntemusta. Mutta raamit voi rakentaa seuraavasti:

Tietoisuuden rakentaminen (Awareness)

Saadakseen kohderyhmänsä huomion digitaalisessa markkinoinnissa yrityksellä tulee olla selkeä brändi, tarkoittaa sitä, että yrityksellä on omat erottautumistekijät. Lisäksi yrityksen tulee olla tunnistettavissa nopeasti kilpailjoiden keskeltä.

Potentiaalisilta asiakkailta saadaan kerrallaan niin lyhyitä huomiohetkiä, että erottautuminen muista mainostajista on äärimmäisen tärkeää. Mikäli halutaan jättää yhdistettävä muistijälki, pitää yrityksen mainonnan olla tunnistettavaa ja yhdistettävissä aina samaan toimijaan. Yritys ei voi olla liian tempoileva, muuten ei synny muistijälkeä.

Tietoisuusvaiheessa tärkeää on, että yrityksellä on käytössä erottuva slogan, joka jää mieleen: ”Seinässä reikä. Eikä! Seinähullut pojat korjaavat seiniä.” Digitaalisessa markkinoinnissa tulee käyttää tunnistettavuustekijöinä tuttua logoa, värejä, fontteja ja ääntä.

Tietoisuutta rakentaa digitaalisessa markkinoinnissa esimerkiksi kohdennettu Facebook -mainonta.

Kiinnostuksen rakentaminen (Interest)

Kohderyhmän huomion herättäminen tietoisuusvaiheessa on vasta ensimmäinen askel myynnin kasvattamiseen. Kun huomio on herätetty, tulee yrityksen osoittaa olevansa huomion arvoinen.

Tyypillisesti kiinnostusta herätetään kertomalla jotain uutta tai ennen kokematonta potentiaaliselle asiakkaalle. Muista tässä vaiheessa, että asiat, joiden kanssa yrityksessänne työskennellään päivittäin, voivat olla potentiaaliselle asiakkaalle aivan uusia. Siitä huolimatta, että kyseessä voi olla tuote- tai palvelu, joka on ollut olemassa vuosikymmeniä tai -satoja. Yrityksessänne on varmasti toimintatapoja, jotka ovat täysin yksilöllisiä. Nämä palvelun, tuotteen tai toiminnan erityispiirteet pitää tuoda ilmi potentiaalisille asiakkaille jo mainoksissa.

Hyvä markkinoija osaa tiivistää asiakasymmärryksensä ja erityispiirteensä toimivaksi asiakaslupaukseksi.

Hyvä kehotus toimintaan on esimerkiksi: ”Lataa Seinähullujen esite korjatuista seinistä.”

Kiinnostusta rakennetaan digitaalisessa markkinoinnissa esimerkiksi uudelleenmarkkinoinnin avulla, eli kohderyhmäksi valitaan henkilöt, jotka ovat olleet tekemisissä tietoisuusvaiheen -mainonnan kanssa.

 

Ostohalukkuuden herättäminen (Desire)

Kun kohderyhmältä on saatu huomio ja kiinnostus, on seuraava vaihe saada aikaan ostohaluja. Ostohalukkuus syntyy, kun kohderyhmälle annetaan syy toimia nopeasti.

Hyviä tapoja nostattaa ostohalukkuutta ovat mm.

  • Kiinnostavan yritysilmeen suunnittelu
  • Erinomainen sisältömarkkinointi, joka vastaa mielessä oleviin kysymyksiin
  • Markkinoinnin kohdentaminen jo yrityksestä kiinnostuneille, esimerkiksi esitteen ladanneet
  • Google-mainonta ostamiseen liittyvillä hakusanoilla (hinta, tarjous, sijainti, yrityksen nimi)
  • Sähköpostimarkkinointi tai suoramarkkinointi kiinnostuneille

Ostohalukkuusvaiheessa tärkeää on kertoa ostamisen hyödyistä. ”Uusi seinä vanhan tilalle, tilaa maksuton arviokäynti!” tai ”Naapurikin ihmettelee, jos seinään jää reikä!”

Toiminnan aikaan saaminen (Action)

Nykyaikaisessa digimarkkinoinnissa kaikki AIDA-vaiheet voidaan käydä läpi vaikkapa yhden päivän sisällä. Ostohalukkuuden herättyä tulee viimein tehdä kaupat potentiaalisen asiakkaan kanssa.

Tähän mennessä potentiaalinen asiakas on kuullut ja nähnyt yrityksen sloganit, tutustunut yritykseen verkkosivuilla ja ladannut esitteen korjatuista seinistä, sekä mahdollisesti saanut tarjouksen uudesta seinästä.

Helpoin tapa saada tässä vaiheessa lisää myyntiä, on soittaa asiakkaalle. Digitaalisessa markkinoinnissa vaihtoehtoja on vielä muitakin. Voit mm. tarjota lisäetuja sähköpostimarkkinoinnilla, esim. avoimiin tarjouksiin alennus, lahjakortti, yrityslahja, yms. ovat tyypillisiä etuja, joilla edesautetaan lisämyyntiä.

Koko asiakkaan ostopolku on mahdollista tehdä verkossa, digitaalisesti. Jokainen markkinointieuro on seurattavissa. Polku voi näyttää monimutkaiselta, mutta tärkeintä sinulle ja yrityksellesi on valita kumppani, joka rakentaa tämän asiakkaan ostopolun luoksesi.

Ja mikä on erityisen mahtavaa? Ammattilaiset osaavat hyödyntää myös sinun kilpailijoittesi rakentamia AIDA-mallin mukaisia myyntisuppiloita lisätäkseen myyntiäsi.

Kysy mitä vain: