Mikä on markkinointisuunnitelman tehtävä?
Suunnittelun tehtävä on ratkaista jokin ongelma tai ongelmia. Markkinointisuunnitelma on siis vastaus johonkin yrityksen kaupalliseen ongelmaan.
Laadittaessa yrityksen markkinointisuunnitelmaa on määriteltävä ensin ratkaistava ongelma tai tavoite. Olemme listanneet markkinoinnin usemmin toistuvat tavoitteet seuraavasti:
- Yrityksen myyntiä halutaan kasvattaa uusissa asiakkaissa
- Yrityksen myyntiä halutaan kasvattaa olemassa olevissa asiakkaissa
- Yrityksen myyntiaikoja halutaan lyhentää
- Rekrytointia halutaan tehostaa tai vähentää työntekijöiden vaihtuvuutta
- Yrityksen saamaa korvausta tuotteista ja palveluista halutaan kasvattaa
- Yrityksen asiakasvaihtuvuutta halutaan pienentää
Tavoitteita voi olla muitakin. Selkeä tavoite pitää suunnittelun tarkoituksen mielessä.
Kuka tekee markkinointisuunnitelman?
Markkinointisuunnitelman laatiminen voi olla yhden tai useamman henkilön vastuulla. Tyypillisesti suunnitelman laatii markkinointipäällikkö, tai suunnitelma tilataan markkinointitoimistolta. Suunnitelman laadintaa varten hankitaan riittävät taustatiedot yrityksen nykytilasta, markkinoiden tilasta ja tutustutaan markkinointistrategiaan.
Käytännössä markkinointitoimialalla tehdään paljonkin markkinointisuunnittelua ilman markkinointistrategiaa, mikä voi näkyä epäjohdonmukaisena viestintänä kohderyhmille.
Markkinointisuunnitelma sisältää toimenpiteet ratkaisuiksi
Suunnitelmaan kirjataan ja kuvataan ne toimenpiteet, joilla päätetään saavuttaa yrityksen tavoitteet. Toimenpiteistä kirjataan, kuinka tavoite saavutetaan, minkälaisella aikataululla ja budjetilla se saavutetaan ja kuka, tai ketkä, vastaavat tavoitteen saavuttamisesta.
Markkinointisuunnitelmaan voidaan tuoda esimerkkejä toteutuksista, joilla on saavutettu haluttuja tuloksia, tai niitä uskotaan saavutettavan.
Tärkeintä on mahdollistaa selkeät suuntaviivat suunnitelman toteuttajalle, jotta ratkaisu toteutuu suunnittelun mukaisesti.
Markkinointisuunnitelmaan kirjataan onnistumisen mittarit, joihin markkinoinnin toteutuksessa pyritään pääsemään.
Kuka tekee sisällöt ja mainokset?
Markkinointisuunnitelman pohjalta sisällöt ja mainokset tekee esimerkiksi markkinointikanavan hallinnasta vastaava henkilö tai yritys. Jos markkinointisuunnitelmassa on esimerkiksi päätetty toteuttaa hakukonemainontaa, niin sen osa-alueen asiantuntija tekee mainokset, valitsee hakusanat ja kohderyhmät. Mainokset ja sisällöt on mahdollista tilata myös kanavasta riippumattomalta mainos- tai suunnittelutoimistolta.
Toimivat sisällöt ovat tärkeässä roolissa markkinointisuunnitelman tuloksellisessa toteuttamisessa.
Miten markkinointisuunnitelma eroaa markkinointistrategiasta?
Markkinointisuunnitelma on käytännönläheinen dokumentti, jonka avulla markkinoinnin toteuttajalle pyritään takaamaan selkeä tehtävä saada markkinointi toimimaan tarkoituksenmukaisella tavalla.
Markkinointistrategian tehtävä on kuvata yrityksen pitkän aikavälin markkinointitavoitteita, kohderyhmiä, brändiä ja kilpailuetua, josta markkinoinnin suunnittelija lainaa aiemmin päätetyt asiat markkinointisuunnitelmaan.
Markkinointisuunnittelua tehdään yleensä vuodeksi, tai kampanjaksi, kerrallaan ja strategia useaksi vuodeksi, esimerkiksi 3-5 vuodeksi.
Kun yrityksellä on selkeä markkinointistrategia ja markkinointia toteutetaan suunnitelmallisesti, niin yrityksen markkinointi voi hyvin ja se tuottaa yritykselle sen toivomia tuloksia.
Saavuta tavoitteesi markkinoinnin keinoin
Tarjoamme yrityksellesi ammattitaitoista markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta. Meiltä voit tilata kokonaisratkaisun markkinointistrategian kehittämisestä, markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen asti. Vastaamme omalla työllämme kokonaisuuden toimivuudesta budjetissa pysyen. Olemme ohjelmisto- ja mediariippumaton toimisto, joten työtämme ohjaavat ainoastaan asiakkaan saamat tulokset.