Sopivan digitaalisen markkinoinnin toimiston etsiminen saattaa joskus käydä työstä. Vaihtoehtoja on lukuisia, eikä pelkkä vierailu verkkosivuilla välttämättä kerro totuutta digimarkkinointitoimiston osaamisesta tai sopivuudesta yrityksellesi.

Helpottaaksemme tehtävääsi kokosimme kuuden kohdan listan, joka auttaa valitsemaan juuri yrityksellesi sopivan digitaalisen markkinoinnin toimiston.

1. Mikä on digimarkkinointitoimiston historia ja erikoisosaaminen?

Kuinka pitkään yritys on tehnyt digitaalista markkinointia ja miten paljon sen riveistä löytyy kokemusta? Yrityksen ikä ei aina paljasta, miten vakaalla pohjalla sen liiketoiminta on, mutta kannattaa ainakin selvittää, minkä verran yrityksen taustahenkilöillä on kokemusta alalta.

Vilkaisu yrityksen henkilöstösivulle voi kertoa, minkä alan osaajia yrityksestä löytyy. Mitä laajempia palveluita tarvitsette, sitä tärkeämpää on, että kumppanilla on kokemusta useammasta digitaalisen markkinoinnin osa-alueesta.

2. Mitkä digimarkkinoinnin osa-alueet toimisto tekee omalla henkilökunnallaan ja mitä palveluita ostaa ulkopuolelta?

Joskus digitaalisen markkinoinnin toimisto ei tuota kaikkia asiakkaidensa tarvitsemia palveluita talon sisällä, vaan osa palveluista on ulkoistettu. Jos partneri on ulkoistanut yksittäisen osa-alueen tarvitsemistasi palveluista, se ei välttämättä ole ongelma, kunhan toiminta on läpinäkyvää. Mutta jos digimarkkinoinnin toimisto ostaa yrityksellesi erityisen tärkeän palvelun ulkoisena palveluna, voi olla kannattavampaa etsiä kumppani, joka tuottaa palvelun talon sisällä.

3. Varmistu siitä, miten digitaalista markkinointia johdetaan

Onko tavoitteet määritelty ennen markkinoinnin aloittamista? Kuinka usein toimenpiteitä tehdään? Selvitä kumppaniltasi myös, miten vastuut on jaettu yrityksen sisällä, ja ketkä ovat vastuussa juuri sinun yrityksesi markkinoinnista.

4. Kenelle digimarkkinointia tehdään?

Tekeekö digimarkkinoinnin toimisto markkinointia itselleen vai yrityksellesi? Joskus toimiston kannustimet ovat esimerkiksi työntekijöiden oman uran edistämisessä tai palkintojen saamisessa. Tällöin he yrittävät tehdä ulkopuolisiin silmiin hyvältä näyttävää markkinointia, jonka tulokset ovat kuitenkin laihat.

Yksi markkinointitoimiston valinnan tärkeimmistä kriteereistä on, että he tekevät markkinointia asiakkaalle, ja vielä tarkemmin sanottuna asiakkaan asiakkaille. Hyvän digitaalisen markkinoinnin toimiston päätavoite on parantaa asiakkaan liiketoimintaa verkossa.

5. Miten ja kuinka usein tuloksia seurataan? Entä kuinka pian digitaalisen markkinoinnin odotetaan tuottavan tuloksia?

Tulosten seuraaminen on yksi digitaalisen markkinoinnin toimiston avaintekijöistä, ja hyvä kumppani myös raportoi teille tuloksista säännöllisesti. Kannattaa selvittää, kuinka usein ja miten tuloksia seurataan. Sekä teidän että kumppanin pitäisi myös tietää, kuinka pitkiä yrityksenne asiakkaiden ostopolut tyypillisesti ovat. Kuinka pian digitaaliselta markkinoinnilta voidaan odottaa konkreettisia tuloksia? Tuloksellinen liiketoiminta ja markkinointi edellyttää seurantaa ja toimenpiteiden kehittämistä.

6. Digitaalisen markkinoinnin toimisto ja veloitukset?

Kannattaa selvittää, hyötyykö kumppani mediahankinnoista. Tällöin heidän suosituksensa voivat tähdätä mediahankintojen lisäämiseen, vaikka se olisi yrityksesi etujen vastaista. Yrityksesi pitää voida luottaa markkinointikumppaniinsa ja heidän suosituksiinsa. Hyvä digitaalisen markkinoinnin toimisto haluaa aidosti auttaa parantamaan yrityksesi tulosta eikä pelaa omaan pussiinsa!