Mitä on uudelleenmarkkinointi?

Uudelleenmarkkinointi, eli ReTargeting tarkoittaa mainontaa kohderyhmille, jotka ovat tehneet yhden tai useamman mitattavan toimenpiteen ostopolullaan.
 

Mihin uudelleenmarkkinointia käytetään

Uudelleenmarkkinoinnin käyttötarkoitukset ovat mainostajan mielikuvituksesta kiinni. Uudelleenmarkkinointimahdollisuutta tarjoavat alustat asettavat omia teknisiä rajoitteita. Yleensä uudelleenmarkkinointilistan koko täytyy olla vähintään 300-1000 henkilöä, jotta uudelleenmarkkinoinnin voi aloittaa.

Uudelleenmarkkinoinnissa käytettäviä mainoksia klikataan useammin. Tämä johtuu siitä, että tuttujen mainostajien mainokset koetaan luotettavammiksi, kuin tuntemattomien mainostajien mainokset.

Tyypillisimmät esimerkit uudelleenmarkkinoinnin käyttötarkoituksesta:

  • Tunnettuuden kasvattaminen omassa ydinkohderyhmässä
  • Kauppatapahtumien kasvattaminen verkkokaupassa, mm. jatkomyynti
  • Prospektien palveminen eteenpäin ostopolulla (ylläoleva video)
  • Yhdistelmäkohderyhmien laatiminen verkkosivujen vierailijoista

Missä uudelleenmarkkinointia voi tehdä

Lähes kaikki markkinointialustat tarjoavat tällä hetkellä uudelleenmarkkinointimahdollisuuden. Tässä esimerkkejä alustoista:

  • Facebook ReTargeting
  • Google ReMarketing
  • LinkedIn ReTargeting
  • TikTok ReTargeting

Googlen alusta on siitä käytännöllinen, että sen kautta pääsee kiinni erittäin suureen verkostoon, jossa uudelleenmarkkinointia voi tehdä mm.:

  • Google Android mainosrahoitteisissa applikaatioissa
  • Gmail -sähköpostissa
  • Google Ads -hakusanamainoksissa
  • Google Discover -applikaatiossa
  • Google Display Network -bannerimainoksilla
  • Youtube -videoissa (youtube -videon katselijoista voi myös tehdä omat kohderyhmät, perustuen videon sisältöön.)