Verkkosivujen evästekäytäntöjen muutokset ja niiden vaikutukset markkinointiin

Evästeiden hallinta ja suostumuksen pyytäminen

Olet kenties huomannut, että verkkosivujen tietosuojavaatimukset ovat tiukentuneet evästeiden osalta. Netissä liikkuessa olet ehkä huomannut asian lisääntyneistä evästehallintakyselyistä. Jokaisen yrityksen tulisi viimeistään nyt varmistaa, että omien sivujen evästeidenhallinta ja evästesuostumuksen kysyminen on kunnossa.

Tärkeimmät huomioitavat asiat uudistuneissa evästekäytännöissä:

  • Käyttäjältä pitää olla aktiivinen suostumus evästeisiin. Ei voida siis olettaa, että käyttämällä sivustoa käyttäjä hyväksyisi evästeet, eikä evästekyselyissä saa olla valmiita valintoja tehtynä käyttäjän puolesta. Myöskään selaimen asetuksiin viittaaminen evästeidenhallinnan muotona ei ole riittävä.
  • Evästeistä pitää olla yhtä helppo kieltäytyä kuin hyväksyä ne. Jos siis evästeiden hyväksyntää tarjotaan suoraan hyväksy-napilla, pitää yhtä helposti olla myös vaihtoehto kieltäytyä muista kuin välttämättömistä evästeistä.
  • Evästekyselyn pitää tulla esiin heti, kun evästeet aiotaan asettaa, eli yleensä heti sivuille saapuessa. Lisäksi luonnollisestikin evästehallinnan pitää oikeasti toimia, eli evästeet eivät saa käynnistyä, ennen kuin ne on hyväksytty eivätkä ne saa käynnistyä ollenkaan, jos niitä ei hyväksy.
  • Suostumus tulee voida myös perua myöhemmin. Tämä tarkoittaa sitä, että evästehallintaan pitää päästä myös myöhemmin muuttamaan aiemmin tehtyjä valintoja.
  • Suostumuksen yhteydessä tulee olla kerrottuna selkeästi käytettävistä evästeistä ja tekniikoista ja niiden käyttötarkoituksista. Lisäksi tulee mainita, mikäli kolmansilla osapuolilla on oikeus evästetietojen käsittelyyn.
  • Lupaa ei kuitenkaan tarvita, mikäli ainoat käytettävät evästeet ovat sivuston kannalta välttämättömiä, eli niillä mahdollistetaan sivujen käyttämisen kannalta välttämättömiä toiminnallisuuksia (viestin välittäminen sivuilla tai sellaisen palvelun tarjoaminen, jota käyttäjä on nimenomaisesti pyytänyt). Tällöinkin evästeistä on hyvä mainita, vaikka lupaa ei tarvitakaan.

Vaihtoehtoja ja valmiita työkaluja evästehallintaan on paljon ja myös niiden käyttäminen on eri nettisivuilla hyvin kirjavaa. Kannattaakin olla työkalun valinnassa tarkkana, jotta se täyttää vaatimukset. Yksi suosittelemamme ja vaatimukset täyttävä työkalu on CookiePro. CookiePro on hinnaltaan n. 10€/kk ja saatavilla on ilmainen yhden kuukauden kokeilujakso.

Suosittelemme kääntymään evästehallinnan asioissa verkkosivujesi ylläpitäjän puoleen. Myös meihin voi olla yhteyksissä, mikäli tarvitset apua evästeiden hallinnassa tai työkalun käyttöön ottamisessa.

Traficom julkaisi aiemmin syksyllä ohjeistuksen uudistuneista evästekäytännöistä ja voit lukea heidän sivuilta tarkemmin aiheesta: https://www.traficom.fi/fi/toimintamme/saantely-ja-valvonta/evasteet

Evästeasetusten vaikutus markkinointiin

Markkinoijan näkökulmasta ikävä asia tiukentuneissa evästesäädöksissä on se, että tämä tulee jatkossa vaikuttamaan verkkosivuilta saatavaan ja käytettävissä olevaan dataan. Sivukävijöiden määrää ja liikkeitä ei pääse enää näkemään yhtä laajasti ja lisäksi markkinoinnin kohdistusmahdollisuudet tulevat heikkenemään. Tämä tulee näkymään mainonnan tulosdatan heikentymisenä ja verkkosivuilta saatavan datan muuttumisena.

Me seuraamme datan keräämiseen liittyviä muutoksia kuitenkin jatkuvasti ja pidämme asiakkaamme ajan tasalla näihin liittyvistä muutoksista. Lisäksi mukautamme tarvittaessa markkinointitoimenpiteitä vastaamaan uutta datatilannetta.

Suositeltavaa on myös ottaa Google Analytics 4:n (GA4) käyttöön aiemman Google Universal Analyticsin rinnalle, mikäli se ei vielä ole käytössä. Uusi Google Analytics toimii hieman eri menetelmällä, ja pystyy siten kerryttämään enemmän tietoa. Ota yhteys mikäli tarvitset apua Google Analytics 4:n käyttöönottamisessa tai analytiikan hyödyntämisen tehostamisessa.

Kysy mitä vain digitaalisesta markkinoinnista.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Viritetään firmasi markkinointi kuntoon.

Paras aika aloittaa kanssamme oli eilen. Toiseksi paras aika on tänään.

TILAA UUTISKIRJE​

Rekisteröidy uutiskirjeeseemme saadaksesi viimeisimmät päivitykset.
Älä huoli, emme koskaan lähetä sinulle roskapostia