Näin taantuman jäädessä taaksepäin ja nousukauden kynnyksellä moni miettii uransa uutta suuntaa ja uusia mahdollisuuksia. Rohkeus vaihtaa työpaikkaa on lisääntynyt merkittävästi kevään aikana. Jos edellisestä työpaikanhankinnasta on kulunut tovi, tulee kenties miettineeksi, minkälainen on hyvä ja erottuva hakemus. Tässä muutama vinkkiviitonen, mihin kannattaa kiinnittää huomiota hakemusta ja CV:tä päivittäessä.
Selkeys
Kun konsultilla tai rekrytoivalla esimiehellä on kymmeniä ja taas kymmeniä hakemuksia käsiteltävänä, erottuvat selkeät ja hyvin luettavat hakemukset muista. On tapauksia, joissa erottautumistekijänä on tekstin eri osioiden sijoitusjärjestys, esimerkiksi seuraavasti: aivan CV:n alkuun on sijoitettu jo aikaan saadut asiat, tämän jälkeen teksti siitä, mitä henkilö tekisi haettavassa tehtävässä ja vasta sen jälkeen on sijoitettu tekstit koulutuksesta ja työkokemuksesta.
CV:n ulkoasulla on merkitystä. Satsaa myös hyvään ja edustavaan kuvaan. Netistä löytyy nykyään jo monia hyviä malleja CV:n tekemisen tueksi.
Osaaminen
Osaaminen tulee näkyä selkeästi ja ymmärrettävästi. Se on jokaisen myyntikirje itsestään. Kannattaa olla rohkea ja selkeä siitä, miksi haet juuri tätä tehtävää. Ja ennen kaikkea siitä, mitä sinulla on annettavana tähän tehtävään. Nykypäivänä arvostetaan monialaisia kokemuksia, joten tuo nekin näkyviin.
Seuraa ohjeita
Jos ohjeissa pyydetään täyttämään hakulomake ja CV, tee nämä ohjeiden mukaisesti. Kerro selvästi työkokemuksesi ja mitä olet saanut aikaan. Parhaimman käsityksen annat, kun pystyt kertomaan aikaansaannoksesi jollakin lailla mitattavasti; myynti kasvoi x %, liikevaihto lisääntyi x %, asiakastyytyväisyys kasvoi x % yms. Vastaa kysymyksiin, älä jaarittele turhaan.
Hyvä tyyppi
Usein haetaan ”hyvää tyyppiä meidän huipputiimiin”. No miten erottautua hyväksi tyypiksi? Hakemuksen tarkoitus on pääasiallisesti kertoa osaamisestasi, mutta merkityksen persoonasta antavat hakemuksen ja CV:n ulkoasu sekä harrastukset. Valokuvallakin on merkityksensä. Tarkoitus on hakemusvaiheessa kertoa osaaminen ja päästä haastatteluun, jossa persoona tulee paremmin näkyville. Samoin persoona tulee ilmi työpersoonallisuus-, kyky- ja motivaatiotestien avulla. Ole aito asiallinen itsesi.
Mikä konsulttia kiinnostaa?
Lopuksi paljastamme vielä konsultille tärkeän kriteeristön. On olemassa kolme tärkeää seikkaa, jotka toimeksiantaja/rekrytoija yleensä hakee ehdokkaasta. Nämä ovat:
Onko hakijalla työssä tarvittavat kyvyt, asiantuntijuus sekä kokemus
Onko hänellä innokkuutta ja kiinnostusta työtä ja yritystä kohtaan
Sopiiko hän tiimiin, kulttuuriin sekä yritykseen
Toivotamme rohkeutta työnhakuun ja aurinkoista kesää!
-Nordic Progress Oy:n konsultit
Oy Nordic Partners Ab on suomalainen, vuodesta 1991 toiminut rekrytointi- ja konsultointiyritys.
Nordic Progress on osa EMA Partners International -ketjua, joka on yksi maailman johtavista rekrytoinnin ja erityisesti suorahakupalvelujen tarjoajista. Asiakkaitamme ovat kansainvälisesti toimivat suomalaiset yritykset, pk-yritykset ja organisaatiot.