Kukaan ammattilainen tai mikään yritys ei voi olla kaikkea kaikille.

Kannattaako teeskennellä, että olisi? Ajanhukkaa, myyjän ja ostajan.

Rehellisesti et myöskään halua tehdä töitä kenelle hyvänsä.

Kummitteleeko takaraivossa kuitenkin pelko, että menetät diilejä jos olet vilpitön?

Olet ihminen, ja pelko on luonnollinen ja syvä. Pelkäämme ytimessämme, että menettäisimme yhteyden muihin. Että emme tulisi hyväksytyiksi. Samaan aikaan pelkäämme myös menettävämme vapauden olla oma itsemme: tämä ihminen, tämä yritys.

Järki käteen. Milloin todella menettäisit asiakkaan? Petetyksi tuleminen on kokemuksista ikävimpiä; asiakkaan pettämistä sinun pitäisi kavahtaa. Jos lupasit liikaa, et ollut rehellinen. Jos lähdit yhteistyöhön vastahakoisesti, valmistit itsellesi tukalan epäonnistumisen.

Pettynyt ei pidä kokemustaan omana tietonaan. Pian siitä kuulevat hänen 675 lähintä ystäväänsä. Ehkä nollia perään.

Jotkut menestyvät rohkeudellaan, terävänäköisyydellään ja omaperäisyydellään.

Kerro totuus tuotteesta, palvelusta, resursseista, soveltuvuudesta. Sinusta ja siitä mitä edustat.

Sano ääneen se, minkä moni jättää sanomatta.

Kun markkinointisi ilmaisee arvomaailmaasi avoimesti, asiakas tietää jo etukäteen mikäli suhteellenne ei ole mitään edellytyksiä. Sama kuin deittipalvelussa.

Tätä tarvitsee asiakkaasi. Tätä tarvitset sinä.

Helppoja kysymyksiä,

- pitääkö markkinoinnissa tehdä kaikkensa, jotta kukaan ei tuntisi ikäviä tunteita?

- pitääkö ennemmin valehdella tai manipuloida kuin olla rehellinen, jos haluaa myydä?

Ei kumpaakaan.

Jos edelleen kärsit pelosta menettää kavereita:

joskus on suurinta kaveruutta olla myymättä.

Win–win.

Outi Leppänen
Musiikin moniosaaja, tuleva liiketalouden opiskelija

Linkedin

Kuva: Tarmo Valmela