Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi, tai influencer markkinointi, on nopeasti kasvava markkinoinnin muoto, joka kiinnostaa yhä useampia yrittäjiä. Yrityksillä on myös yhä enemmän mahdollisuuksia toteuttaa vaikuttajamarkkinointia eri vaikuttajien kanssa ja monissa eri kanavissa. Vaikuttajamarkkinoinnista on tullut suosittu markkinointitapa myös sen takia, että sen kautta tavoitetaan laajasti uusiakin kohderyhmiä.

Katso Menestystarinat Live -jakso vaikuttajamarkkinoinnista, vieraana Siniverkkarimies Tero Heikkilä:

Siniverkkarimies Tero Heikkilä

Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

Vaikuttajamarkkinoinnissa yritys tekee yhteistyötä sosiaalisessa mediassa tunnetun henkilön kanssa. Konsepti on tuttu jo vuosien takaa, ajalta jolloin urheilijat ovat mainostaneet yrityksen tuotteita televisiomainoksissa. Esimerkiksi Teemu Selänne teki aikoinaan mainoksia Valion kanssa.

Nykyään vastaavaa markkinointitapaa on jalostettu myös sosiaalisen median alustoille. Sosiaalisessa mediassa on myös paljon uusia näkyviä persoonia, jotka ovat saavuttaneet laajan seuraajamäärän omille tileilleen keskittämällä sisällöntuotannon johonkin tiettyyn aiheeseen. Yritys voi tehdä yhteistyösopimuksen tällaisen vaikuttajan kanssa, jolloin yrityksen tuotteet saavat näkyvyyttä vaikuttajan postauksissa ja yritys mainitaan yhteistyökumppanina.

Mitä pitää huomioida, kun haluaa tehdä vaikuttajamarkkinointia?

Kun yritys päättää tehdä vaikuttajamarkkinointia, niin ensin on löydettävä sopiva sosiaalisen median vaikuttaja. Vaikuttajan arvojen tulee olla yhtenevät yrityksen brändin ja imagon kanssa, jotta yhteistyöstä voi olla hyötyä molemmille. Ja yrityksen pitää perehtyä huolellisesti myös vaikuttajan tuottamaan sisältöön varmistaakseen, että se vastaa yrityksen arvoja ja toimintaa.

Sopivan vaikuttajan löytäminen voi olla ison työn takana. Yhä useammin tarjolla onkin vaikuttajamarkkinointitoimistoja, joiden listoilla olevista vaikuttajista saa selkeän käsityksen nopeasti. Menestystarinat käyttää vaikuttajien löytämiseen mm. Promoty-nimistä mikrovaikuttaja-alustaa, sekä omia laajoja kontakteja, joista löytyy kaikille yrityksille varmasti parhaat vaikuttajat yhteistyöhön.

Vaikuttajamarkkinoinnissa on vaikuttajan markkinat

Vaikuttajamarkkinoinnissa kannattaa huomioida, että vaikuttaja on itse valinnut käytettävät sosiaalisen median kanavat ja yrittäjä ei sitä pysty muuttamaan. Lisäksi vaikuttaja on myös tehnyt omat linjaukset siitä, minkälaisten yritysten kanssa hän tekee yhteistyötä ja mitkä yritykset jäävät kokonaan ulkopuolelle. Vaikuttaja on myös itse yrittäjä ja määrittelee hintansa, jossa on harvoin tinkimisen varaa.

Vaikuttajamarkkinoinnin hintaan vaikuttaa moni asia. Sisällöntuotannon tyyppi, käytettävissä oleva aika ja vaikuttajan tunnettavuus ovat merkittävimmät asiat, jotka vaikuttavat hintaan. Tekstimuotoisen postauksen tekemisessä on selvästi pienempi työmäärä kuin esimerkiksi videon tai podcastin.

Missä sosiaalisen median kanavissa voi tehdä vaikuttajamarkkinointia?

Vaikuttajamarkkinointia tehdään kaikissa sosiaalisen median kanavissa. Näistä suosituimmat ovat etenkin Instagram, Facebook ja TikTok. Myös YouTubessa vaikuttajat tekevät paljon yhteistyötä yritysten kanssa.

Sopivan sosiaalisen median kanavan valintaan vaikuttaa olennaisesti yrityksen tavottelema kohderyhmä. Jokaisella kanavalla on monenlaisia käyttäjiä, mutta esimerkiksi TikTok on selvästi nuorempien suosiossa kuin Facebook. Myös haluttu postaustyyppi vaikuttaa olennaisesti kanavan valintaan.

Instagram

Instagram keskittyy kuviin ja kuvan yhteydessä voi olla myös tekstiä. Nykyään Instagramissa voidaan myös jakaa videoita, joista esimerkiksi Reels-toiminnolla voidaan jakaa 15 – 30 sekunnin videoklippejä. Myös pidempien videoiden esittäminen on mahdollista, mutta ei välttämättä toimivaa.

Instagramin teksteissä voi joskus olla paljonkin asiaa, mutta lyhyemmät tekstit kuvien yhteydessä toimivat yleensä paremmin. Vaikuttaja käyttää postauksessaan yritykseen viittaavia hastagejä ja merkitsee yrityksen postauksen yhteyteen, jolloin seuraajat pääsevät näiden kautta helposti seuraamaan yrityksen tiliä. Yrityksen kannattaakin huolehtia oma Instagram-tilinsä kuntoon.

Facebook

Facebookissa voidaan niin ikään jakaa kuvia ja videoita. Tyypillisesti kuitenkin Facebookissa jaetaan teksti kuvan kanssa ja näiden kahden tulee tukea toinen toisiaan. Tekstiä voi Facebook -postauksissa olla todella paljonkin, kunhan se on seuraajia kiinnostavaa ja herättää keskustelua.

Vaikuttaja mainitsee omissa Facebook-postauksissaan usein selkeämmin yhteistyöyrityksen ja voi jopa kirjoittaa kokonaisen postauksen yrityksestä ja sen tuotteista. Linkit yrityksen Facebook-profiiliin ja yrityksen kotisivuille on mainittu selkeästi postausten yhteydessä. Vaikuttaja saattaa jakaa yrityksen mainosvideonkin omille seuraajilleen, jos yrityksellä tällainen on.

TikTok

TikTok on tuore sosiaalisen median kanava, joka on nopeasti päässyt nuoremman käyttäjäkunnan suosioon. Myös keski-ikäiset ovat hiljalleen löytäneet kanavan, mutta pääryhmä käyttäjissä ovat yhä tätä nuoremmat.

TikTok perustuu lyhyisiin videoihin, joissa on mukana musiikkia ja liikettä. TikTok videot voivat olla myös lyhyitä keskusteluja tai mielipiteiden esittämistä, mutta nämä eivät ole kovin yleisiä. Vaikuttajat osallistuvat usein erilaisiin suosittuihin haasteisiin, joihin voi saada yhteistyössä yrityksen tuotteet näkyville.

YouTube

YouTubessa vaikuttajan kanssa tehtävä yhteistyö voi olla hyvin hedelmällistä. Vaikuttaja voi pitää podcastia tai vlogin tyyppistä YouTube-kanavaa ja yritys voi saada tuotteensa näkyville joko yhdessä tai useammassa vaikuttajan videossa. YouTube vaatii aina käsikirjoittamisen, kuvaamisen ja viedon editoimisen, joten sisällöntuotanto vaatii ison tiimin taustalle ja se näkyy myös vaikuttajien hinnoittelussa.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Etsitkö lisää aiheeseen liittyviä viestejä?

TILAA UUTISKIRJE​

Rekisteröidy uutiskirjeeseemme saadaksesi viimeisimmät päivitykset.
Älä huoli, emme koskaan lähetä sinulle roskapostia