Google hakukoneoptimoinnin keinot

Googlen hakutulosten järjestyksen päättää Googlen indeksointialgoritmi. Algoritmi ja sen päivitykset ovat Googlelle liikesalaisuuksia, jotta hakutulokset pysyisivät mahdollisimman osuvina. Google hakukoneoptimointi on tärkeä osa yrityksen markkinointia.

Mikä on Googlen tehtävä?

Googlen tärkein tehtävä on tuottaa käyttäjilleen mahdollisimman hyviä hakutuloksia. Tämä onkin hyvä pitää mielessä, kun suunnittelet verkkosivujen Google -hakukoneoptimointia. Ilman hyvää sisältöä on vaikea löytyä hakutulosten kärjestä.

Google on luonut verkkosivujen ylläpitäjille ohjeet, joissa kerrotaan mikä on sallittua tai suositeltua, ja toisaalta kiellettyä kun pyrkimyksenä on löytyä hyvin hakutuloksista.

Hakukoneoptimoinnin sallitut keinot

Hakukoneoptimoinnin voi jakaa neljään eri osa-alueeseen, jotka kaikki täytyy tehdä riittävän hyvin, jotta verkkosivut voivat löytyä hakutulosten joukosta.

Verkkosivujen sisältö

Koska Googlen tärkein tehtävä on tarjota käyttäjilleen parasta mahdollista sisältöä, on erittäin tärkeää, että verkkosivujen sisältö tarjoaa riittävästi luettavaa käyttäjille ja indeksoitavaa hakurobotille. Sisällön kannalta tärkeimmät asiat ovat: Sivujen määrä, otsikointi ja hakusanojen esiintyminen luonnollisesti osana sisältöä. Sisältöä ei kannata tehdä vain Google -hakukoneoptimoinnin vuoksi. Muista, että sisältöä tehdään ihmisille.

Verkkosivujen linkitykset

Google tykkää linkeistä. Mitä parempia linkkejä, sen parempi löydettävyys. Linkkien käytössä pitää hakukoneoptimoinnissa olla tarkkana. Linkkejä ei saa olla liikaa, eikä liian vähän. Linkityksen pitäisi olla luonnollista. Pitää muistaa, että Internet syntyi tieteellisten dokumenttien keskinäisistä linkityksistä ja tämä on yhä tänä päivänä Googlen ja Google -hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeä yksityiskohta.

Verkkosivujen koodin muodostuminen

Googlen hakurobotti on ”laiska”. Mitä nopeammin robotti pystyy ymmärtämään mistä verkkosivulla on kysymys, sen parempi. Sisällön pitäisi löytyä mahdollisimman pian koodin joukosta. Verkkosivujen koodi mahdollistaa myös hyviä tapoja dokumentin meta-kuvauksiin, joita käytetään hakutulosten yhteydessä. Hakukoneoptimoinnin kannalta koodin merkitys on viime vuosina vähentynyt, mutta ei poistunut. Esimerkkinä responsiivisten (mobiiliystävällisten) Google -hakukoneoptimoitujen sivujen esiintyminen hakutuloksissa.

Palvelinpuolen ratkaisut

Palvelinpuolen ratkaisuilla voi pahimmillaan estää Google -hakukoneoptimoinnin onnistumisen, mutta kun perusasiat ovat kunnossa, eikä indeksoinnille ole esteitä, palvelinpuolen asioilla ei voi saada kilpailuetua. Tyypillisesti palvelinpuolella voidaan tahtomattaan estää indeksointi, esimerkiksi turhan pitkillä URL-osoitteilla, huonosti toteutetuilla uudelleenohjauksilla, väärällä domain-nimikäytännöllä tai hautaamalla palvelin liian kauaksi halutuilta kohdemarkkinoilta. Google -hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeimmät seikat ovat domainin suojaus HTTPS-sertifikaatilla ja mahdollisimman selkokielisen url:n käyttäminen.

Muutokset Googlen algoritmissa

Vuonna 2017 Google teki yhteensä 12 päivitystä algoritmiinsa. Päivitykset voi jakaa Googlen vahvistamiin (virallisiin) ja Googlen vahvistamattomiin (epävirallisiin) päivityksiin. Keskimäärin muutoksia siis tapahtuu kuukauden välein. Käyttäjille näkyvin muutos oli hakutulosten kasvaminen 155 merkistä 300 merkkiin. Hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeintä on seurata muutosten vaikutusta verkkosivujen löydettävyyteen, seurata kilpailutilannetta ja toteuttaa säännöllisesti hakukoneoptimointia kilpailuedun säilyttämiseksi tai saavuttamiseksi.

Google hakukoneoptimoinnin kielletyt keinot

Hakusanakohtaisten verkko-osoitteiden ostaminen (cloacking)

Vanha kunnon kikka puhelinmyyjiltä. Tarjotaan asiakkaalle ”maksat vain tuloksista, eikä tarvitse tehdä muutoksia sivuille” Google hakukoneoptimoinnista.

Cloakining tarkoittaa sitä, että ostetaan avainsanakohtaisia domainnimiä, esimerkiksi ”luxusautot.fi” ja uudelleenohjataan domain väliaikaisella komennolla (302 temporary redirect) varsinaiselle verkkosivulle. Aiemmin domainnimillä oli Google hakukoneoptimoinnissa paljon arvoa ja tällä konstilla saatoit saada useita hakutuloksia Googlen 1. sivulle.

Googlen saatua tuosta toiminnasta kiinni, ei tuohon toimintaan ole enää juurikaan voinut törmätä.

Hakusanakohtaisten verkko-osoitteiden ostaminen, osa 2 (gateways)

Gateway, eli porttisivujen luonti on ollut viimevuosiin asti kohtuullisen yleistä. Jälleen kerran puhelinmyyntiä tekevien yritysten keskuudessa. Taas voi myydä ”tulospohjaisesti” ja luvata, että asiakas maksaa vain, jos pääsee valituilla porttisivuilla Googlen 1. sivuille.

Porttisivuissa luodaan hakusanakohtainen verkko-osoite, esimerkiksi ”liittymätarjous.fi”. Porttisivulta ohjataan linkkien avulla liikennettä asiakkaan sivuille. Porttisivu saadaan nostettua Googlen hakutuloksiin linkittämällä muilta porttisivuilta hakusanalinkeillä.

Porttisivuilla voi yrittää tienata rahaa myös rakentamalla ”affiliate -ansoja”. Eli ihmiset, jotka ovat käyneet porttisivuilla, klikkaavat affiliate -mainostajan sivuille, saavat evästeen, joka kestää ”ikuisesti.” Porttisivun omistaja saa tulospohjaisen palkkion, jos henkilö jonain päivänä tekee ostoksen affiliate -mainostajalta.

Google hakukoneoptimointi ja kielletyt klikkaukset

Google antaa nykyisin arvoa sille, että ihmiset klikkaavat (ja jäävät) Googlen hakutulossivulta laskeutumissivulle. Tämä on johtanut siihen, että yrityksille tarjotaan sivusiirtymisiä verkkosivuille Googlen kautta. Voit ostaa esimerkiksi 1000 klikkausta Googlen kautta kotisivuille valituilla hakusanoilla. ”Palvelun” toimittaja pistää nettiarmeijan VPN-yhteyden takaa toteuttamaan sovitussa ajassa sivusiirtymiset. Ja sivu saattaa nousta Googlen hakutuloksissa.

Google hakukoneoptimointi ja kielletyt linkitykset

Linkit muilta sivuilta omille verkkosivuille ovat aina olleet Googlessa arvokkaita. Google käsittelee linkkejä ikään kuin äänestyksinä. Jokainen linkki on ”ääni” verkkosivuille. Kaikki linkit eivät kuitenkaan ole samanarvoisia. Linkki arvostetun yrityksen etusivulta on arvokkaampi kuin tuntemattoman yrityksen, tai portaalin, 3. tason alasivulta.

Linkkejä voi kuitenkin ostaa. Monille yrityksille tarjotaan sähköpostitse ”Google hakukoneoptimointia” siten, että yritys saa 100 uutta linkkiä verkkosivuilleen. Linkit toteutetaan sitten useimmiten niin, että yrityksen linkki lisätään 100:n eri keskustelupalstan kommentteihin.

Vanhat kikat Google hakukoneoptimointiin

Heti kun hakukoneiden arvo liiketoiminnalle ymmärrettiin, alkoi Google algoritmin juksaaminen. Perinteiset kikat on ”piilottaa” hakusanoja käyttäjiltä siten, että vain Googlen hakurobotti näkee sisällön. Tyypillisesti tekstiä on voinut piilottaa:

  • Kirjoittamalla samalla värillä taustan kanssa (valkoinen teksti valkoisella taustalla)
  • Laittamalla verkkosivun Meta Keywords -kenttä täyteen hakusanoja
  • Ahtamalla tekstiä kuvien ALT- ja Title-kenttiin
  • Piilottamalla tekstiä <noscript> -osioihin
  • Rakentamalla verkkosivuista kokonaan oma versio hakukoneita varten, tunnistamalla googlebotin -vierailut (näin saa muuten nopeat bännit Googleen)

Google hakukoneoptimointi pitkäjänteisesti

Google hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi on kokoelma toimenpiteitä, joilla autetaan ihanneasiakasta ostopoluillaan

Yhteenveto: Useimmiten huonot tulokset hakukoneissa johtuvat siitä, että yrityksen sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimointi ovat unohtuneet. Harvemmin enää huomaa tahallisia Googlen harhautusyrityksiä. On tietenkin mahdollista, että joku aloittelija yrittää olla Googlea ”fiksumpi” ja saattaa hölmöyksissään tehdä Google -optimointia kielletyillä keinoilla.

Kannattaa muistaa, että hakukoneoptimointi on luonteeltaan yrityksesi ihanneasiakkaan auttamista. Onhan Google ihanneasiakkaasi työkalu ostopolulla. 

Suosittelemme kääntymään ammattilaisen puoleen, kun tavoittelet kasvua haukoneiden avulla. Autamme mielellämme yritystäsi menestymään pitkäjänteisesti.

Ota yhteyttä, kun haluat luotettavaa hakukoneoptimointia

Ihan alusta asti oltu Menestystarinoiden asiakas. Aluksi aloitettiin pienellä panostuksella ja myöhemmin sitä on kasvatettu.
Peter Ruokonen, Cariitti Oy

Menestystarinat on vuonna 2006 perustettu digimarkkinoinnin toimisto, jonka tehtävä on tuoda asiakkailleen mitattavaa liiketoimintaa ja lisäarvoa markkinoinnin avulla.