Tehokkaampaa markkinointia koko ostopolulle

Huomattavan moni ajattelee vieläkin, että Google -markkinointi on ainoastaan hakusanamainontaa. 

Nykyaikainen Google -markkinointi mahdollistaa täydellisen ostopolun hallinnan potentiaaliselle ihanneasiakkaalle. Mahdollisuus on olemassa sekä B2B-, että B2C -markkinoinnissa.

Kuuntele tai lataa Google -markkinointi nykyaikana äänitiedosto
 
 

Google markkinointi ostopolulle jaettuna

Ostopolun vaiheet voidaan jakaa esimerkiksi seuraaviin vaiheisiin:

  • Tietoisuus (yrityksestä, tuotteesta, palvelusta tai vaikka tarpeesta)
  • Kiinnostus ja tiedon haku
  • Tarve
  • Hankinta
  • Täydennys- tai uudelleenhankinta

Hyvä Google-markkinoinnin toteuttaja suunnittelee jokaiseen ostopäätösvaiheeseen parhaiten sopivat mainospaikat ja sisällöt.

Onnistuneen suunnittelun taustalla on hyvä asiakastuntemus, sekä tietämys Google -markkinoinnin mahdollisuuksista. Menestystarinat käyttää asiakastuntemuksen hankkimiseen ostajaprofiilien laadintaa, jotta markkinointi saadaan varmasti rakennettua loppuasiakasta ajatellen.

Google-markkinointia voi nykyään tehdä seuraavissa mainospaikoissa:

  • Google Ads -hakusanamainonta
  • Google Display Network -bannerimainonta
  • Gmail -mainonta Google-sähköpostissa
  • Google Discover -mainonta Google -sovelluksessa
  • Google Shopping -mainonta tuotemainoksilla mm. Googlen hakutuloksissa
  • Youtube -videomainonta
  • Google Play -mainonta Googlen applikaatiokaupassa
  • Mobiiliapplikaatiomainonta Google Android -sovelluksissa
  • Google My Business -paikallishakutuloksissa

Yllä olevia mainospaikkoja käytetään potentiaalisen asiakkaan ostopolun eri vaiheissa.

Google -markkinointi on kohdennettavissa seuraavilla tavoilla:

  • Kohderyhmän demografisten tietojen perusteella (ikä, sukupuoli, sijainti)
  • Hakusanan perusteella
  • Ostoaikeiden perusteella
  • Uudelleenmarkkinointina (ReTargeting / ReMarketing)
  • Samankaltaiset ihmiset, kuin oma uudelleenmarkkinointiyleisö
  • Omille yleisöille (Custom Audience)
  • Googlen automaatiolla Smart -targeting
  • Mainospaikan perusteella
  • Aiheiden ja kiinnostuksen kohteiden perusteella
  • Ja luonnollisesti ylläolevia voi yhdistellä omien tarkkaan rajattujen kohdeyleisöjen löytämiseksi

Miten Google -markkinointi on teillä hoidettu?

Mikäli luulit siis, että Google -markkinointi on mainontaa Google Ads -hakutuloksissa, olit oikeassa, mutta vain osittain.

Google -markkinointi on täydellisesti ohjelmoitua mainontaa ihanneasiakkaan ostopolulle. Mikäli yrityksesi vielä tekee ainoastaan Google Ads -hakusanamainontaa, mutta jättää muut osa-alueet kilpailijoille, niin voi olla, että olette jäämässä jälkeen kilpailijoistanne.

Ei tarvinnut edes miettiä yhteistyön aloitusta. Halusin analyysin tilanteestamme, ja kun kuulimme sen minkä tiesimmekin olevan vialla, niin oli helppo aloittaa.
Mika Bäggström, S1 Networks