7 askelta menestykseen

Digitaalinen markkinointi mahdollistaa kasvun
Digimarkkinointi mahdollistaa kasvuloikan

Digimarkkinointi mahdollistaa nopean ja kustannustehokkaan kasvun jokaiselle yritykselle. Ikävä kyllä suurimmalle osalle mainostajista ja markkinoijista tavoitteellinen digimarkkinointi on edelleen täysin vierasta. Lukemalla alla olevan oppaan, ja ottamalla päivittäiseen käyttöön kaikki 7 askelta, tulet väistämättä menestymään liiketoiminnassasi.

Alla oleva 7 askeleen ohjelma menestykseen saa digimarkkinoinnin tuottamaan liidejä, asiakkaita ja uusia ostoja, vieläpä ilman Coca-Colan budjettia!

Kuuntele tavoitteellinen digimarkkinointi: 7 askelta menestykseen

Menestystarinoiden konsepti on huikea!
Mika Bäggström, S1 Networks Oy

Askel 1: Kuka on tavoiteltu asiakas?

Kaiken markkinoinnin ja liiketoiminnan ensimmäinen ja tärkein kysymys on: "Kenelle palvelu on tarkoitettu?" Tähän kysymykseen täytyy vastata huolellisesti perehtyen. Mikäli tavoiteltu asiakas on liian kevyesti määritelty, niin kaikki seuraavat vaiheet perustuvat onneen.

Tavoitteellisessa digimarkkinoinnissa asiakas määritellään ostajaprofiilin kautta. Ostajaprofiilissa vastataan mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Minkä ikäinen ihanneasiakas on?
  • Onko hän mies vai nainen?
  • Mitä hän tekee työkseen?
  • Mitkä ovat hänen työnsä kipupisteet?
  • Mitkä ovat hänen toiveet ja odotukset asiakkaana?
  • Mitä hän haluaa saavuttaa?
  • Mikä on hänen luonne?
  • Mistä hänet voi tavoittaa?

Tärkeintä on löytää ne asiat, jotka vaikuttavat hänen ostopäätökseensä. Ja muista: Tämä ei ole kohderyhmä, vaan ostajaprofiili, eli yksi avainhenkilö kohderyhmän sisältä. Tuloksellinen digimarkkinointi alkaa aina asiakkaasta.

Askel 2: Kerro oikeat asiat

Tutkimusten mukaan näet tänään 7000-14000 kaupallista viestiä. Luuletko, että muistat niistä 5%? Vai 1%? Ei, todennäköisesti saatat muistaa niistä 0,02% (eli noin 2-4). Tämä kirjoitus on yksi niistä. Miksi? Koska olet kiinnostunut saamaan uusia asiakkaita digimarkkinoinnin keinoin, tai olemassa olevat asiakkaat ostamaan uudelleen.

Oikeiden asioiden kertominen tarkoittaa yrityksesi viestin selkeyttämistä. Asiakaslupauksesi pitää olla kiinnostava ja liiketoimintalähtöinen.

Jokaisella yrityksellä tulisi olla hiottuna seuraavat, kilpailijoista erottuvat, viestit:

  • Asiakaslupaus
  • Hissipuhe
  • Slogan

Ja jokaisen asiakastyötä tekevän tulisi tuntea ne vaikkapa unissaan. Näitä viestejä toistetaan digimarkkinoinnissa.

Ehdottomasti suosittelen Menestystarinoiden palveluita. En toki meidän kilpailijoillemme, mutta kaikille muille!
-Peter Ruokonen, Cariitti Oy

Askel 3: Pyydä tekemään oikeita asioita

Suurin osa mainostajista ovat malttamattomia ja pyytävät asiakkaalta kauppaa heti. Kauppaa ei voi pyytä heti kättelyssä. Ensin on rakennettava luottamusta. Ja tähän digitaalinen markkinointi antaa erinomaiset mahdollisuudet.

Kun asiakas vasta tutustuu yritykseesi, niin oikeat asiat, joita voit pyytää tekemään ovat mm.:

  • Katso video kanavaltamme
  • Lataa opas verkkosivuiltamme
  • Osallistu webinaariin
  • Tilaa uutiskirjeemme
  • Tutustu palveluun/tuotteeseen
  • jne.

Pyydä tulevaa asiakasta tekemään asia, joka opastaa häntä eteenpäin ostopolullaan tulevaksi asiakkaaksesi. Tarjoa etuja, hyötyjä ja tietoa, jotta hän etenee omalla ostopolullaan luottavaisesti.

Kevät 2021 on näyttäytynyt meille ennätyksellisenä, tilauskannan ollessa 2–3 -kertainen kahden vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna.
Petrik Eklund, Spraytec Oy

Askel 4: Kohdista digimarkkinointi oikeaan kanavaan

Nykyään digimarkkinointikanavia on kymmenittäin, ja jokaisella on paljon erilaisia käyttäjiä. Mutta ne alustat, joita potentiaalinen ihanneasiakas ei käytä, ovat turhia. Muista käyttää sisältöjä, jotka sopivat valittuun kanavaan. Esimerkiksi Youtubessa toimii videosisältö paremmin, kuin tekstimainokset.

Erittäin tärkeää on myös käyttää samaa äänensävyä, kuin potentiaaliset asiakkaasi käyttävät. Muutoin viestisi on asiakkaasi mielestä epäuskottava.

Keskity löytämään ne kanavat, joissa ihanneasiakkaasi viettävät aikaa.

Liikevaihto korreloi kävijämäärän kasvun kanssa muutaman kuukauden viiveellä - toki!
Peter Ruokonen, Cariitti Oy

Askel 5: Pidä yhteyttä digimarkkinoinnilla - "Follow up"

Kun olet saanut ihanneasiakkaan etenemään ostopolullaan, niin muista aktiivinen kommunikaatio. Et voi jättää ostopolun edistymistä sattuman varaan, vaan ihanneasiakasta on muistutettava etenemään.

Muistuttaminen tapahtuu kysymällä ja kertomalla oikeita asioita, oikeaan aikaan. Digimarkkinointi antaa tähän parhaat mahdollisuudet.

Uutiskirjeen tilaajille annetaan mahdollisuus täydentää tietojaan tuotteistasi tai tehdä tilaus. Digimarkkinoinnin avulla voidaan kohdentaa ReMarketing-mainonta ihanneasiakkaille, jotka ovat ladanneet esitteen, katsoneet videon tai tehneet muun mitattavan toimenpiteen.

Olemassa olevilta asiakkailta tulee pyytää palautetta ja suosituksia, joita käyttää markkinoinnissa.

Askel 6: Analysoi digimarkkinoinnin tulokset ja kehitä

Digimarkkinointi on mahtava työkalu menestyksen rakentamiseen. Kaikki tärkeät toimenpiteet ovat mitattavissa ja analysoitavissa. Käytä kunnollisia työkaluja varmistaaksesi, että valitsemasi viesti on tavoittanut hauamasi potentiaaliset ihanneasiakkaat. Tärkeintä on, että olet valinnut jokaiselle askeleelle mittarin, jotta voit laskea markkinoinnillesi tuoton.

Käytä saamiasi lukuja eri askeleilta ja kehitä toimintaa jokaisessa vaiheessa. Tunnista kulloinkin heikoin lenkki ja kehitä sitä.

Suosittelen olemaan Menestystarinoihin yhteydessä – varmasti jatketaan!”
Mika Bäggström, S1 Networks Oy

Askel 7: Laajenna digimarkkinointia

Kun digimarkkinointisi on alkanut tuottamaan liikevaihtoa enemmän, kuin kuluttaa budjettia, niin laajenna digimarkkinointia. Käytä näitä samoja 7 askelta valloittaaksesi seuraavien ihanneasiakkaiden sydämet - ja lompakot!

Jotakuinkin 10-vuotta sitten yhteistyö lähti liikkeelle. Ei ole koskaan ollut sellaista tilannetta, etteikö sähköpostiin olisi vastattu.
Anne Starck-Flink, Ravintola Hima & Sali Oy

Asiakasesimerkki - Spraytec Oy

Asiakkaamme Spraytec Oy saavutti uskomattomat tulokset laatimalla ihanneasiakkaan ostajaprofiilin, selkeyttämällä viestinsä ja toteuttamalla markkinointinsa konseptimme mukaisesti. Spraytec:n myynti kasvoi 2-3x kahden vuoden takaisesta ennätysmyynnistä. Lue Spraytec:n esimerkkitapaus referenssit -osiosta.

Kun kasvu on tavoitteesi - ota yhteys!

Menestystarinat on vuonna 2006 perustettu digitaalisen markkinoinnin asiantuntijayritys. Tehtävämme on tuottaa asiakkaillemme lisää liiketoimintaa markkinoinnin keinoin. Ratkaisumme perustuvat tutkittuun tietoon ja nerokkuuteen. Ota yhteyttä!

Saattaisit olla kiinnostunut lisäksi