Facebook-mainonta
Julkaistu toukokuu 24, 2021
Minkälaiset Facebook-mainokset ja -tavoitteet toimivat?
Facebook -mainonta on toiminut jo pitkään moneen eri tarkoitukseen, mutta Facebookin toimivuus markkinoinnissa on vahvasti yrityksen toimialasta ja kohderyhmästä riippuvaista. Esimerkiksi keski-ikäiset käyttävät yhä paljon Facebookia, mutta nuoret käyttävät enemmän muita sosiaalisen median alustoja.
Sisällysluettelo
- Minkälaiset Facebook-mainokset ja -tavoitteet toimivat?
- Erilaisia tavoitteita Facebook -mainonnalla
- Asiakasvirran ja myynnin kasvattaminen
- Orgaaninen postaus vai maksettu mainos?
- Orgaaninen mainonta on ilmaista
- Maksettu mainos mahdollistaa kohdentamisen
- Erilaisia Facebook -mainoksia
- Facebook -mainonta kannattaa aloittaa
- Ota yhteys, kun haluat keskustella tuloksellisesta Facebook-mainonnasta
- Lisää luettavaa Facebook -mainonnasta
Erilaisia tavoitteita Facebook -mainonnalla
Tiedotus
Monet kaupungit ja julkisen sektorin tahot ovat huomanneet Facebookin mahdollisuudet tiedottamiseen tärkeistä asioista. Kunta saattaa tiedottaa näkyvästi kouluhankkeista, kunnan aktiviteeteista ja niin edelleen. Nämä postaukset voivat kuulostaa tylsiltä, mutta tiedotus tavoittaa silti ison joukon ihmisiä ja viesti saadaan perille paremmin kuin esimerkiksi kotisivujen tai perinteisen lehden kautta.
Brändäys
Etenkin aloittavat yrittäjät, jotka toimivat hyvin kuluttajapainotteisella alalla, käyttävät Facebook -mainontaa brändäykseen. Facebook -mainonta onkin hyvä tapa tuoda omaa osaamista esille. Myös jo vankan jalansijan saaneet yritykset ylläpitävät brändiä edelleen Facebookissa.
Asiakasvirran ja myynnin kasvattaminen
Brändäyksen lisäksi Facebook -mainonta mahdollistaa myös asiakasvirran kasvattamisen omille kotisivuille tai verkkokauppaan. Suppean tuote-esittelyn jakaminen Facebookissa saa kiinnostuneet asiakkaat etsimään lisätietoa yrityksen kotisivuilta ja kun tuote vastaa odotuksia ja tarpeita, niin siitä on helppo tehdä ostoskin.
Orgaaninen postaus vai maksettu mainos?
Pääsääntöisesti Facebook -markkinointi voidaan jakaa kahteen kategoriaan: orgaanisiin postauksiin ja maksettuun mainontaan. Molemmat toimivat markkinoinnissa, mutta yritykset saavuttavat maksetuilla mainoksilla usein parempia tuloksia. Orgaaniset postaukset saattavat kuitenkin olla enemmän kuluttajien mieleen, sillä ne eivät välttämättä ensivaikutelmalta ole edes mainontaa.
Orgaaninen mainonta on ilmaista
Orgaaninen mainonta on yrityksen tai yrittäjän omalla seinällä tekemien postausten seurauksena syntynyttä mainontaa. Vaikka postauksen tarkoituksena ei olisi alunperin markkinointitavoitteiden saavuttaminen, niin yrityksen ja yrittäjän kannattaa pitää mielessä markkinointinäkökulma jokaisessa postauksessa. Orgaaninen mainonta tavoittaa myös ne asiakkaat, joilla on mainosten esto-ohjelma käytössä selaimessaan.
Maksettu mainos mahdollistaa kohdentamisen
Vaikka kuluttajat rakastavat orgaanista mainontaa enemmän kuin maksettua mainontaa, niin maksettu mainos toimii yhä loistavasti yrityksen tarpeisiin. Siinä missä orgaanisen mainonnan näkevät vain yrityksen seuraajat ja he päättävät miten pitkälle postaus leviää jakojen kautta, niin maksetulla mainoksella yrittäjä itse vaikuttaa siihen ketkä kaikki näkevät yrityksen mainoksen.
Yleinen käsitys on, että maksettujen mainosten yli skrollataan nopeasti, mutta huolellisesti suunniteltu mainoskampanja saa kohderyhmän asiakkaat pysähtymään tuotteen kohdalle ja hakemaan tuotteesta lisätietoa. Myös asiakkaat saattavat hyvin nopeasti tehdä ostopäätöksen ja ostaa tuotteen.
Maksetun mainoksen toteuttaminen vaatii Facebookin mainostilin, jonka kautta voi mainoksia laatia, hallinnoida laskutusta ja saa mainoksen toimivuudesta tärkeät tilastot. Facebookin sääntöihin kannattaa perehtyä huolellisesti, ettei käy niin ikävästi, että Facebook sulkee mainostilin. Facebook on tullut hyvin tarkaksi sääntöjensä noudattamisesta eikä sen tarkemmin kerro yrittäjälle syytä tilin sulkemiseen.
Erilaisia Facebook -mainoksia
Facebook -mainonnassa on monenlaisia tapoja markkinoida ja se mikä niistä on paras tapa riippuu pitkälle siitä mitä markkinoinnilla halutaan saavuttaa ja mikä on postauksen viesti. Myös sillä on paljon merkitystä postaustyypin valinnassa onko kyseessä maksettu mainos vai natiivipostaus.
Videot
Yhä useampi yrittäjä on alkanut suosimaan Facebookissa videomuotoisia postauksia. Mainosvideon tekeminen ei kuitenkaan ole nopea juttu ja videon laatuun kannattaa panostaa. Myös ammattilaisen apua kannattaa harkita. Video, jossa on kuvan tai äänenlaadussa ongelmia ei houkuta ihmisiä katsomaan videota loppuun.
Videot voivat toimia yhtä hyvin niin orgaanisessa mainonnassa kuin maksetussa mainonnassa, mutta videon pituuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Maksetussa mainonnassa video kannattaa pitää lyhyenä kun taas orgaanisessa postauksessa videon pituus voi olla pidempi.
Teksti- ja kuvapostaus
Tekstipostaus yksinään toimii äärimmäisen harvoin, joten postauksen yhteyteen on hyvä liittää myös kuva. Kuva kiinnittää huomion postauksessa, mutta kuvankin pitää tukea varsinaisen tekstin sisältöä.
Facebookissa tekstiä voi olla paljonkin postauksessa, mutta maailmasta on tullut hyvin hektinen paikka, joten postaukset kannattaa pitää tiiviinä ja tehdä niistä mahdollisimman helppolukuisia. Koska kappalejaot eivät välttämättä toimi postauksissa kuten on alunperin ajateltu, niin lukemista voi ja kannattaa helpottaa käyttämällä emojeita.
Slideshow ja karuselli
Maksetun mainonnan puolella tuttuja ovat slideshow- ja karusellimainokset. Nämä mahdollistavat useamman tuotteen esittelyn yhdessä mainoksessa, jolloin tuotteiden valikoimissa voidaan huomioida erilaisia kohderyhmiä paremmin.
Facebook -mainonta kannattaa aloittaa
Facebook -markkinointi on toimiva monessa tilanteessa ja se kannattaa aloittaa. Aluksi kannattaa miettiä markkinointityyli, postaustapa, postaustiheys ja testata sopiva postausaika, jolloin tavoittaa kohderyhmänsä parhaiten. Tämän jälkeen markkinointia voidaan kehittää tulosten pohjalta paremmin toimivaan suuntaan ja hyvin nopeastikin muuttaa markkinointisuunnitelmaa, jos tulokset eivät ole riittäviä.
Ota yhteys, kun haluat keskustella tuloksellisesta Facebook-mainonnasta
Menestystarinat on vuonna 2006 perustettu digimarkkinoinnin asiantuntijayritys. Tehtävämme on tuoda asiakkaillemme mitattavaa liiketoimintaa ja lisäarvoa markkinoinnin avulla.