Google hakukoneoptimointi
Julkaistu maaliskuu 15, 2018
ja mikä on löytymisen kannalta tärkeää
Googlen hakutulosten järjestyksen päättää Googlen indeksointialgoritmi. Algoritmi ja sen päivitykset ovat Googlelle liikesalaisuuksia, jotta hakutulokset pysyisivät mahdollisimman osuvina. Google hakukoneoptimointi on tärkeä osa yrityksen markkinointia.
Kannattaa lukea, jos haluat tietää mikä on Googlesta löytymisen kannalta tärkeää
Sisällysluettelo
Ei tarvinnut edes miettiä yhteistyön aloitusta. Halusin analyysin tilanteestamme, ja kun kuulimme sen minkä tiesimmekin olevan vialla, niin oli helppo aloittaa.
Mika Bäggström, S1 Networks Oy
Mikä on Googlen tehtävä?
Googlen tärkein tehtävä on tuottaa käyttäjilleen mahdollisimman hyviä hakutuloksia. Tämä onkin hyvä pitää mielessä, kun suunnittelet verkkosivujen Google -hakukoneoptimointia. Ilman hyvää sisältöä on vaikea löytyä hakutulosten kärjestä.
Google on luonut verkkosivujen ylläpitäjille ohjeet, joissa kerrotaan mikä on sallittua tai suositeltua, ja toisaalta kiellettyä kun pyrkimyksenä on löytyä hyvin hakutuloksista.
Hakukoneoptimoinnin pääkohdat
Hakukoneoptimoinnin voi jakaa neljään eri osa-alueeseen, jotka kaikki täytyy tehdä riittävän hyvin, jotta verkkosivut voivat löytyä hakutulosten joukosta.
Verkkosivujen sisältö
Koska Googlen tärkein tehtävä on tarjota käyttäjilleen parasta mahdollista sisältöä, on erittäin tärkeää, että verkkosivujen sisältö tarjoaa riittävästi luettavaa käyttäjille ja indeksoitavaa hakurobotille. Sisällön kannalta tärkeimmät asiat ovat: Sivujen määrä, otsikointi ja hakusanojen esiintyminen luonnollisesti osana sisältöä. Sisältöä ei kannata tehdä vain Google -hakukoneoptimoinnin vuoksi. Muista, että sisältöä tehdään ihmisille.
Verkkosivujen linkitykset
Google tykkää linkeistä. Mitä parempia linkkejä, sen parempi löydettävyys. Linkkien käytössä pitää hakukoneoptimoinnissa olla tarkkana. Linkkejä ei saa olla liikaa, eikä liian vähän. Linkityksen pitäisi olla luonnollista. Pitää muistaa, että Internet syntyi tieteellisten dokumenttien keskinäisistä linkityksistä ja tämä on yhä tänä päivänä Googlen ja Google -hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeä yksityiskohta.
Verkkosivujen koodin muodostuminen
Googlen hakurobotti on ”laiska”. Mitä nopeammin robotti pystyy ymmärtämään mistä verkkosivulla on kysymys, sen parempi. Sisällön pitäisi löytyä mahdollisimman pian koodin joukosta. Verkkosivujen koodi mahdollistaa myös hyviä tapoja dokumentin meta-kuvauksiin, joita käytetään hakutulosten yhteydessä. Hakukoneoptimoinnin kannalta koodin merkitys on viime vuosina vähentynyt, mutta ei poistunut. Esimerkkinä responsiivisten (mobiiliystävällisten) Google -hakukoneoptimoitujen sivujen esiintyminen hakutuloksissa.
Palvelinpuolen ratkaisut
Palvelinpuolen ratkaisuilla voi pahimmillaan estää Google -hakukoneoptimoinnin onnistumisen, mutta kun perusasiat ovat kunnossa, eikä indeksoinnille ole esteitä, palvelinpuolen asioilla ei voi saada kilpailuetua. Tyypillisesti palvelinpuolella voidaan tahtomattaan estää indeksointi, esimerkiksi turhan pitkillä URL-osoitteilla, huonosti toteutetuilla uudelleenohjauksilla, väärällä domain-nimikäytännöllä tai hautaamalla palvelin liian kauaksi halutuilta kohdemarkkinoilta. Google -hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeimmät seikat ovat domainin suojaus HTTPS-sertifikaatilla ja mahdollisimman selkokielisen url:n käyttäminen.
Google -hakukoneoptimointi muutokset
Vuonna 2017 Google teki yhteensä 12 päivitystä algoritmiinsa. Päivitykset voi jakaa Googlen vahvistamiin (virallisiin) ja Googlen vahvistamattomiin (epävirallisiin) päivityksiin. Keskimäärin muutoksia siis tapahtuu kuukauden välein. Käyttäjille näkyvin muutos oli hakutulosten kasvaminen 155 merkistä 300 merkkiin. Hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeintä on seurata muutosten vaikutusta verkkosivujen löydettävyyteen, seurata kilpailutilannetta ja toteuttaa säännöllisesti hakukoneoptimointia kilpailuedun säilyttämiseksi tai saavuttamiseksi.
Ota yhteyttä, kun haluat luotettavaa hakukoneoptimointia
Ihan alusta asti oltu Menestystarinoiden asiakas. Aluksi aloitettiin pienellä panostuksella ja myöhemmin sitä on kasvatettu.
Peter Ruokonen, Cariitti Oy
Menestystarinat on vuonna 2006 perustettu digimarkkinoinnin toimisto, jonka tehtävä on tuoda asiakkailleen mitattavaa liiketoimintaa ja lisäarvoa markkinoinnin avulla. Toimenpiteemme perustuvat tutkittuun tietoon verkon käyttämisestä ja nerokkuuteen! Ota yhteys!
Lisää luettavaa hakukoneoptimoinnista
- Verkkosivujen kehittäminen ja optimointi
- Paljonko hakukoneoptimointi maksaa?
- Mitä oikeastaan optimoidaan, kun tehdään hakukoneoptimointia?
- Tutustu Googlen Webmaster-ohjeisiin (Google)
- Katso mitä muutoksia hakualgoritmiin on tehty (MOZ, US)