Viisi tapaa kasvattaa Google Ads -markkinoinnin tehokkuutta

1. Tekoälyn ja koneoppimisen oikea hyödyntäminen mainosten ohjauksessa

Google Ads -tilin taustalla toimii tehokas tekoäly, joka oikein käytettynä on erittäin kyvykäs ohjaamaan tavoitteiden mukaisia kävijöitä verkkosivuille.

Olemme huomanneet, että Googlen koneoppimista ohjataan väärillä tiedoilla, jolloin tekoäly voi toimia jopa mainostajan tavoitteiden vastaisesti.

Tehokkain tekoälypohjainen kampanjamuoto on Googlen Performance Maximizer -kampanjatyyppi (Pmax.)

Pmax-kampanja toimii tehokkaasti, kun sille tuodaan konversiotiedot ja -arvot, jotta se osaa maksimoida mainonnalla saavutettavan liikevoiton. Olemme nähneet Google Ads -tilille tuotavan vääriä konversioarvoja, esimerkiksi antaen kaikille konversioille arvon 1 €. Tällöin Googlen on mahdotonta arvioida mitkä kohderyhmät, avainsanat ja mainokset tuottavat parhaan liikevoiton mainostajalle.

Tuo siis Ads-tilille aidot, toteutuneet konversiotapahtumat ja -arvot. Tähän työhön saat Menestystarinoiden asiantuntijoilta apua.

2. Mainosmuotojen kohdentaminen mainospaikkojen mukaisesti

Google näyttää lähtökohtaisesti mainoksia mahdollisimman laajasti. Esimerkiksi Google Shopping -kampanjat näkyvät oletusasetuksilla Googlen Display -verkostossa.

Maksimoidaksesi Google-mainontasi tuoton, muista varmistua siitä, että käytössäsi on mainoksista versiot, jotka sopivat erilaisiin mainospaikkoihin. Vaihtoehtoisesti, poissulje sellainen näkyvyys, johon ei ole sopivia mainoksia.

3. Tasapaino brändi- ja konversiokampanjoiden välillä

Tilianalyyseissä tulee usein vastaan kampanjarakenteita, joissa keskitytään joko vain bränditunnettuutta kasvattavaan tai konversioita lisäävään mainontaan.

Paras tulos pitkällä aikavälillä saavutetaan, kun markkinoidaan sekä tunnettuutta että konversioita lisäten. Googlen koneoppiminen oppii kohdentamaan mainontaa tavoitteiden mukaisesti, kun kampanjoiden rakenteet ovat selkeät. Nyrkkisääntönä voi pitää budjettijakoa 60/40 bränditunnettuuden ja konversiokampanjoiden välillä. Tätä jakoa kannattaa optimoida säännöllisesti 6–12 kk:n välein.

4. Keskity laadukkaaseen mainossisältöön ja hyödynnä uudet ominaisuudet

Google-markkinoinnissa mainokset saavat paljon näkyvyyttä, aktiivisilla mainostajilla puhutaan useista miljoonista mainosnäytöistä kuukausitasolla. Siksi on tärkeää, että yrityksen mainokset ovat selkeitä ja herättävät luottamusta.

Mainostilien analyyseissä nähdään usein mainoksia, joissa on kirjoitusvirheitä, isojen alkukirjainten väärää käyttöä, yhdyssanojen väärää lyhentämistä, runsasta huutomerkkien käyttöä, useita erilaisia toimintokehotteita, tarpeettoman lyhyitä mainostekstejä tai muuten mainoksissa on jätetty hyödyntämättä erottautumisen mahdollistavat ominaisuudet.

Laadi siis oikein kirjoitettuja ja selkeitä mainoksia, jotka vastaavat kampanjan tavoitetta. Google Search -mainonnassa voi käyttää yrityksen logoa ja tietyin rajoituksin muita kuvaelementtejä osana hakusanamainontaa. Käytä siis Googlen tarjoamia mahdollisuuksia viisaasti.

5. Kasvata luottamusta Google Ads:ssa

Googlen Ads Transparency -ohjelman mukaisesti mainostajien tulee pyydettäessä tunnistautua Googlelle. Transparency-ohjelmassa käyttäjät saavat mahdollisuuden muun muassa tarkistaa mainostajien julkaisemat mainokset koko mainostushistoriassa ja miten mainonta on käyttäjille kohdennettu.

Google Ads Transparency -ohjelman tavoitteena on lisätä käyttäjien luottamusta Google Ads:a ja Google-mainostajia kohtaan.

Verifioinnin laiminlyönnistä, tai väärien tietojen antamisesta Google voi estää mainosten esiintymisen. Tarkoituksellisesta väärien tietojen antamisesta Google voi määrätä sanktioita tai rangaistuksia koskien mainonnan lisäksi myös muita Googlen palveluiden käyttöä, kuten orgaanista näkyvyyttä Googlen palveluissa.

Huolehdi siis siitä, että olet verifioitunut Google-mainostajaksi oikein. Voit tarkistaa verifioinnin Google Ads Transparency Centeristä.

Bonus: Vaadi avoimuutta Google Ads -kumppaniltasi

Vielä keväällä 2023 olemme nähneet Google-markkinoinnin toteutuksia, joissa mainostajalla ei ole ollut pääsyä omalle mainostililleen. Google-kampanja on saatettu rakentaa markkinointikumppanin oman tilin alle ja raportoinnista on saattanut puuttua mainonnan kulut. Mainostaja ei ole ollut tietoinen mikä osa kuluista on Googlen medialaskutusta ja mikä osa palvelukulua.

Vaadi siis pääsy yrityksesi omalle mainostilille, jotta voit varmistua siitä, että omistat tilillä olevan datan ja tiedät kulujen jakaantumisesta median ja palvelun välillä. Tällöin yritykselläsi on vapaus myös markkinointipalvelun toimittajavalintaan, niin halutessaan.

Google Ads-markkinoinnin kehittäminen tuloksellisesti

Menestystarinoiden Google Ads -tiimi suunnittelee ja toteuttaa mainontaa liiketoimintalähtöisesti aina asiakkaiden tavoitteet sekä Googlen tarjoamat mahdollisuudet huomioiden. Meiltä saat asiantuntevaa palvelua yrityksesi tarpeiden mukaisesti.

Halutessasi kehittää Google Ads -markkinointia tuloksellisesti ammattilaisten kanssa, voit pyytää asiantuntijaltamme maksuttoman Google Ads -markkinoinnin tilianalyysin.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Etsitkö lisää aiheeseen liittyviä viestejä?

TILAA UUTISKIRJE​

Rekisteröidy uutiskirjeeseemme saadaksesi viimeisimmät päivitykset.
Älä huoli, emme koskaan lähetä sinulle roskapostia