Google -markkinointi nykyaikana
Julkaistu helmikuu 21, 2021
Huomattavan moni ajattelee vieläkin, että Google -markkinointi on ainoastaan hakusanamainontaa. He ovat oikeassa, mutta vain osittain.
Nykyaikainen Google -markkinointi mahdollistaa täydellisen ostopolun hallinnan potentiaaliselle ihanneasiakkaalle. Mahdollisuus on sekä B2B-, että B2C -markkinoinnissa.
Google markkinointi ostopolulle jaettuna
Ostopolun vaiheet voidaan jakaa esimerkiksi seuraaviin vaiheisiin:
- Tietoisuus (yrityksestä, tuotteesta, palvelusta tai vaikka tarpeesta)
- Kiinnostus ja tiedon haku
- Tarve
- Hankinta
- Täydennys- tai uudelleenhankinta
Hyvä Google-markkinoinnin toteuttaja suunnittelee jokaiseen ostopäätösvaiheeseen parhaiten sopivat mainospaikat ja sisällöt.
Alla esimerkki tiivistetystä Google -markkinointisuunnitelmasta:
Ostopo-lun vaihe | Tietoi-suus | Kiinnos-tus | Tarve | Hankinta | Täyden-nyshan-kinta |
Mainos-paikka | Youtube video | Google Ads | Google Ads | Gmail & Discover | Google Display Network |
Kohdistus | Ostoai-keissa olevat yleisöt | Hakusana + ReTa | ReTa | ReTa | ReTa |
Sisällöt | Tuote-esittely | Tuote-tietosivu verkko-sivuilla | Etujen kertaus | Kohden-nettu hintaetu | Tuotteen päivitys |
Aktivointi (CTA) | Tutustu tuottee-seen! | Lataa esite! | Varaa esittely | Osta nyt! | Päivitä nyt! |
Onnistuneen suunnittelun taustalla on hyvä asiakastuntemus, sekä tietämys Google -markkinoinnin mahdollisuuksista. Menestystarinat käyttää asiakastuntemuksen hankkimiseen ostajaprofiilien laadintaa, jotta markkinointi saadaan varmasti rakennettua loppuasiakasta ajatellen.
Google-markkinointia voi nykyään tehdä seuraavissa mainospaikoissa:
- Google Ads -hakusanamainonta
- Google Display Network –bannerimainonta
- Gmail -mainonta Google-sähköpostissa
- Google Discover -mainonta Google -sovelluksessa
- Google Shopping -mainonta tuotemainoksilla mm. Googlen hakutuloksissa
- Youtube -videomainonta
- Google Play -mainonta Googlen applikaatiokaupassa
- Mobiiliapplikaatiomainonta Google Android -sovelluksissa
Yllä olevia mainospaikkoja käytetään potentiaalisen asiakkaan ostopolun eri vaiheissa.
Google -markkinointi on kohdennettavissa seuraavilla tavoilla:
- Kohderyhmän demografisten tietojen perusteella (ikä, sukupuoli, sijainti)
- Hakusanan perusteella
- Ostoaikeiden perusteella
- Uudelleenmarkkinointina (ReTargeting / ReMarketing)
- Samankaltaiset ihmiset, kuin oma uudelleenmarkkinointiyleisö
- Omille yleisöille (Custom Audience)
- Googlen automaatiolla Smart -targeting
- Mainospaikan perusteella
- Aiheiden ja kiinnostuksen kohteiden perusteella
- Ja luonnollisesti ylläolevia voi yhdistellä omien tarkkaan rajattujen kohdeyleisöjen löytämiseksi
Miten Google -markkinointi on teillä hoidettu?
Mikäli luulit siis, että Google -markkinointi on mainontaa Google Ads -hakutuloksissa, olit oikeassa, mutta vain osittain.
Google -markkinointi on täydellisesti ohjelmoitua mainontaa ihanneasiakkaan ostopolulle. Mikäli yrityksesi vielä tekee ainoastaan Google Ads -hakusanamainontaa, mutta jättää muut osa-alueet kilpailijoille, niin voi olla, että olette jäämässä jälkeen kilpailijoistanne.
Ota yhteyttä!
Ei hätää, me olemme täällä auttamassa, ota yhteys!
Googlen markkinointimahdollisuuksiin voi tutustua myös Googlen omilla verkkosivuilla.