Google -markkinointi nykyaikana
Julkaistu helmikuu 21, 2021
Tehokkaampaa markkinointia koko ostopolulle
Huomattavan moni ajattelee vieläkin, että Google -markkinointi on ainoastaan hakusanamainontaa. He ovat oikeassa, mutta vain osittain.
Nykyaikainen Google -markkinointi mahdollistaa täydellisen ostopolun hallinnan potentiaaliselle ihanneasiakkaalle. Mahdollisuus on olemassa sekä B2B-, että B2C -markkinoinnissa.
Sisällysluettelo
Suosittelen Menetystarinoiden markkinoinnin palveluita muillekin, jotka kaipaavat buustia verkkokauppansa myyntiin.
Janne Rosama, hifitalo.
Google markkinointi ostopolulle jaettuna
Ostopolun vaiheet voidaan jakaa esimerkiksi seuraaviin vaiheisiin:
- Tietoisuus (yrityksestä, tuotteesta, palvelusta tai vaikka tarpeesta)
- Kiinnostus ja tiedon haku
- Tarve
- Hankinta
- Täydennys- tai uudelleenhankinta
Hyvä Google-markkinoinnin toteuttaja suunnittelee jokaiseen ostopäätösvaiheeseen parhaiten sopivat mainospaikat ja sisällöt.
Alla esimerkki tiivistetystä Google -markkinointisuunnitelmasta:
Ostopo-lun vaihe | Tietoi-suus | Kiinnos-tus | Tarve | Hankinta | Täyden-nyshan-kinta |
Mainos-paikka | Youtube video | Google Ads | Google Ads | Gmail & Discover | Google Display Network |
Kohdistus | Ostoai-keissa olevat yleisöt | Hakusana + ReTa | ReTa | ReTa | ReTa |
Sisällöt | Tuote-esittely | Tuote-tietosivu verkko-sivuilla | Etujen kertaus | Kohden-nettu hintaetu | Tuotteen päivitys |
Aktivointi (CTA) | Tutustu tuottee-seen! | Lataa esite! | Varaa esittely | Osta nyt! | Päivitä nyt! |
Onnistuneen suunnittelun taustalla on hyvä asiakastuntemus, sekä tietämys Google -markkinoinnin mahdollisuuksista. Menestystarinat käyttää asiakastuntemuksen hankkimiseen ostajaprofiilien laadintaa, jotta markkinointi saadaan varmasti rakennettua loppuasiakasta ajatellen.
Google-markkinointia voi nykyään tehdä seuraavissa mainospaikoissa:
- Google Ads -hakusanamainonta
- Google Display Network –bannerimainonta
- Gmail -mainonta Google-sähköpostissa
- Google Discover -mainonta Google -sovelluksessa
- Google Shopping -mainonta tuotemainoksilla mm. Googlen hakutuloksissa
- Youtube -videomainonta
- Google Play -mainonta Googlen applikaatiokaupassa
- Mobiiliapplikaatiomainonta Google Android -sovelluksissa
- Google My Business -paikallishakutuloksissa
Yllä olevia mainospaikkoja käytetään potentiaalisen asiakkaan ostopolun eri vaiheissa.
Google -markkinointi on kohdennettavissa seuraavilla tavoilla:
- Kohderyhmän demografisten tietojen perusteella (ikä, sukupuoli, sijainti)
- Hakusanan perusteella
- Ostoaikeiden perusteella
- Uudelleenmarkkinointina (ReTargeting / ReMarketing)
- Samankaltaiset ihmiset, kuin oma uudelleenmarkkinointiyleisö
- Omille yleisöille (Custom Audience)
- Googlen automaatiolla Smart -targeting
- Mainospaikan perusteella
- Aiheiden ja kiinnostuksen kohteiden perusteella
- Ja luonnollisesti ylläolevia voi yhdistellä omien tarkkaan rajattujen kohdeyleisöjen löytämiseksi
Miten Google -markkinointi on teillä hoidettu?
Mikäli luulit siis, että Google -markkinointi on mainontaa Google Ads -hakutuloksissa, olit oikeassa, mutta vain osittain.
Google -markkinointi on täydellisesti ohjelmoitua mainontaa ihanneasiakkaan ostopolulle. Mikäli yrityksesi vielä tekee ainoastaan Google Ads -hakusanamainontaa, mutta jättää muut osa-alueet kilpailijoille, niin voi olla, että olette jäämässä jälkeen kilpailijoistanne.
Ei tarvinnut edes miettiä yhteistyön aloitusta. Halusin analyysin tilanteestamme, ja kun kuulimme sen minkä tiesimmekin olevan vialla, niin oli helppo aloittaa.
Mika Bäggström, S1 Networks
Referenssejä
Tutustu esimerkiksi verkkokauppa Hifitalon case -esimerkkiin. Hifitalolle tuotimme vuonna 2020 yli 2000 suoraa tilausta Google -markkinoinnin keinoin.
Teollisuuden alan Spraytec:n tilauskanta kasvoi moninkertaiseksi, kun markkinointiin yhdistettiin viestin selkeyttäminen ja Google -markkinointi.
Ota yhteyttä, jos heräsi kysyttävää Google-markkinoinnista
Menestystarinat on vuonna 2006 perustettu digimarkkinoinnin asiantuntijayritys. Tehtävämme on tuoda asiakkaillemme mitattavaa liiketoimintaa ja lisäarvoa markkinoinnin avulla.
Kun haluat lisätietoja Google-markkinoinnista, niin ota yhteyttä Menestystarinoiden huippuasiantuntijoihin!
Saattaisit olla kiinnostunut myös seuraavista:
Googlen markkinointimahdollisuuksiin voi tutustua myös Googlen omilla verkkosivuilla.