Näin varmistat, että sisällöntuotannon ulkoistaminen toimii

Sisällöntuotannon ulkoistaminen

Haluaisitko kirjoittaa yrityksellenne blogia tai verkkosivuillenne uutta sisältöä, mutta syystä tai toisesta kynä ei sauhua? Monessa yrityksessä sisällöntuotanto junnaa, ja taustalla on usein aika- tai resurssipula. Varsinkin jos markkinointitiimi on pieni eikä erillistä sisällöntuottajaa ole, paras vaihtoehto on usein sisällöntuotannon ulkoistaminen.

Etuina sisällöntuotannon ulkoistamisessa on, että se säästää aikaa ja sisällön tuottaa markkinoinnin asiantuntija. Ulkoistettu sisällöntuotanto tulee varsinkin pienemmille yrityksille myös edullisemmaksi kuin kokoaikaisen sisällöntuottajan palkkaaminen. Sisällöntuotannon ulkoistaminen tuo myös joustavuutta: sisältöä voidaan tuottaa juuri silloin, kun sitä tarvitaan.

Kun on sisällöntuotannon ulkoistaminen on päätetty tehdä, seuraa se kaikkein haastavin kysymys. Miten voit tietää, minkä palveluntarjoajan puoleen kannattaa kääntyä? Mistä tiedät saavasi rahoillesi vastinetta? Tässä on muutama seikka, jotka kannattaa ottaa huomioon sisällöntuotannon tarjoajaa valittaessa.

1. Ulkoistettu sisällöntuotanto on yhteispeliä

Ammattimaista sisältömarkkinointia tarjoava yritys ei edes ehdota, että sisältöä aletaan tuottamaan omin päin ilman yhteistä suunnittelua ja keskustelua. Jos olette palkanneet jonkun kirjoittamaan yrityksen blogia, ettekä kuule hänestä puoleen vuoteen blogipostausten lisäksi mitään muuta, jotain on pielessä.

Aluksi kannattaa käydä yhdessä läpi esimerkiksi tavoitteita ja aiheita, joista sisältöä tuotetaan. Jos sisällöntuotannon ulkoistamisessa ei ole kysymys yksittäisestä toimeksiannosta, keskusteluja käydään säännöllisesti. Tällöin ette harhaudu sisällöntuotannon tavoitteista ja sisällöntuottaja pysyy kartalla yrityksenne ajankohtaisista asioista. Sisällöntuotanto toimii parhaiten silloin, kun se tapahtuu yhteistyössä yrityksenne ja sisällöntuottajan välillä!

Sisällöntuottajan tärkein työkalu toimivassa yhteistyössä on hyvä suunnittelu. Menestystarinoilla hyvä suunnittelu tarkoittaa asiakasyrityksen ihanneasiakkaiden määrittelyä (ostajaprofiili ja ostopolku). Kun tiedetään kenelle sisältöä tuotetaan, ja mitä ihanneasiakas miettii ostopolulla, on sisällöntuottajalla paljon helpompi tuottaa liiketoimintaa tuottavaa sisältöä.

2. Mitä sisällöntuotannon alueita kannattaa ulkoistaa?

Riippuu täysin yrityksenne tarpeista ja tavoitteista, mitä sisällöntuotannon osa-alueita kannattaa ulkoistaa. Jos esimerkiksi verkkosivujen sisällössä on puutteita tai ne eivät vedä kävijöitä toivotulla tavalla, niiden sisällön päivittämiseen kannattaa panostaa. Jos taas haluatte sivustollenne säännöllisesti uutta sisältöä, kannattaa avata blogi, jonne sisällöntuottaja tekee päivityksiä. Myös sosiaalisen median sisällöntuotannon voi ulkoistaa osittain tai kokonaan.

Kun tarpeet ja tavoitteet ovat selvillä, sisällöntuotantoa tarjoava yritys auttaa teitä tarvittaessa tunnistamaan, mihin kanaviin teidän kannattaa panostaa. Joskus paras idea on siirtää vastuu koko sisällöntuotannosta pois omilta harteiltaan.

3. Sisällöntuottaja laittaa asiantuntemuksenne houkuttelevaan muotoon

Yksi sisällöntuottajan tärkeimmistä tehtävistä on kertoa yrityksenne palveluista ja tuotteista potentiaalisille asiakkaille tavalla, joka lisää heidän ostohalujaan. Yrityksestänne löytyy asiantuntijoita, joilla on paljon tietoa alastanne. Sisällöntuottajan tehtävä on esittää asiat houkuttelevassa ja helposti ymmärrettävässä muodossa.

Hyvä sisällöntuottaja osaa esittää kysymyksiä, joihin palveluidenne ja tuotteidenne ostajat haluavat ratkaisuja. Myös siksi on tärkeää, että kommunikointi sisällöntuottajan kanssa pelaa.

4. Mistä tiedän, että juuri tämä palveluntarjoaja on se oikea?

Sisällöntuotannon yhteistyökumppanin valinta voi olla haastavaa, sillä palveluntarjoajia on yhä enemmän. Miten siis erottaa hyvä sisällöntuotannon palvelu heikosta? Ennen päätöksen tekemistä kannattaa aina keskustella yrityksen edustajan kanssa kasvokkain. Hyvä palveluntarjoaja on kiinnostunut yrityksenne tavoitteista ja toiveista sen sijaan, että puhuisi ainoastaan omasta toiminnastaan. Kannattaa myös kysyä, millaisia sisällöntuotannon projekteja yritys on tehnyt aiemmin ja mitkä ovat heidän vahvuutensa.

Muistilista sisällöntuotannon ulkoistamiseen:

  • Ota selvää sisällöntuotantoa tarjoavan yrityksen toimintatavoista. Säännölliset keskustelut ja toimiva kommunikointi ovat avainasemassa.
  • Miettikää yhdessä sisällöntuotannon tavoitteita ja tarpeita ja päättäkää sen mukaan, mihin kannattaa panostaa.
  • Osaava sisällöntuottaja ei kenties ole alanne asiantuntija, mutta hän osaa ottaa asioista selvää ja esittää oikeita kysymyksiä.
  • Sisällöntuotanto on yhteispeliä. Yrityksestänne löytyy paljon tietoa, jota ei kannata hukata. Antakaa sisällöntuottajalle tilaisuus laittaa se houkuttelevaan muotoon.

Saavuta tavoitteesi ulkoistamalla sisällöntuotanto

Suunnittelemme ja toteutamme tavoitteidesi mukaisen sisällöntuotannon kokonaisuuden budjettisi mukaisesti. Yrityksesi tavoitteiden toteutuminen on meille tärkein onnistumisemme. Vastaamme mielellämme kaikkiin ulkoistukseen liittyviin kysymyksiisi.

Harkitsetko kumppania sisällöntuotantoon?

Varaa tästä 15 minuutin keskusteluaika.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Viritetään firmasi markkinointi kuntoon.

Paras aika aloittaa kanssamme oli eilen. Toiseksi paras aika on tänään.

TILAA UUTISKIRJE​

Rekisteröidy uutiskirjeeseemme saadaksesi viimeisimmät päivitykset.
Älä huoli, emme koskaan lähetä sinulle roskapostia