Nämä kaksi termiä esiintyvät usein markkinoinnista puhuttaessa. Tiedätkö, mitä outbound- ja inbound-markkinoinnilla tarkoitetaan? 

Outbound-markkinointi 

Outbound-markkinointi on perinteinen markkinointimalli, jossa tavoitellaan asiakkaita sekä yleisen mediamainonnan avulla että henkilökohtaisen yhteydenpidon kautta. Viestin keskiössä ovat tuotteen tai palvelun ominaisuudet. 

Outboundissa myyjäosapuoli on aloitteellinen ja lähestyy potentiaalista asiakasta tuotekeskeisen viestinsä kanssa. Kommunikointi on yhdensuuntaista ja ”työntävää”. Viestiminen tapahtuu markkinoijan kontrollissa olevilla viestintäkanavilla ja markkinointikampanjoiden kautta, joilla yritetään saada vastaanottajan huomio. Outboundia kuvataan usein megafonilla huuteluksi. 

Perinteisiä outbound-kanavia ovat radio, tv, printtikuvastot, ulkomainonta ja telemarkkinointi. Outboundilla tavoitellaan nopeita tuloksia.  

Outbound- ja inbound-markkinointi

Inbound-markkinointi 

Inbound-markkinointi ei ole keksimällä keksitty markkinointimalli, vaan se on seurausta internetin synnylle. Verkko mahdollistaa oma-aloitteisen tiedon etsimisen ja lukemattomien vaihtoehtojen vertailemisen ennen ensimmäistäkään yhteydenottoa myyjään. Inbound-markkinoinnin keskeisenä ajatuksena on, että asiakkaalla on valta ja he tulevat yrityksen luokse omasta halustaan. Asiakkaita houkutellaan yrityksen pariin heitä hyödyttävän sisällön avulla, jopa magneetin lailla.  

Aivan ensimmäisenä yrityksen tulee varmistaa sen näkyvyys hakukoneissa. Hakukoneiden käyttö on luonteva osa ihmisten arjessa toimimista. Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta mahdollistavat yritykselle esillä olon juuri sillä hetkellä, kun potentiaalinen asiakas etsii sen tarjoamaa tuotetta tai palvelua. Asiakkaan tarpeeseen osuva hakutulos tuo hänet parhaimmassa tapauksessa yrityksen verkkosivuille ja häntä auttavien sisältöjen pariin.  

Yritys tarjoaa asiakkaille heille merkityksellistä sisältöä, auttaen, opastaen ja verkostoille näkyen. Osuvalla sisällöllä tuotetaan asiakkaille todellista lisäarvoa sekä korostetaan myyjän asiantuntijuutta. Tuotetietoutta voidaan jakaa vaikkapa siihen liittyvää käyttökoulutusta tarjoamalla. Yritys voittaa asiakkaan luottamuksen häntä auttaessaan. Kommunikointi on kaksisuuntaista ja vuorovaikutteista. Tavallisimpia sisältöformaatteja ovat uutiskirjeet, blogiartikkelit, some-julkaisut, oppaat, webinaarit ja videot.  

Outboundissa tuloksia toivotaan syntyvän nopeasti, mutta inbound-markkinoinnissa korostuvat jatkuva tekeminen ja asiakkaan pitkäjänteinen lämmittäminen häntä palvelevien sisältöjen avulla. Olennaista on tarjota tarkasti kohdennettua sisältöä oikealle kohderyhmälle ja tiettyyn vaiheeseen asiakkaan ostoprosessia. Tässä toimivat apuna ostajaprofiilien määrittäminen ja ostopolun rakentaminen. Hyvin palveltu asiakas antaa yritykselle todennäköisesti luvan lähestyä häntä jatkossakin. Ja näin asiakasta lämmitetään pikkuhiljaa ja saatellaan eteenpäin ostopolulla. 

Tarvitsetko apua outbound- ja inbound-markkinoinnissa? 

Ota Menestystarinat avuksesi. Tehtävänämme on tuottaa asiakkaidemme liiketoimintaan mitattavaa lisäarvoa digitaalisen markkinoinnin avulla. Menestystarinoiden palvelut perustuvat tutkittuun tietoon verkon käyttämisestä. Inbound-markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta saat kysymällä Menestystarinoilta tarjouksen.